Inlägg från: Anonym (Svar på tal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svar på tal)

    3,5% räknas inte som alkohol

    Du kan börja med att ifrågasätta hans påstående om att 3,5 % inte räknas. Fråga om det är ok att servera det till era barn t ex. För det räknas ju inte enligt honom. Alkohol är alkohol. Procent spelar ingen roll utan hur ofta, hur mycket och hur det påverkar ens liv. Och det påverkar ert liv väldigt negativt.

    Du, liksom han, har ett val att göra. Du - antingen sätter du ner foten åt honom med ett ultimatum eller så uppfostrar du dina barn med en alkoholist, med allt det innebär. Han - antingen slutar han dricka eller så kommer ni att flytta isär, och du tar ert gemensamma barn med dig.

    Du borde också prata med mamman till de andra barnen, kanske ni kan ha en gemensam front här. Oavsett vad ni kanske tycker om varandra annars så är det för era barns bästa att pappan blir nykter, och då borde ni samarbeta.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 10:38:07 följande:

    Tack för svar!

    Jag håller ju med er och det var jag sagt till honom. Alkohol som alkohol. Men han ty ner det inte är värre att han dricker 3,5% än att jag gillar att dricka cola ibland. Han menar på att båda dricker för att det är gott, bara skilda drycker.

    Ja ni hör ju själva!

    Om man delar på sig. Då kommer ju han att ha vår gemensamma halva tiden. Och inte vill jag det när han dricker.

    Hur får man honom att inse att han är en alkoholist? Jag är ju rädd att detta kommer bli ännu värre nu när han träffat en likvärdig vän.

    Hur är det med era familjer, är era män/kvinnor, sambos hemma efter jobbet? Eller får ni liksom jag boka in att vi ska umgås? Eller nä, inte ens det. Jag frågade igår om vi skulle behöva boka in vilken dag vi skulle umgås. Men nää! Han ville inte bestämma ngt för det kunde ju dyka upp något roligare...


    Kul för honom! Det finns massor med öl som är alkoholfria, om det nu är smaken han vill åt som han påstår!! Men så är det så klart inte.

    Om ni delar på er så är det långt från säkert att han har barnet halva tiden, han är inte lämplig för den typen av umgänge. Du får ansöka om att vara boendeförälder, helst enskild vårdnad om du inte redan har det, och att han har besöksrätt som kan utökas OM han tar tag i sitt drickande. Besöksrätten kan man inte förhandla bort, och det är barnens rättighet att träffa sina föräldrar, inte hans. Så om barnet när hen är större inte vill umgås ska man respektera det också.

    Det enda jag kan tänka på som kan få upp ögonen för honom är en s.k. intervention där du tillsammans med hans närmaste släktingar och eventuellt stöttande vänner tar ett samtal med honom om hans problem. Man går in med omtanke, aldrig skuldbeläggande. Det är för allas bästa om han slutar dricka. Tyvärr tror inte jag att han kommer till insikt hur lätt som helst med sitt resonemang. Han skulle kunna besöka några AA-möten och höra deras berättelser, en annan sak är just att hans drickande förstör ert liv, att barnen lider av det och att du gör det också, och er relation och hela familjelivet. ALLT. Fattar han inte då så vet jag tyvärr inte vad mer man kan göra. Andra kanske har mer erfarenhet och kan ge fler råd där.

    I vår familj så känner vi att det går slentrian ibland, då kan någon av oss föreslå att det är dags för mysig filmkväll tillsammans eller så. Men vi umgås rätt bra annars också, ser på tv vissa kvällar, åker ut som familj på utflykter på helgen... Lite sånt. Riktigt trist att han ser ert umgänge som så tråkigt och värt så lite! Det säger en hel del om relationen och även utan alkoholen skulle jag i det läget börja se mig om efter en lägenhet. Han tar dig för given och bryr sig inte nämnvärt.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 12:15:05 följande:

    Det enda jag vill är liksom att vi ska ha en fungerande familj ihop. Att vi alla ska vara lyckliga. Att vi kan spendera en helg ihop utan alkohol. Att han ska vilja vara med mig och sonen. Oftast håller han sig hemma när hans barn från tidigare förhållande är hos oss men det händer allt för ofta att han drar iväg så också. Nån gång har det tillomed varit så att han sticker till ett par kompisar där mamman till barnen också är och umgås. Så sitter jag här med deras barn.

