Inlägg från: Bula2021 |Visa alla inlägg
  • Bula2021

Gravid efter IVF

Frida123123 skrev 2021-05-14 19:41:57 följande:

Hej alla och grattis till graviditet. Jag plussade den 8/4-21 efter 3-ivf försök, så glada, men overkligt. Har första ultraljudet 4 juni, 4 v efter att jag plussade. Är i vecka 5 nu. De symptom som jag känner är: spända bröst och lite hugg/ kramper i magen ibland. Vad har ni fått för instruktioner gällande Lutinus (eller liknande), för kliniken sa att jag skulle använda upp det jag hade kvar av totalt tre kartonger, det innebär Lutinus tom 3 dagar efter positivt graviditetstest?? Låter väldigt väldigt lite. De sa att gulkroppshormon tar över nu. Fick tjata mig till lite till. Jag läste att man iaf ska ta det 30 dgr efter positivt grav, test?? Hur gör ni? Vad har ni fått veta? Ska ta trombyl dock till v 36?. Har ni redan kontaktat barnavårdscentralen?

Jag är i vecka 4+6, första ivf med en femdagars. Jag har fått höra både Lutinus till positivt gravtest och en vecka efter gravtest. Hade tabletter för typ fem dagar kvar efter att jag testat positivt i tisdags så jag kör nu 1-2 tabletter om dagen istället för 3 per dag. Lite Lutinus under några fler dagar iaf. Men annars är det nog så som du skriver, att kroppen ska ta över själv när embryot fäst.
  • Bula2021

Hej hej! Vecka 4+6 med en femdagars här, första ivf.

Mina symptom är: otroligt spända bröst (till mannens förtjusning!) sedan återföringen så att jag inte kan sova på mage, dålig aptit och blir väldigt fort mätt när jag äter, samt helt sjukt gasig! Det kör ordentligt i magen så att jag behöver gå på toa direkt efter en måltid. Många symptom hade jag kunnat föreställa mig, men inte det!! :) Senaste veckan har jag också vaknat tidigt, 05:30-06:00, av mig själv innan klockan ringt för jobb.

• Bula2021
    Always choklad skrev 2021-05-16 17:08:59 följande:

Hej lite gravtecken rapar före och efter mat som bara den! När jag är hungrig då kommer det och efter mat kommer det. Kan även vara om jag vänder runt mig i sängen, då kommer det en rap så där lite smidigt. Inga små heller utan som en hel karl. Men det där med illamående och att spy som det alltid är på film verkar lysa med sin frånvaro. Hur är det för er?

Inget illamående alls här (än) - peppar peppar, däremot heller inte alls sugen på mat. Vill inte ha nåt. Eller typ jordgubbskräm, men inte mat-mat :)
  • Bula2021
    Krizty88 skrev 2021-05-16 19:10:06 följande:

Inget direkt illamående här heller än men börjar känna mig äcklad av mat. Och dofter. Känner absolut inte att jag vill kräkas. Men som du inte sugen på mat. Kan inte komma på typ en enda sak jag vill ha. Jo vitt bröd med skinka och gurka haha. Luktar så mycket lök hemma just nu för min sambo lagar middag. Får tomma kväljningar. Men känner mig samtidigt tom i magen väldigt ofta och ett stort behov av att äta. Lite dryg kombo.

Jag är inte särskilt orolig över icke-suget. Tänker att det jämnar ut sig i längden och att vad det nu är som växer där inne tar och får det som behövs ändå

Jag har väldigt låg blodtryck till vardags och kan även känna av lågt blodsocker på morgonen när jag går upp. Det kommer som lite yrselkänsla och lätt illamående, då funkar lite juice och en banan för att snabbt jämna ut. Men det är inget unikt nu utan har alltså haft så även förr.
  • Bula2021
    Frida123123 skrev 2021-05-16 18:23:55 följande:

Jag går in i vecka 6 nästa vecka. Tycker det är svårt med symptom, om det är Lutinus eller graviditet. Men oavsett så märker jag av trötthet, spända bröst, smått illamående. Har ni valt barnmorska ännu. Kanske för tidigt?

Jag ska på tidigt ultraljud sista maj på kliniken som remitterade oss till Livio Falun, men de har tyvärr inte mödravård så kan inte fortsätta gå där sedan. Min vanliga bm där jag satt in spiral tidigare, gjort cellprov osv. har jag ingen direkt känsla kring så funderar på om jag ska välja nån annan. Vi ska dessutom flytta i sommar, till en annan stadsdel i samma stad, så ska kolla lite vad som finns närmre den :)
  • Bula2021
    Frida123123 skrev 2021-05-19 19:59:41 följande:

Nu har jag fått Lutinus utskrivet,fick till vecka tio. känns bra. Gällande Trombyl, så är minas rekommendationerntom vecka36. en per dag. så det känns bra det med. TillJenzia, om jag är i vecka6+3, borde inte du vara längre gången? Hur har du räknat? Eller hur räknar ni andra?

Jag har räknat två veckor innan äggplock som ?start?. Läste på 1177 att det är så de räknar för ivf.
  • Bula2021
    Jenzia skrev 2021-05-20 07:39:20 följande:

Precis så som Bula2021 skriver Man kan räkna så även vid FET, ta insättningsdagen - 5 dagar (om det är en blastis) = 2+0.

Så idag är jag på v 5+6 (hade insättning den 28/4 och (fiktivt) äggplock den 23/4). Imorgon går jag in i vecka 7 (konstigt nog) och är då på 6+0

När hade ni äggplock/FET?

Har exakt samma som du, Jenzia: äggplock 23/4, ET med femdagars 28/4. Min app säger 5+5 i dag så jag har nog lyckats fylla i fel nånstans :)
  • Bula2021

I dag känner jag mig inte alls gravid. Inte för att jag känt mig särskilt gravid innan, men fick bara nån känsla i dag av att det inte är nåt. Hoppas den känslan försvinner!

• Bula2021
    Jenzia skrev 2021-05-20 09:47:29 följande:

Vad roligt! Du har vi exakt samma datum Åhh! Det är ju jättevanligt att inte känna något alls vid tidig graviditet! När ska du på första ultraljudet?

Jag mår pyton och det är inget jag rekommenderar. Mår illa konstant och har svårt att äta :-/

Ömma, större bröst som jag känt i flera veckor men det var mer en _känsla_ i morse att inte vara gravid. En tanke eller hur jag ska förklara. Det går förhoppningsvis över :)

Jag har ultraljud nästa måndag, 31 maj. Du? Känns som att om något syns då så kommer det bli verkligare!
  • Bula2021
    Aya2019 skrev 2021-05-20 15:12:27 följande:

Hej hej,

Det va ett tag sedan jag vart här :)

Är i vecka 10 idag. Jag har sedan positivt graviditetstest har haft milda symptom. Känner mig fortfarande inte gravid heller :)

I början hade jag ömma bröst men avtog ca vecka 7. Illamåendet kom men kände knappt av det. Idag vart jag på en extra ultraljud har varit väldigt förskyld och hostade väldigt mycket pga det fick jag kramper i magen och mensvärk som strålade ner till knäna ( hände inatt) vart orolig fick boka tid till gyn. Allt vart bra med lillen som vinkade till och med :D

Jag har även forsätt att ta lutinus 2 gg morgon och kväll. Ska börja trappa ner nu på söndag 1 om dagen fram till vecka 12.

Skickar en bild här på lillen :D

Vilken fin bild! Och vad skönt att läsa att du inte känner dig gravid alls. Det känns bättre för mig då :)
Svar på tråden Gravid efter IVF