• Anonym (...)

    Ifrågasatte min bästa vän igår

    Vi är 3 par son brukar umgås och har ett gemensamt intresse. Ena tjejen är min bästa vän sedan 20år. Men sedan i höstas har vi slutat bli tillfrågade om vi också skulle vilja vara med.

    Men hon berättar glatt vad de ska hitta på varje helg de tillsammans. Så igår ifrågasatte jag min bästa vän om det fanns någon anledning till att vi aldrig blir medbjuden längre. Då går hon i värsta försvarställningen att hon minsann aldrig hittar på något utan det är de andra paret så då ska inte hon behöva fråga om vi vill följa med utan det ska de göra (9 av 10 ggr är de dessutom hemma hos min bästa vän) så hon rår inte för något.

    Var det en konstig fråga av mig att ställa? Eller varför reagerar man så? Jag hade mått jätte dåligt omjag fått henne att känna sig så utanför och skulle aldrig för mitt liv inte bjuda med henne på saker jag tänkt göra

  • Svar på tråden Ifrågasatte min bästa vän igår
  • Anonym (heltok)
    Anonym (...) skrev 2021-05-06 10:02:54 följande:

    Vi är 3 par son brukar umgås och har ett gemensamt intresse. Ena tjejen är min bästa vän sedan 20år. Men sedan i höstas har vi slutat bli tillfrågade om vi också skulle vilja vara med.

    Men hon berättar glatt vad de ska hitta på varje helg de tillsammans. Så igår ifrågasatte jag min bästa vän om det fanns någon anledning till att vi aldrig blir medbjuden längre. Då går hon i värsta försvarställningen att hon minsann aldrig hittar på något utan det är de andra paret så då ska inte hon behöva fråga om vi vill följa med utan det ska de göra (9 av 10 ggr är de dessutom hemma hos min bästa vän) så hon rår inte för något.

    Var det en konstig fråga av mig att ställa? Eller varför reagerar man så? Jag hade mått jätte dåligt omjag fått henne att känna sig så utanför och skulle aldrig för mitt liv inte bjuda med henne på saker jag tänkt göra


    Jag tycker det var bra att du frågade, för alternativet är att du själv försöker motivera orsaken och det är inte hälsosamt. Sen att din bästa vän reagerade sådär handlade om hur hon själv känner, och inte om dig. Jag antar att hon behöver reda ut lite konflikter i sina egna tankar och känslor för hon verkar vara osäker på hur hon ska känna eller agera i båda situationer: att du frågar.. eller att hon inte bjuder med.. Så ge henne lite tid att tänka på hur hon besvarade din fråga.. Hon kanske kommer på något själv. Annars, tyvärr kanske man går igenom faser och glider ifrån varandra sen vips hittar man tillbaka till varandra så länge man alltid varit vänlig och inte bråkat. Så mitt tips är att helt enkelt ge henne utrymme, bli inte kränkt, du har nog inte förtjänat att bli utfryst.. men är du verkligen utfryst eller känns det bara så? Försök att hitta på något med andra vänner, det kan utmärkt tillfälle att expandera kompisgänget :) 

    Nej jag tror inte din vän förstår eller menar att du ska känna dig utfryst. 
  • Pope Joan II

    Som vuxen tycker jag att jag har rätt att umgås i vilka konstellationer jag känner för. Jag känner inget som helst ansvar för att alltid fråga "alla" om de ska med på vad det nu är som planeras. 


    Shit for brains k + E
  • Anonym (Bianca)

    Men varför måste dom alltid fråga dig? Dom kanske vill umgås själva ibland och det har dom väl all rätt att göra.

  • Anonym (heltok)
    Pope Joan II skrev 2021-05-06 10:37:26 följande:

    Som vuxen tycker jag att jag har rätt att umgås i vilka konstellationer jag känner för. Jag känner inget som helst ansvar för att alltid fråga "alla" om de ska med på vad det nu är som planeras. 


    Nej självklart inte, man får leva som man vill. Men när man haft ett slags beteende att alltid ses "allihopa" och sedan förändras det, då märker man det såklart. Och det kan vara det jobbiga som man måste lära sig tolerera själv.. istället för att vilja tvinga saker att förbli som det alltid varit. Man blir lite ledsen, man måste ställa om och hitta den nya dynamiken liksom. 
  • Anonym (...)
    Pope Joan II skrev 2021-05-06 10:37:26 följande:

    Som vuxen tycker jag att jag har rätt att umgås i vilka konstellationer jag känner för. Jag känner inget som helst ansvar för att alltid fråga "alla" om de ska med på vad det nu är som planeras. 


    Det tycker jag hör till hyfs att man gör om man är några stycken som brukar umgås väldigt tätt som vi är 3 par då oavsett hur gamla man är! Sedan är det väl en annan sak om man har bekantskap på 20st som träffas/hörs någon gång ibland bara.
    Anonym (heltok) skrev 2021-05-06 10:21:22 följande:

    Jag tycker det var bra att du frågade, för alternativet är att du själv försöker motivera orsaken och det är inte hälsosamt. Sen att din bästa vän reagerade sådär handlade om hur hon själv känner, och inte om dig. Jag antar att hon behöver reda ut lite konflikter i sina egna tankar och känslor för hon verkar vara osäker på hur hon ska känna eller agera i båda situationer: att du frågar.. eller att hon inte bjuder med.. Så ge henne lite tid att tänka på hur hon besvarade din fråga.. Hon kanske kommer på något själv. Annars, tyvärr kanske man går igenom faser och glider ifrån varandra sen vips hittar man tillbaka till varandra så länge man alltid varit vänlig och inte bråkat. Så mitt tips är att helt enkelt ge henne utrymme, bli inte kränkt, du har nog inte förtjänat att bli utfryst.. men är du verkligen utfryst eller känns det bara så? Försök att hitta på något med andra vänner, det kan utmärkt tillfälle att expandera kompisgänget :) 

    Nej jag tror inte din vän förstår eller menar att du ska känna dig utfryst. 


