• Anonym (E)

    Barn skäms?

    Mitt barn säger att jag ska gömma mig när hon

    ska bajsa? Hon är 2.5 år och vi tänkte sluta med blöja snart. Nu har hon börjat säga mamma göm dig när hon ska bajsa i sin blöja...

    Någon som varit med om liknande? Förut gick hon iväg när hon ville bajsa.

  • Svar på tråden Barn skäms?
  • Anonym (toaletten.)

    Jag har inte varit med om liknande men det är ju jätte bra att hon säger till när hon skall bajsa. och om ni ändå har som plan att sluta med blöja nu så är det väll bara att säga till henne nästa gång att hon får gå in på toaletten och ha stängd dörr. bästa är ju om hon vill ta av sig blöjan och bajsa i potta eller i toaletten. sitter hon på pottan behöver ju inte du vara med inne på toaletten om hon vill vara själv under tiden hon bajsar. 

  • Anonym (E)
    Anonym (toaletten.) skrev 2021-05-05 12:34:20 följande:

    Jag har inte varit med om liknande men det är ju jätte bra att hon säger till när hon skall bajsa. och om ni ändå har som plan att sluta med blöja nu så är det väll bara att säga till henne nästa gång att hon får gå in på toaletten och ha stängd dörr. bästa är ju om hon vill ta av sig blöjan och bajsa i potta eller i toaletten. sitter hon på pottan behöver ju inte du vara med inne på toaletten om hon vill vara själv under tiden hon bajsar. 


    Precis, jag går ut från toaletten när hon satt sig på pottan hade jag tänkt, blev bara lite orolig om hon skäms när hon ska bajsa, det blir ju inte bra isåfall.
  • Anonym (toaletten.)
    Anonym (E) skrev 2021-05-05 12:35:55 följande:
    Precis, jag går ut från toaletten när hon satt sig på pottan hade jag tänkt, blev bara lite orolig om hon skäms när hon ska bajsa, det blir ju inte bra isåfall.
    tror inte hon kommer skämmas för det berätta att alla bajsar och tala om för henne att du fäljer med in på toaletten och hjälper henne av med blöja om hon har det på sig och när hon sätter sig på pottan går du ut om hon vill. så roppar hon när hon är klar. 
  • Anonym (Mamma)

    Så där gör vår 4-åring också. Det har inte med skam att göra, vem vill att nån stirrar på en när man ska skita?! Helt normalt.

  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-05-05 12:58:41 följande:

    Så där gör vår 4-åring också. Det har inte med skam att göra, vem vill att nån stirrar på en när man ska skita?! Helt normalt.


    Har du helt rätt i i och för sig. Innan gick hon undan och det var inget jag reagera på men nu har hon börjat upprepa: mamma göm dig.
  • Mrs Moneybags

    Hon är ju smart - hon ser att alla andra går in på toa och stänger dörren om sig. Det är klart att hon också vill vara ifred då. Barn gör som vi gör...

  • Spucks
    Anonym (E) skrev 2021-05-05 12:13:17 följande:

    Mitt barn säger att jag ska gömma mig när hon

    ska bajsa? Hon är 2.5 år och vi tänkte sluta med blöja snart. Nu har hon börjat säga mamma göm dig när hon ska bajsa i sin blöja...

    Någon som varit med om liknande? Förut gick hon iväg när hon ville bajsa.


    Jag undrar lite varför hon bajsar i blöja överhuvudtaget, när hon uppenbarligen vet innan att hon ska bajsa. Så det är nog läga att sluta men blöjan nu, istället för snart, om hon redan tycket det känns läskig om någon märker att hon bajsar i blöjan.
  • sextiotalist
    Anonym (E) skrev 2021-05-05 12:13:17 följande:

    Mitt barn säger att jag ska gömma mig när hon

    ska bajsa? Hon är 2.5 år och vi tänkte sluta med blöja snart. Nu har hon börjat säga mamma göm dig när hon ska bajsa i sin blöja...

    Någon som varit med om liknande? Förut gick hon iväg när hon ville bajsa.


