• Gaucho10

Provanställning och gravid

Hej!

Har precis fått veta att min sambo är gravid och så ska hon börja ett nytt jobb i slutet juli. En fast tjänst på privat förskola med provanställning på 6 månader. Hon kommer vara i ca 18:de veckan när jobbet startar. Hon har redan skrivit på kontraktet och vi fick reda på graviditeten efter påskrivningen.

Frågan är om dom kan ?sparka? henne under provanställningen pga graviditeten? Hon kommer högst sannolikt endast jobba ett par veckor.

En till fråga är om hon tar ut graviditetspenning pga risk för Corona på arbetsplatsen. Vilket betyder att hon då inte kommer hinna börja på nya jobbet Kan dom avsluta kontraktet eller hur funkar det?

Beklagar om det blev rörigt! Hoppas ni svara ??

• Svar på tråden Provanställning och gravid
  • nernu
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:22:18 följande:

Tack för svar!

Har kontaktat facket och de skal ringa upp igen. Ska man ligga lågt eller kontakta och förklara situationen för nya jobbet?

Hon har ju alla rättigheter på sin sida. Men arbetsgivaren tror ju att de har anställt någon som kommer kunna jobba och har planerat för det. Om jag skulle vara hennes chef och hon skulle dyka upp första arbetsdagen gravid och vara tvungen att gå hem efter två veckor hade jag haft noll förtroende för henne efter det.
  • Anonym (H)
    nernu skrev 2021-05-08 09:06:58 följande:

Hon har ju alla rättigheter på sin sida. Men arbetsgivaren tror ju att de har anställt någon som kommer kunna jobba och har planerat för det. Om jag skulle vara hennes chef och hon skulle dyka upp första arbetsdagen gravid och vara tvungen att gå hem efter två veckor hade jag haft noll förtroende för henne efter det.

Nu kan det ju vara så att man inte ens är medveten om att man riskerar att bli avstängd. Och det är ju heller inte orimligt att vilja vänta till efter rul.

Om det inte varit för Corona så hade det varit fyllt rimligt att vänta till första dagen med att berätta (efter rul).

Som arbetsgivare skulle jag inte ta för givet att arbetstagaren förutsätter att denne kommer bli avstängd i vecka 20. Det är familjelivstrådar verkikwn ett bevis på att folk inte har koll på.

Jag förespråkar som sagt att ts partner berättar i vecka 12-13 efter att ha gjort ett ultraljud. Men jag kan tycka att en arbetvivare som tappar förtroende för att man vill vänta pga oro är ganska fånig. Som arbetsgivare skulle jag ha förståelse för det även om det blev en svår situation att lösa snabbt (folk kan alltid bli sjukskrivna flera månader med kort varsel).

Men som sagt. Naturligtvis bättre att berätta innan hon börjar
  • AnnaSthlm

Enligt lag måste arbetstagaren meddela arbetsgivaren om planerad föräldraledighet två månader i förväg. I vissa kollektivavtal tre månader i förväg.

Det är klokt att höra med facket och vara transparent, det ger störst sannolikhet för att behålla anställningen.

I annat fall riskerar hon att inte bara förlora jobber utan även skada sitt rykte kraftigt. Såna här stories sprids skitfort bland rekryterande chefer.

• Anonym (Ella)

En provanställning får avslutas utan att skäl anges.

Är hon förskollärare eller barnskötare? Det är svårare att få tag i förskollärare och hon är därmed mer värd att vänta på.

• Anonym (H)
    Anonym (Ella) skrev 2021-05-08 10:23:37 följande:

En provanställning får avslutas utan att skäl anges.

Är hon förskollärare eller barnskötare? Det är svårare att få tag i förskollärare och hon är därmed mer värd att vänta på.

Relevant fråga. Har tagit för givet att hon är förskollärare
  • Anonym (C.)

