• Anonym (Wilma)

    Hon är så vacker!

    Ärver man sin mammas gener vad gäller åldrande? Dum fråga kanske men jag vill sååå gärna vara lika vacker som min mamma när jag är 50.

    Mamma får jämt blickar, komplimanger och uppmärksamhet från män runt henne. Hon är nätt, men har ändå en timglasfigur. Hon har fin hy i ansiktet och knappt några rynkor, bara små fina rynkor som man kan få redan runt trettio typ. Hon är alltid glad och har sånt fint lyster i ansiktet. Långt tjockt hår också, jättefint.

    Min pappa ser också rätt ung ut men inte alls på samma nivå. Tror ni jag har ärvt mammas gener? Vi är väldigt lika!

    Hur har ni åldrats? Som er mamma eller pappa?

  • Svar på tråden Hon är så vacker!
  • Mrs Moneybags

    Det trista svaret är ju att man inte vet vem man har ärvt av förrän man är i den åldern själv. Man ärver från båda sina föräldrar, men just hudens struktur kan man ju ha ärvt från den ena.

  • Anonym (Anti aging)

    Hur man åldras är en kombination av gener och livsstil. Några ganska enkla saker som man kan tänka på om man vill bevara huden och utseendet länge och som är bevisat genom vetenskapliga studier är:

    - träning (påverkar cellerna ur ett anti aging perspektiv, och man kan träna musklerna i ansiktet och kroppen)
    - Solkräm året runt även inomhus
    - vitamin d (många har vitamin D brist och det är åldrande)
    - hälsosam kost (mycket grönsaker och skippa processad mat)
    - mycket sömn
    - retinol
    - vitamin c både som intag och genom hudvård
    - syror typ AHA och BHA (skyndar på cellförnyelsen)
    - eventuellt kollagentillskott (benmärgsavkok funkar också bra)
    - minska stress (tex genom meditation).
    - microneedling
    - Intermittant fasting

    Sen finns det sånt man kan göra på kliniker som hjälper till beroende på behov och ekonoiska möjligheter (pratar inte om vanliga fillers och botox)
    - CO2 laser
    - Sculptra
    - Plasma pen
    - Fat transfer

    Sen finns det hormonella faktorer kopplade till klimakteriet som påverkar åldrandet men där kan man få hjälp om man vill av vården fast det finns vissa risker kopplade till det så den diskussionen får man i så fall ta med sin gynekolog.

    Sen kan man så klart ta lite hjälp av fillers men de försvinner efter ett tag ur kroppen. Just botox och motsvarande gillar jag inte och ser inte som en långsiktig lösning. 

    Det är mina bästa tips på rak arm.

    Personer som är vackra långt upp i åren behöver kontinuerligt ta hand om sig själva då kroppens cellförnyelse saktar av, benstommen krymper (kan bli bättre med hormoner efter klimakteriet samt tung styrketräning), soljjusexponering som minskar kollagenet och mer inflammation i kroppen. 

    Alla är inte lika intresserade av att hålla på med detta, jag skulle vilja påstå att det kräver ett genuint intresse för dessa saker för att underhålla allt detta genom livet och fortsätta intressera sig för ny vetenskap på området.

  • Anonym (Anti aging)
    Anonym (Anti aging) skrev 2021-05-05 14:48:12 följande:

    Hur man åldras är en kombination av gener och livsstil. Några ganska enkla saker som man kan tänka på om man vill bevara huden och utseendet länge och som är bevisat genom vetenskapliga studier är:

    - träning (påverkar cellerna ur ett anti aging perspektiv, och man kan träna musklerna i ansiktet och kroppen)
    - Solkräm året runt även inomhus
    - vitamin d (många har vitamin D brist och det är åldrande)
    - hälsosam kost (mycket grönsaker och skippa processad mat)
    - mycket sömn
    - retinol
    - vitamin c både som intag och genom hudvård
    - syror typ AHA och BHA (skyndar på cellförnyelsen)
    - eventuellt kollagentillskott (benmärgsavkok funkar också bra)
    - minska stress (tex genom meditation).
    - microneedling
    - Intermittant fasting

    Sen finns det sånt man kan göra på kliniker som hjälper till beroende på behov och ekonoiska möjligheter (pratar inte om vanliga fillers och botox)
    - CO2 laser
    - Sculptra
    - Plasma pen
    - Fat transfer

    Sen finns det hormonella faktorer kopplade till klimakteriet som påverkar åldrandet men där kan man få hjälp om man vill av vården fast det finns vissa risker kopplade till det så den diskussionen får man i så fall ta med sin gynekolog.

    Sen kan man så klart ta lite hjälp av fillers men de försvinner efter ett tag ur kroppen. Just botox och motsvarande gillar jag inte och ser inte som en långsiktig lösning. 

    Det är mina bästa tips på rak arm.

    Personer som är vackra långt upp i åren behöver kontinuerligt ta hand om sig själva då kroppens cellförnyelse saktar av, benstommen krymper (kan bli bättre med hormoner efter klimakteriet samt tung styrketräning), soljjusexponering som minskar kollagenet och mer inflammation i kroppen. 

    Alla är inte lika intresserade av att hålla på med detta, jag skulle vilja påstå att det kräver ett genuint intresse för dessa saker för att underhålla allt detta genom livet och fortsätta intressera sig för ny vetenskap på området.


    Litet förtydligande: Personer som är vackra långt upp i åren behöver kontinuerligt ta hand om sig själva då kroppens cellförnyelse saktar av, benstommen krymper (kan bli bättre med hormoner efter klimakteriet samt tung styrketräning), soljjusexponering som minskar kollagenet och mer inflammation i kroppen.

