• Millannn

    Höggradiga cellförändringar

    Hej!

    Så jag var på mitt första cellprov i december där det visade sig att jag hade lätta cellförändringar (ASCUS) och hpv. Jag gick på ett nytt cellprov där det visade samma sak. Då blev jag kallad till en kolposkopi där dom tog två provbitar (biopsi) och fick nu svaret att det är höggradiga cellförändringar (CIN2) och högrisk-hpv. Jag ska bli kallad om 12 månader och göra en ny kolposkopi.

    Jag lever dagligen med mycket dödsångest så det känns jobbigt att behöva vänta så länge. Tänk om det utvecklar sig till cancer?

    Nu till min fråga, hur gick det för er andra som hade CIN2 och gick på er andra kolposkopi? Vad visade det?

    Skulle bli så tacksam för svar!

  • Svar på tråden Höggradiga cellförändringar
  • Anonym (Min mamma)

    Min mamma hade svåra cellförändringar när hon var gravid med mina brorsor 1985. Inget efter det, hon är högst levande 36 år senare.. :)

    Hade de varit oroliga hade de kallat dig bra mycket oftare!

  • Anonym (Ugglan)

    Oavsett sjukdom så försöker jag tänka att man inte behöver oroa sig vansinnigt mycket om inte vården vill ha tillbaka en för nya undersökningar inom två veckor- då är det fara å färde på riktigt.

    Så ja, du har cellförändringar men det tar 10-15 år för en livmoderhalscancer att utvecklas från lätta cellförändringar och bli farlig, så om de har koll på dig nu så ska det räcka så.

Svar på tråden Höggradiga cellförändringar