Att sparka en kvinna för att hon är gravid är egentligen förbjudet, men provanställningar får avslutas utan att de uppger någon anledning, så de kommer antagligen att sparka henne, ja.

Jag tycker faktiskt att det är ganska fräckt av din sambo, att låta sig provanställas nu. Hon kommer ju knappt att kunna uträtta något arbete alls på förskolan (det tar ett tag att komma in i jobbet också, innan man är till mer besvär än till nytta, och i och med gravidmagen är det en massa som hon inte kommer att kunna göra, som att lyfta barn t.ex. Hon kanske är svullen i fötterna och benen vid det laget, och måste sätta sig och vila...).

Sedan måste förskolan börja om rekryteringsprocessen igen - har ni en aning om vad det kostar??? Jag önskar att det skulle finnas en svartlista för sådana som din sambo, så att ingen gör misstaget att anställa dem igen. 

Ni borde ha löst detta på annat sätt - DU tjänar väl pengar, och det är du som har gjort henne gravid? Och så kunde hon ha börjat söka jobb igen, när det var lagom att lämna barnet på dagis (eller tidigare, om du hade tänkt ta en mer omfattande pappaledighet). 

• Anonym (C.)
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:42:31 följande:
    Strunta i teamis. Hen hänger u alla likande trådar. Hen arbetar med rekrytering och anställer inte folk under 45 pga risken att de skaffar barn.

Hen är helt inställd på att man aldrig som arbetsgivare skall anställa gravida.

Detta är inte lagligt utan diskriminering men svårt att bevisa.

I teorin kan din partner inte bli uppsagd pga graviditeten men det kan alltså ske i praktiken. Seriösa arbetsgivare avslutar inte provanställning pga graviditet.

På min arbetsplats har det funnits flera gravida som inte hunnit börja sin tjänst före föräldraledighet. Och ha. Arbetsgivaren har varit fullt medveten om det vid anställning men kan inte låta bli att anställa pga graviditet (och ser dessutom anställningen som långsiktig. Att en person blir borta ett år eller två är skit samma hos oss)
    Klart att det inte är "skit samma". Först ska man rekrytera en graviditets- och föräldraledighetsvikarie. Och sedan när kvinnan kommer tillbaka, kommer det att bli ett evigt strul med VAB, egen sjukskrivning p.g.a. dagissmittor, trötthet och sämre prestationsförmåga.

Hon kommer inte att kunna jobba över - "dagis stänger klockan 17:30". Hon kommer att komma för sent på mornarna - "ett barn kan man inte stressa". Hon kommer inte att kunna delta i kompetensutveckling, kick-offer och konferenser som innebär helger eller övernattning.  Situationen kommer inte att stabiliseras, förrän det - ta-da! - är dags för ett litet syskon. Och så börjar det om igen, fast ännu värre. Först och främst kommer hon alltid att kunna skylla på barnen, t.o.m. om det inte är sant. Finns många ensamma mammor som skyller frånvaro, ovilja att arbeta över och sen ankomst på barnen, fast det är pappavecka...

Handlar det dessutom om ett mer kvalificerat arbete, så blir det ännu värre eftersom man inte bara kan vara borta ett år - eller ens ett halvt år - och sedan tro att man ska kunna hoppa in där man var. Forskningsprojekt kan inte stå stilla t.ex.. Ny kunskap utvecklas hela tiden och gammal blir utdaterad...

Jag skulle själv inte anställa en kvinna under 42. Och då är jag mamma själv, men jag var hemma när mina barn var små, och sökte mig inte tillbaka till arbetslivet förrän jag hade situationen under kontroll, och visste att jag skulle kunna vara på arbetet i samma omfattning och prestera lika bra, som om jag inte skulle varit mamma. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (C.) skrev 2021-05-08 12:21:47 följande:

Klart att det inte är "skit samma". Först ska man rekrytera en graviditets- och föräldraledighetsvikarie. Och sedan när kvinnan kommer tillbaka, kommer det att bli ett evigt strul med VAB, egen sjukskrivning p.g.a. dagissmittor, trötthet och sämre prestationsförmåga.