    Han hävdar ju att han vägrar sitta hemma och förstår inte varför inte jag gör någonting. Jag förklarar för honom att jag vill gärna göra massor men jag föredrar att spendera min tid med dig än kompisar. Just nu behöver vi ju tid ihop. Delvis för relationen skull men också för barnen. Men han säger att "då får du skylla dog själv att du bara sitter hemma". Han vill inte spendera tiden med oss utan föredrar sina vänner.

    Han har själv sagt att delar vi på oss så ska han ha sonen varannan vecka och han kommer givetvis inte dricka då. Då är han ju "tvungen" att ta hand om sonen.


    Det kommer ni aldrig bli så länge han dricker. Bara det du berättade om pizzerian är ju fruktansvärt för barnen att behöva se!! DÄR skulle du ha ställt ultimatum!

    Så länge du fortsätter bo med honom så är du medberoende, DU är den som tillåter honom att bete sig så inför ert barn, och hans egna dessutom! DU måste vara den ansvarsfulla här och sätta deras bästa först!!

    Glöm det där att han kommer vara nykter varannan vecka, det klarar han ju inte nu heller! Och ert barn ska absolut inte vara nån försökskanin i det läget!
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 12:22:44 följande:

    Men om man nu lämnar och han inte "vaknar", utan fortsätter. Det känns ju inte tryggt att lämna sonen hos honom. Då behöver jag ju massa bevis på att han dricker. Det enda bevis jag haft är sådant jag skrivit ner, o det på min gamla telefon som dog. Så allt är borta, suck!

    I början av vårt förhållande var han så noga med att man inte drack förrän barnen hade somnat. Veckan då hans barn var hos oss så åkte vi på massa utflykter och det var inte alls såhär mycket alkohol.

    Det är så sorgligt att han förändrats totalt och att vi kommer sist i hans prioriteringslista


    Då är det så då. Snarare kan du räkna med det! Det är därför det är viktigt att du är boendeförälder och att han har begränsat umgänge, dvs inga övernattningar och du kan inte lämna barnet ensamt med honom. Du kanske kan be soc om hjälp med övervakade besök om du inte har möjlighet att delta själv. Om han är onykter med barnet gör du en orosanmälan, det har någon annan redan nämnt. Du behöver inte ha bevis som så, det räcker att han luktar alkohol eller raglar runt och beter sig konstigt.

    Du måste alltså få ett fastställt umgängesschema, antingen mha Familjerätten eller tingsrätten.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 13:43:52 följande:

    Ska man på något sätt kontakta hans läkare och tala om att han blandar sin medicin med alkohol?

    Läkaren hade ju frågat om hans alkoholvanor när han skulle sätta in medicinen men då hade min sambo svarat att hans vanor var normala.


    Ja det kan vara farligt för kroppen att blanda medicin och alkohol, dessutom ljuger han för sin läkare. Hans konsumtion är inte normal. Det är INTE normalt att dricka flera öl om dagen. Så gör inte normalt folk!

    Och börja redan nu föra dagbok om hur mycket han dricker, hur barnen reagerar på detta och gärna hur han själv resonerar kring sitt drickande just den dagen.

    Skriv också ner tidigare händelser så mycket du kommer ihåg.

    Kom ihåg: om du stannar med honom i det här tillståndet skapar ert barn ohälsosamma relationer som vuxen och mår skit både under barndomen och löper större risk för mentala sjukdomar senare. Fundera: vad ska du säga den dag barnet kommer med gråten i ögonen och frågar varför i h-vete du inte lämnade honom redan när hen var liten? Du måste ta ditt föräldraansvar!
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 16:14:35 följande:

    Ja ni har alla rätt i att jag kanske bör lämna. Har tänkt det många gånger, men alltid hamnar jag i samma tänk i slutändan; det kanske snart vänder och blir bättre?!

