• Anonym (50år och en idiot)

    Förlåtelse

    Detta handlar om att förlåta lögner och svek.
    Jag har missbrukat, låt vara ingen missbruk som resulterat i väld, eller särskilt mycket "externa" konstigheter. En "lugn" drog. Ej alkohol. Likväl något jag upprepade gånger ljugit om för min sambo och mitt livs kärlek (hemskt att skriva detta). under ett åts tid. Jag går på mycket behandlingar och personlig utvecklings terapi. Lägger mycket energi och tid på att verkligen komma tillrätta med beroende och personliga problem (som egentligen var anledningen till missbruket; låg självkänsla och låg själv-kärlek). Vi pratar öppet och rakt med varandra, jag går inte i försvar och vill göra allt för att det ska bli bra. Inte bara nu utan för alltid. Status just nu är att hon bor i fritidshuset (barnfri vecka).

    frågan är går det att förlåta?
    Hur gör man?

    och snälla... inga hatfulla svar. Jag är en mycket skör (just nu) och känslig person.

  • Svar på tråden Förlåtelse
  • Anonym (xxx)

    Det kan ta tid för henne att lita på dig igen. Vi baserar våra känslor på våra erfarenheter, och blir man ljugen för och sviken upprepade gånger av samma person, ja då tar det lång tid av ärlighet innan den känslan släpper, och man känner sig trygg igen.

    Hur yttrade sig ditt svek och dina lögner? Och vilken drog handlar det om?

    Jag tänker även på att det finns barn inblandade, det underlättar inte.

  • Fjäril kär

    Att bygga upp förtroende och tillit är ingen quickfix utan något som förhoppningsvis tiden och dina handlingar visar. Du måste visa upp i handlingar att du går att lita på hädanefter i precis alla avseenden. Säg aldrig något du inte har för avsikt att hålla. Lova aldrig något på förhand. Visa henne istället.

    Resten är upp till henne. Antingen så börjar hon lita på dig igen eller så inser hon om x antal år att hon fortfarande inte klarar av att lita på dig. Det kan bara tiden avgöra.

  • Anonym (Ylva)

    Låt det ta den tid som det behöver. Missbruk är knepigt och det är en lång process att bli frisk ifrån. Du kan inte förvänta dig att hon ska förlåta direkt eller ens efter en månad. Hon behöver inte ens förlåta det beteendet men hon kan välja att släppa det och fortsätta med dig. Men du måste bevisa att det går att lita på dig igen och hon bör skaffa en förståelse att en resa mot tillfrisknande inte är spikrak utan risken för återfall är hög.

    Jag skulle rekommendera att ni går i erapi tillsammans.

  • Egon den stora

    Det är en sak att förlåta och en annan sak att lita på personen igen. Det kommer ta tid men du verkar ju vara medveten om att du gjort fel och ångrar dig. Jag tror att det finns goda möjligheter att det ordnar upp sig igen, men det kommer att ta tid.

  • Anonym (A)
    Egon den stora skrev 2021-05-06 16:49:09 följande:
    Det är en sak att förlåta och en annan sak att lita på personen igen. Det kommer ta tid men du verkar ju vara medveten om att du gjort fel och ångrar dig. Jag tror att det finns goda möjligheter att det ordnar upp sig igen, men det kommer att ta tid.
    Håller med
Svar på tråden Förlåtelse