    Vi brukar umgås allihopa och alltid fråga varandra om vi vill vara med men vi har som sagt inte blivit tillfrågade alls sedan i höstas trots att de ändå umgåtts varje helg.

    Jag bjöd hem dem båda på middag en helg fick då höra hur jobbigt det var och ingen kom men eftersom de äter middag ihop hos varandra nästan varje helg så måste det ju ha varit att det var jobbigt att behöva komma till just mig på middag.
  • Gameofthrones

    Hmmm, jag tycker nog såhär : jag har en stort nätverk med umgänge. Men umgås med nga stycken. stabil vänskap, roliga, kravlösa, påhittiga, kunna planera och va spontana med.

    Jag kommer i perioder med umgås med folk. Ibland drar jag mig undan ett tag. Självklart är jag angelägen på mobilen. Jobbar jag mkt mer i en period drar jag mig undan från sociala sammanhang. Undantag med högtider.

    Jag skulle inte ta åt mig om ngn umgås mer utan mig.

    Folk som inte känner mig så bra de kanske skulle tycka jag är weard. För jag inte hör av mig, är med familjen, jobbar mkt,kanske inte vill hänga.

    Men är du utfryst, har du rätt till ifrågasätta vad som pågår. Jag tror att det är bra att du gjorde som du gjorde. Sätta på plats helt enkelt.

  • Anonym (...)
    Anonym (Bianca) skrev 2021-05-06 10:46:47 följande:

    Men varför måste dom alltid fråga dig? Dom kanske vill umgås själva ibland och det har dom väl all rätt att göra.


    Nä det behöver man inte men vi brukar umgås alla ofta men nu har vi inte blivit tillfrågade en enda gång på närmare 1år inte ens på såna saker som vårat gemensamma intresse där det verkligen varit självklart att man frågar alla
  • Anonym (heltok)
    Anonym (...) skrev 2021-05-06 11:00:18 följande:
    Nä det behöver man inte men vi brukar umgås alla ofta men nu har vi inte blivit tillfrågade en enda gång på närmare 1år inte ens på såna saker som vårat gemensamma intresse där det verkligen varit självklart att man frågar alla
    Just ja, jag kom på en sak nu. Handlar det om att du träffar folk i vardagen och dina bästisar inte är bekväma med att utsätta sig själva för smittrisk? Jag har sett flera par som tackar nej till middagar och umgänge med gamla vänner under denna pandemi, för att de som bjuder till middagen ofta går på stan och har t.ex. AW och inte alls tar socialt avstånd som försiktighetsåtgärd.. Jag kan själv säga att jag inte umgås med min partners familj när vi märker att de tagit rundturer en vecka innan hos massa andra släktingar och bekanta. De blir sura för de vill att vi ska komma och hälsa på (jag och min partner) men de förstår inte heller det vi säger; att vi kommer oftare om ni begränsar era andra umgängen, vi vill inte bli sjuka och vi jobbar hemifrån hela tiden.. (partners föräldrar jobbar i butik och kan inte relatera till våra kontorsjobb, och att vi tar covid19 seriöst).
  • Anonym (Kio)

    Det var bra att du ifrågasatte! Det är en sak att ses alla då och då, och sen ibland ses vissa själva. Inget konstigt med det.  Men när du uppenbarligen blir helt utesluten så är det självklart något man kan och ska ifrågasätta. Ta ingen skit. Vill de inte längre umgås med dig kan de gott stå för det och säga det direkt till dig.

  • Anonym (...)
    Anonym (heltok) skrev 2021-05-06 11:06:08 följande:

    Just ja, jag kom på en sak nu. Handlar det om att du träffar folk i vardagen och dina bästisar inte är bekväma med att utsätta sig själva för smittrisk? Jag har sett flera par som tackar nej till middagar och umgänge med gamla vänner under denna pandemi, för att de som bjuder till middagen ofta går på stan och har t.ex. AW och inte alls tar socialt avstånd som försiktighetsåtgärd.. Jag kan själv säga att jag inte umgås med min partners familj när vi märker att de tagit rundturer en vecka innan hos massa andra släktingar och bekanta. De blir sura för de vill att vi ska komma och hälsa på (jag och min partner) men de förstår inte heller det vi säger; att vi kommer oftare om ni begränsar era andra umgängen, vi vill inte bli sjuka och vi jobbar hemifrån hela tiden.. (partners föräldrar jobbar i butik och kan inte relatera till våra kontorsjobb, och att vi tar covid19 seriöst).


    Nej absolut inte. Jag är gravid och pluggar hemifrån och min man jobbar hemifrån så vi umgås aldrig med någon och gå på affären någon gång i veckan är typ en största utsvävningen vi gör nu.
Svar på tråden Ifrågasatte min bästa vän igår