    Jag vill inte att min son en dag ska fråga varför pappa aldrig var närvarande. Varför vi alltid åkte på utflykter själva.


    Det finns ju inga alternativ. Lyssna ts: det blir inte bättre. Bara sämre. Han inser inte att han har problem och när han väl inser det kommer han vara ännu djupare i skiten än nu. Jag kan förstå att du har omtanke om honom, och det kan du ha även om ni inte lever tillsammans, men ert barn ska inte behöva bo med en alkoholist och så länge han är det kan ni inte ha varken en relation och än mindre en familj ihop. Han måste vända sitt liv först och till dess måste du skydda ert barn. Och prata med den andra mamman också!
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-04 19:54:27 följande:

    Usch va det är svårt! Direkt när han kom hem så tog han en öl. Idag har han "bara" hunnit ta två st 3,5% och 1 starköl.

    Suck... Förstår inte om det är mitt fel kanske. Mitt ex var också alkoholist men det var han nog från början när man ser tillbaka på det...


    Nej det är inte ditt fel. Det är inte du som öppnar ölen och häller i hans mun. HAN har 100 % ansvar för sitt drickande. Du har däremot 100 % ansvar för vad du själv gör, eller inte gör som i det här fallet.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-05 09:25:50 följande:

    Jag har väll inte pratat med mamman direkt. Men min sambos syster är nära vän med henne och hon har berättat. Men mamman verkar inte bry sig nämnvärt, inte vad jag vet om iaf. Barnen kommer ju fortsatt varannan vecka och jag har inte hört att hon skulle pratat med honom heller.

    Har sökt en lägenhet idag. Vi får se vad som händer och sker. Jag ska bara hitta ett tillfälle att prata med honom en sista gång.


    Ja, det samtalet kommer att gå ut på en enda sak, och det är att du informerar honom om att ni kommer att flytta. Du måste inse innan du går in i den diskussionen att han inte kommer att se din sida av saken så förbered dig mentalt på vad du ska säga. Om han visar sig oförstående upprepar du som en trasig skiva att han har alkoholproblem och att du måste sätta barnets bästa först.

    Bra att du tar tag i ditt liv!
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (44) skrev 2021-05-05 12:47:25 följande:
    Det är klart att det är bekvämt att bara luta sig tillbaks och inte ta ansvar för sitt liv. Det finns massor av idioter av båda könen men man kan faktiskt välja om man vill ha en relation med dom eller inte.
    Som den andra sa, du behöver läsa på om medberoende först. Det är inte "faktiskt" bara så enkelt som att välja hur man vill leva.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-05 16:39:51 följande:

    Han bad mig köpa ett 6 pack 3,5% idag. Jag frågade om det gick bra med alkoholfritt, om det nu va smaken han var ute efter. Han svarade: nää, alkoholfritt blir man inte lite yr och lugn av ju... Så sa jag: då är det alltså alkohol du är ute efter : ja man vill ju bli lite snurrig.

    Nu har han tagit cykeln iväg för att hjälpa en polare. Dom ska dricka öl med... Suck


    Det blev inget sista samtal då antar jag.... Men jag skrev ju precis där innan, om han är ute efter smaken så duger alkoholfritt. Han vill bli onykter, det har han nu också själv erkänt. Han är en alkoholist och nu har du det svart på vitt.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-08 22:08:19 följande:

    Jag är så ledsen, har gråtit hela kvällen. Han väljer alltså alkoholen före familjen... Vet inte vad jag ska ta mig till. Hade han inte missbrukat så hade han ju kommit hem och löst problemen. Nu skiter han i allt, struntar i sin son...


    Det kommer att bli bättre sedan. Det är klart du är ledsen nu när allting visar sig i sitt rätta sken. Jag hoppas att du väljer sonens bästa nu och ser till att separera. Vad han än tror så fattar barn väldigt mycket! Hans reaktion säger väldigt mycket, och sedan smygande misstankar om otrohet, det blir ju bara sämre och sämre det här. Låt honom gå sin egen väg, se bara till att värna om barnet och tänk över det här med umgänge, och DU ska vara boendeförälder. Dokumentera allt han gör som har med alkoholen att göra så du kan visa ett mönster hur hans relation till alkohol är. Och se till att söka hjälp för dig själv också så du kan börja bearbeta ditt medberoende.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (N) skrev 2021-05-09 08:38:24 följande:

    Han har utan tvekan alkoholproblem.