    Menade sånt som Hormone replacement therapy då östrogenet minskar och bidrar till skörare benstomme.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Anti aging) skrev 2021-05-05 14:48:12 följande:

    - retinol
    - vitamin c både som intag och genom hudvård
    - syror typ AHA och BHA (skyndar på cellförnyelsen)
    - eventuellt kollagentillskott (benmärgsavkok funkar också bra)


    www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard har du missat denna?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Wilma) skrev 2021-05-04 23:13:05 följande:

    Ärver man sin mammas gener vad gäller åldrande? Dum fråga kanske men jag vill sååå gärna vara lika vacker som min mamma när jag är 50.

    Mamma får jämt blickar, komplimanger och uppmärksamhet från män runt henne. Hon är nätt, men har ändå en timglasfigur. Hon har fin hy i ansiktet och knappt några rynkor, bara små fina rynkor som man kan få redan runt trettio typ. Hon är alltid glad och har sånt fint lyster i ansiktet. Långt tjockt hår också, jättefint.

    Min pappa ser också rätt ung ut men inte alls på samma nivå. Tror ni jag har ärvt mammas gener? Vi är väldigt lika!

    Hur har ni åldrats? Som er mamma eller pappa?


    Jag är mest lik farmor, enligt "alla", själv ser jag inte likheten lika tydligt. Mer mer lik pappa både inne i kroppen (tex har vi båda stora lungor och låg puls) och utanpå. Det har inte förändrats genom livet, även om jag inte är 50 än.
  • Anonym (Anti aging)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-05-05 15:48:08 följande:
    www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard har du missat denna?
    Har sett den men det var mkt begränsade tester, inte särskilt välgjort av olika skäl om du frågar mig som är mkt insatt i dessa ämnen.

    Finns jättemycket etablerade studier på dessa, du kan själv testa att söka på www.ncbi.nlm.nih.gov/.
  • Anonym (Anti aging)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-05-05 15:48:08 följande:
    www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard har du missat denna?
    Ville tillägga att de testade olika specifika hudvårdsprodukter och dessa i sig kan tänkas vara bristfälliga, vad vet jag. Men inte verksamma ämnen som som det finns etablerade studier i gällande anti aging, i största allmänhet. Här har du tex en studie om Retinoic acid och anti aging bara som ett exempel.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5136519/
  • Anonym (Anti aging)
    Anonym (Anti aging) skrev 2021-05-05 15:57:11 följande:
    Ville tillägga att de testade olika specifika hudvårdsprodukter och dessa i sig kan tänkas vara bristfälliga, vad vet jag. Men inte verksamma ämnen som som det finns etablerade studier i gällande anti aging, i största allmänhet. Här har du tex en studie om Retinoic acid och anti aging bara som ett exempel.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5136519/
    Felskrivning, studien handlade om Retinol. Här har jag klippt ut slutsatserna ur studien från 2016:
    CONCLUSION

    0.4% topical ROL shows remarkable anti-aging effects through improvement of the homeostasis of epidermis and dermis by stimulating the proliferation of keratinocytes and endothelial cells, and activating dermal fibroblasts. These data provide evidence that 0.4% topical ROL is a promising and safe treatment to improve naturally aged human skin.


  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Anti aging) skrev 2021-05-05 16:00:35 följande:
    Felskrivning, studien handlade om Retinol. Här har jag klippt ut slutsatserna ur studien från 2016:
    CONCLUSION

    0.4% topical ROL shows remarkable anti-aging effects through improvement of the homeostasis of epidermis and dermis by stimulating the proliferation of keratinocytes and endothelial cells, and activating dermal fibroblasts. These data provide evidence that 0.4% topical ROL is a promising and safe treatment to improve naturally aged human skin.


    Du behöver inte lägga tid på sådant till mig, även om jag skulle kunna läsa efter 5 års kemistudier på universitetet.

    Jag har inte den bästa hyn, men bryr mig inte ett dugg. Lägger hellre pengar på vin och resor till solen (där jag har tillräckligt med solskydd för att inte bränna mig, men samtidigt bli brun). Och min tid på andra saker som att ta en promenad utomhus i skogen. 
  • Anonym (Anti aging)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-05-05 16:12:45 följande:
    Du behöver inte lägga tid på sådant till mig, även om jag skulle kunna läsa efter 5 års kemistudier på universitetet.

    Jag har inte den bästa hyn, men bryr mig inte ett dugg. Lägger hellre pengar på vin och resor till solen (där jag har tillräckligt med solskydd för att inte bränna mig, men samtidigt bli brun). Och min tid på andra saker som att ta en promenad utomhus i skogen. 
    Jag har inte 5 års kemistudier på universitetet heller men det står ju på engelska så det går ju att läsa sig till hur sånt funkar om man är intresserad.

    Alla är inte intresserade av att lägga tid och pengar på hudvård och anti aging i övrigt, det är ett intresse precis som vilket annat intresse som helst.

    Jag säger inte att alla måste hålla på med detta, alla har inte intresset och det är helt naturligt att människor intresserar sig för olika saker. Detta var enbart ett svar på TS frågeställning.

    Promenad i skogen är för övrigt mkt hälsosamt och avstressande. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-05-05 15:48:08 följande:
    www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard har du missat denna?
    Just den sa ju att exempelvis retinol faktiskt fungerade. Och detta var ju endast efter 2 månaders test på ett fåtal personer, så det var långt ifrån en vetenskaplig studie.

    Däremot tog jag till mig att Niveas blå burk - klassikern - var bättre än de flesta preparat på de korta två månaderna. Så den har jag köpt för 23 kronor.

    Jag tror på styrketräning och bra kost och att undvika sol och rökning. Om man kan göra de sakerna konsekvent har man mycket vunnet ur både hälsosynpunkt och utseendesynpunkt. 
     
Svar på tråden Hon är så vacker!