Hon kommer inte att kunna jobba över - "dagis stänger klockan 17:30". Hon kommer att komma för sent på mornarna - "ett barn kan man inte stressa". Hon kommer inte att kunna delta i kompetensutveckling, kick-offer och konferenser som innebär helger eller övernattning.  Situationen kommer inte att stabiliseras, förrän det - ta-da! - är dags för ett litet syskon. Och så börjar det om igen, fast ännu värre. Först och främst kommer hon alltid att kunna skylla på barnen, t.o.m. om det inte är sant. Finns många ensamma mammor som skyller frånvaro, ovilja att arbeta över och sen ankomst på barnen, fast det är pappavecka...

Handlar det dessutom om ett mer kvalificerat arbete, så blir det ännu värre eftersom man inte bara kan vara borta ett år - eller ens ett halvt år - och sedan tro att man ska kunna hoppa in där man var. Forskningsprojekt kan inte stå stilla t.ex.. Ny kunskap utvecklas hela tiden och gammal blir utdaterad...

Jag skulle själv inte anställa en kvinna under 42. Och då är jag mamma själv, men jag var hemma när mina barn var små, och sökte mig inte tillbaka till arbetslivet förrän jag hade situationen under kontroll, och visste att jag skulle kunna vara på arbetet i samma omfattning och prestera lika bra, som om jag inte skulle varit mamma. 

Precis så är verkligheten, min gräns ligger vid 45. Vi har inte tid, lust eller ork med krävande småbarnsföräldrar. Inte heller vill vi köras över med "jag har faktiskt RÄTT att vara föräldraledig så alla andra får anpassa sin semester efter MIG".

Sån skit slipper vi nu.
  • Anonym (C.)
    Anonym (C.) skrev 2021-05-08 12:08:59 följande:

Att sparka en kvinna för att hon är gravid är egentligen förbjudet, men provanställningar får avslutas utan att de uppger någon anledning, så de kommer antagligen att sparka henne, ja.

Jag tycker faktiskt att det är ganska fräckt av din sambo, att låta sig provanställas nu. Hon kommer ju knappt att kunna uträtta något arbete alls på förskolan (det tar ett tag att komma in i jobbet också, innan man är till mer besvär än till nytta, och i och med gravidmagen är det en massa som hon inte kommer att kunna göra, som att lyfta barn t.ex. Hon kanske är svullen i fötterna och benen vid det laget, och måste sätta sig och vila...).

Sedan måste förskolan börja om rekryteringsprocessen igen - har ni en aning om vad det kostar??? Jag önskar att det skulle finnas en svartlista för sådana som din sambo, så att ingen gör misstaget att anställa dem igen. 

Ni borde ha löst detta på annat sätt - DU tjänar väl pengar, och det är du som har gjort henne gravid? Och så kunde hon ha börjat söka jobb igen, när det var lagom att lämna barnet på dagis (eller tidigare, om du hade tänkt ta en mer omfattande pappaledighet). 

Här skulle det förstås ha stått: "innan man är mer till nytta än besvär". Det blir merarbete för arbetskamraterna.
  • Anonym (C.)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-08 17:02:46 följande:
    Precis så är verkligheten, min gräns ligger vid 45. Vi har inte tid, lust eller ork med krävande småbarnsföräldrar. Inte heller vill vi köras över med "jag har faktiskt RÄTT att vara föräldraledig så alla andra får anpassa sin semester efter MIG".

Sån skit slipper vi nu.
    Ja, DET glömde jag i min uppräkning. Kravet på särbehandling vid storhelger och semestrar, och utnyttjandet av föräldraledighet om det inte går. Finns arbetsplatser där alla utan /mindre/ barn, får arbeta alla julhelger, nyårshelger, påskhelger, midsommarhelger, hela juli o.s.v..
Svar på tråden Provanställning och gravid