    Problemet är att det finns en risk att ni får ha 1,5 åringen varannan vecka och barnet kan råka väldigt illa ut om ditt blivande ex är full/somnar av alkoholintag.


    Det är just därför jag har uppmanat ts att kämpa för att bli boendeförälder och att sonen inte ska ha övernattningar medan han är liten. Umgänge dagtid, gärna övervakat är vad jag förespråkar de första åren.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Bira bira bira) skrev 2021-05-09 08:40:14 följande:

    Sett det där många gånger. Jobbat 20 år i restaurang. Vet inte om jag skulle säga att det är regelrätt alkoholism. Men verkligen inte långt ifrån. Däremot blir det ett stort sockerberoende och en dålig rutin som måste brytas innan det är för sent.

    Han måste ju bli fet och slö. Eller?

    Han verkar ju inte vara fullblodsalkis än .

    I alla fall har jag sett många bryta denna dåliga rutin och bli helt normala när de brutit rutinen.

    Men man får börja med vit vecka , sedan veckor sedan månad. Dra ned på mängd etc. Börja dricka andra alkoholfria alternativ , citronvatten, äppeljuice/bubbelvatten är bra att sippa på.

    Bra om man har andra intressen, gärna idrottsliga.

    Fråga vad I livet som han är missnöjd med? Era friska fina barn, dig eller jobbet. Be honom ta kommando över det i så fall.


    Han ÄR alkoholist, läs ts alla inlägg får du se. Det är inte normalt att dricka flera öl varje dag, han börjar redan när han kommer hem från jobbet, i duschen. Hans drickande förstör deras umgänge inom familjen, han vägrar att ens diskutera att det skulle finnas problem och du kanske såg ts senaste inlägg där hon konfronterat honom och hans svar var att ta en platta öl och supa hos nån kompis, antagligen sover han inatt hos en annan kvinna dessutom.

    Ts ska inte alls leka terapeut åt honom! Hon är redan medberoende och måste kämpa för att ta sig ur den rollen, han får sköta sina problem själv för han vill ju inte ha hjälp och fattar inte ens när hon berättar hur deras familj går sönder pga hans drickande. Alkoholism handlar inte bara om hur onykter man blir utan främst om mönster och inställning, och hur det påverkar ens arbete eller människorna omkring sig. Han ÄR alkoholist för länge sedan. Han klarar inte att vara nykter längre stunder. En vit vecka skulle han aldrig fixa i sitt tillstånd, och som sagt fattar han inte ens att han har problem.
  • Anonym (Svar på tal)
    molly50 skrev 2021-05-09 10:40:33 följande:
    Kan kan hon väl.
    Hon kan göra slut och be honom flytta.
    Jo, men hon kan inte bara packa ihop hans saker och ställa utanför dörren (hur många timmar tar inte det förresten, och sen ska hon dessutom inte curla honom mer). Om de ska flytta isär och han krånglar kan det ta många månader innan bodelning och avhysning mha Kf är klara.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-09 12:09:39 följande:

    Han kom för en timma sen och agerade som att inget hänt. Så går han in o lägger sig. Sen efter en stund ropar han på mig och jag frågar vad det är, då säger han: kan du ge mig en avsugning.

    . Nej säger jag och han frågar varför. Då sa jag: men snälla det förstår du väll själv och han nekar och ber mig förklara. Jag säger då: du kommer inte hem, hör inte av dig, du vill inte umgås med din familj, du sitter hellre och dricker än att vara med dina barn. Det finns proffisionell hjälp att få, du kan få hjälp att sluta eller minska på drickandet. Du kan få hjälp om du mår dåligt över något annat.

    Men han hävdar att han inte har några problem men att han hellre är ute och dricker med sina kompisar för de är roligare än att vara med mig och sonen.

