• Anonym (L)

Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

Grundläggande tycker jag är:
    Respekterar andra
    Respektera ett nej/jag vill inte
    Låter andra prata till punkt
    Säger ifrån när någon gör något man inte vill
    Att kunna sin adress och föräldrars namn
    112
    Att inte gå någonstans med främlingar
    Att säga TACK när man får något och tacka för maten, oavsett om man gillade det eller inte

Sen tycker jag att man gör sina barn en björntjänst när man inte lär dem att torka sig t ex, tvätta sig ordentligt eller borsta håret och klä på sig i tidig ålder. Eller låter dem ha blöja. 

Att läsa kommer ju förr eller senare, tror det är ganska vanligt att inte kunna läsa i förskoleklass. Upplever att mitt yngsta barn var tidig som läste när hen var 4, medan vissa i klassen inte ens kunde ljuda bokstäver i förskoleklass. Det handlar nog inte helt om uppfostran, men klart det är svårare om man har föräldrar som inte kan läsa...

Och - sen tycker jag även det är självklart att man äter maten som serveras hemma och hos andra. Har aldrig lagat någon "speciell" mat till barnen utan man äter det jag lagar annars är man hungrig. 
    Har träffat på så många familjer med barn som beter sig som små tyranner och bestämmer allt. Förstår inte hur man kan leva så.

• Anonym (L)
    Anonym (Oj) skrev 2021-05-05 10:03:16 följande:

Bara i morse sa jag hej till ett barn på 5-6 år på förskolan när jag lämnade min son, hon tittar på mig och svarar inte. Häromdagen sa jag hej till mitt barns kompis, svarar inte....De vågar eller orkar inte säga order "hej" . Barn i Sverige är helt avtrubbade och asociala mot andra i sin omgivning. Min sons kompisar säger inte tack när jag serverar dem ngt på kalas, tackar inte för presenter. Ingen säger varken hej, hejdå eller tack. Så sjukt ouppfostrade!!! Våra barn gör allt detta för att vi lärt dem det sedan mkt tidig ålder. Hur svårt kan det vara?? Vill vi ha ett samhälle där alla är socialt avtrubbade och inte vill ha kontakt med andra?? Blir tokig på detta beteende. Varför ställer inte föräldrar dessa krav på sina barn? Å andra sidan är extremt många svenska föräldrar likadana, de hejar inte heller tillbaka på förskolan. Tappar tron på mänskligheten och den värld vi skapar till våra barn. Svenska föräldrar lär sina barn att vara egoister, så trött på att bo här där vuxna och barn är socialt handikappade. Så deprimerande samhällsklimat.

Blir också galen på otacksamhet. Det är verkligen inte att göra sina barn en tjänst, de blir även otacksamma vuxna som ingen orkar umgås med 
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?