    Sonen gick också undan och ville vara ifred.
    Spucks skrev 2021-05-05 15:15:23 följande:
    Jag undrar lite varför hon bajsar i blöja överhuvudtaget, när hon uppenbarligen vet innan att hon ska bajsa. Så det är nog läga att sluta men blöjan nu, istället för snart, om hon redan tycket det känns läskig om någon märker att hon bajsar i blöjan.
    Det finns många som gör det. just att sluta bajsa i blöja är inte helt ovanligt att det kommer sist. 
    Sonen slutade inte med det förrän han kunde sitta på toaletten (potta tvärvägrade han, han ville inte sitta ner utan stod helst upp
  • Anonym (E)
    Spucks skrev 2021-05-05 15:15:23 följande:

    Jag undrar lite varför hon bajsar i blöja överhuvudtaget, när hon uppenbarligen vet innan att hon ska bajsa. Så det är nog läga att sluta men blöjan nu, istället för snart, om hon redan tycket det känns läskig om någon märker att hon bajsar i blöjan.


    Nej det kommer inte ske nu då hon är sjuk. Vi ska börja när hon är hundra procent frisk igen.
  • Anonym (Jag)

    Jättevanligt att barn vill vara ifred när de bajsar. Att de går undan, gömmer sig o.s.v. Mina vänners barn gör så, mina har gjort så.

  • Spucks
    Anonym (E) skrev 2021-05-05 15:29:24 följande:
    Nej det kommer inte ske nu då hon är sjuk. Vi ska börja när hon är hundra procent frisk igen.
    Ja, det är klart! Jag tänkte du bara har planer att börjar någon gång dem närmaste månaderna eller så Glad Lycka till!
  • AmericanMommy
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-05 15:33:33 följande:

    Jättevanligt att barn vill vara ifred när de bajsar. Att de går undan, gömmer sig o.s.v. Mina vänners barn gör så, mina har gjort så.


    Ja, håller med, det är jättevanligt att barn går undan eller ber en gå när de bajsar.
  • Glinda från Oz

    Även om hon är sjuk låter det som att det är dags. Sjuka barn kan också gå på toaletten, det är inte farligt Jag skulle inte heller vilja att någon stirrade på mig när jag gick på toa så jag tycker inte det är konstigt alls. 

  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-10 17:44:26 följande:

    Även om hon är sjuk låter det som att det är dags. Sjuka barn kan också gå på toaletten, det är inte farligt Jag skulle inte heller vilja att någon stirrade på mig när jag gick på toa så jag tycker inte det är konstigt alls. 


    Vi väljer att vänta då hon inte ska behöva tänka på det nu, hon är fortfarande sjuk och kommer vara det ett tag framöver, du vet ju inte vad hon är för sjuk hehe.
  • Glinda från Oz
    Anonym (E) skrev 2021-05-10 18:53:09 följande:
    Vi väljer att vänta då hon inte ska behöva tänka på det nu, hon är fortfarande sjuk och kommer vara det ett tag framöver, du vet ju inte vad hon är för sjuk hehe.
    Hon tänker redan på det. Att hon kommer vara sjuk ett tag för det hela ännu viktigare, det är inte rätt att stoppa hennes utveckling under en lång period. 
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-10 21:04:04 följande:

    Hon tänker redan på det. Att hon kommer vara sjuk ett tag för det hela ännu viktigare, det är inte rätt att stoppa hennes utveckling under en lång period. 


    Vi väntar tills vi anser att hon är redo. Vad vet du om sjukhusbesök och eventuella mediciner till exempel? Du har ju inte hela bilden och frågan var inte om hon ska sluta med blöja eller ej.
  • Glinda från Oz
    Anonym (E) skrev 2021-05-10 21:07:27 följande:
    Vi väntar tills vi anser att hon är redo. Vad vet du om sjukhusbesök och eventuella mediciner till exempel? Du har ju inte hela bilden och frågan var inte om hon ska sluta med blöja eller ej.
    Det spelar ingen som helst roll. Jag menar inte att ni ska pressa henne, köp en potta och visa henne hur den ska användas. 
Svar på tråden Barn skäms?