    Jag sa: så du tycker inte det är mycket när man dricker 6 dagar i veckan? Men han säger att han inte har gjort det när jag säger att jag har skrivit ner det vilket jag har så säger han att jag inte alls har skrivit ner det.

    Jag frågar honom igen om han menar att han hellre vill dricka och umgås med sina vänner och den här skitsnygga tjejen som jag fått veta att han sagt att hon är, än att vara med sina barn.

    Ja hon är ju skitsnygg, tycker inte du det svarar han.

    Han frågade om vi skulle splitta upp för jag förstör bara livet för honom.... Usch va jobbigt detta är. Jag känner mig så svag och ledsen


    Jag tycker att varje samtal du har med honom bara visar nya lågvattenmärken. Han bråkar med dig igår, smiter iväg som en obstinat treåring och super med sina kompisar, är borta hela natten och ingen vet hos vem han sovit, sedan kommer han hem och vill ha en avsugning som om du är hans sexslav, fortsätter förneka att han har problem och sedan är det DU som förstör hans liv?! Ja, det är klart att det stör drickandet att ens sambo vill ha ett gemensamt liv, herregud...

    Jag hoppas du svarade ja på hans direkta fråga, och att du nu kan vara stark nog för ditt barn att stå för det. Ställ dig i bostadsköer direkt, som nån nämnde lär han ändå få boendet om ni går isär. Tänk på att du kan ha rätt till halva bostaden och ffa bohaget så begär bodelning också.

    Du kan ts! Du orkar! För ditt barn! Och ta hjälp av dina vänner och släktingar när det känns tungt.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (N) skrev 2021-05-09 12:46:01 följande:
    Dricker du mycket öl själv?
    Det har du inte med att göra.
  • Anonym (Svar på tal)
    molly50 skrev 2021-05-09 12:34:26 följande:
    Anonym (Nilla) skrev 2021-05-09 11:42:22 följande:
    Det är inte samma sak som att packa hans saker och ställa ut.
    Sen är det långt ifrån säkert att ts får boendet då mannen har tre barn att ge tak över huvudet, till skillnad från ts med ett barn.

    Även här kan socialtjänsten kanske hjälpa till, jag vet inte om det är likadant inom alla regioner men i min region får en separerad förälder förtur inom den lokala bostadskön. (Alltså då barnen är gemensamma,)
    Ja,ni har rätt.  Jag skrev bara i affekt då jag blir så irriterad på hur han behandlar TS.
    De har bara ett av barnen gemensamt vad jag har förstått.
    Och jag tycker att TS ska vara boendeförälder till en början då han inte ska vara ensam med barnen när han somnar ifrån dem på fyllan.
    Då klarar han inte av det ansvaret.

    Ja man skulle ju önska att det vore så enkelt att bli av med en som behandlar en så illa. Nu kan vi hålla tummarna att ts hittar ett nytt boende väldigt snart.

    TS, tänk på att kolla Blocket efter privata uthyrare och dessutom tycker jag du ska ringa de stora bostadsföretagen och förklara din situation, de kan minsann vara riktigt mänskliga och hjälpsamma ibland.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (N) skrev 2021-05-09 13:16:34 följande:
    Om du påstår att alkoholfritt smakar samma , då är det högst relevant om du har bra kunskaper om öl eller om du inte dricker öl alls.
    Jag dricker öl och jag dricker både med och utan alkoholhalt, av de tre sorter som står i kylen just nu är samtliga alkoholfria. Hoppas mina åsikter är godkända av dig nu.....
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-09 13:20:00 följande:

    Satt och googlade lite om ensam vårdnad. Verkar som att det inte finns någon blankett om detta utan man måste upp i tingsrätten. Stämmer detta? Vilka ska man nu kontakta? Familjerätten!? Socialen? Hur går man tillväga?


    Om ni inte är överens så är det tingsrätten man vänder sig till för att stämma för enskild vårdnad. www.lawline.se/answers/hur-ansoker-jag-om-ensam-vardnad-1
Svar på tråden 3,5% räknas inte som alkohol