• Anonym (Undrande)

Kan jag klandras för att arbetsgivaren betalat för mycket pengar?

Jag blev idag varskodd att min arbetsgivare betalat ut för mycket lön till mig förra månaden. Jag jobbar halvtid, men fick förra månaden heltidslön. Jag har själv inte noterat det, eftersom jag sällan kollar på mitt lönekonto.

Jag förstår att jag förstås ska betala tillbaka och det är inget problem. Pengarna finns kvar. Men, kan jag på något vis klandras för att inte hållit koll på mitt konto? Lönespecifikationerna kommer in i ett system som jag kollar ibland, men absolut inte varje månad, däremot när det ska ske förändringar. 

• Svar på tråden Kan jag klandras för att arbetsgivaren betalat för mycket pengar?
  • Jemp

Jag har svårt att tro att du skulle kunna bli straffad för det om det är det du menar.

Dock kan du behöva ligga ute med skattepengarna som jag förstått det.

• Friger

Är det mindre summor har du ingen skyldighet att märka det eller ens betala tillbaka dom. Är det större summor är du återbetalningsskyldig. Tror även att du är tvungen att berätta det. När du ser saken. Tittar man inte på kontot så har man ju inte sett saken.

Det ser alltid bättre ut när arbetstagare själv meddelar när dom fått för mycket pengar. Man får högre tillit än när man ska upptäcka saken själv som arbetsgivare.

• Anonym (***)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-10 18:44:02 följande:

Jag blev idag varskodd att min arbetsgivare betalat ut för mycket lön till mig förra månaden. Jag jobbar halvtid, men fick förra månaden heltidslön. Jag har själv inte noterat det, eftersom jag sällan kollar på mitt lönekonto.

Jag förstår att jag förstås ska betala tillbaka och det är inget problem. Pengarna finns kvar. Men, kan jag på något vis klandras för att inte hållit koll på mitt konto? Lönespecifikationerna kommer in i ett system som jag kollar ibland, men absolut inte varje månad, däremot när det ska ske förändringar. 

Känns inte så troligt att någon inte har koll på hur mkt pengar som kommer in varje månad, så om ingen frågar om du inte märkte något så håll tyst. 

Självklart händer inget, men naturligtvis ser det inte bra ut att du själv inte sagt  något. Men det får du ju leva med, om du inte orkar kolla din lön varje månad. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (***) skrev 2021-05-10 19:23:42 följande:

Känns inte så troligt att någon inte har koll på hur mkt pengar som kommer in varje månad, så om ingen frågar om du inte märkte något så håll tyst. 

Självklart händer inget, men naturligtvis ser det inte bra ut att du själv inte sagt  något. Men det får du ju leva med, om du inte orkar kolla din lön varje månad. 

Jag har inget behov av att kolla hur mycket pengar jag har på mitt lönekonto. Jag har en stående överföring till vårt gemensamma kontot i samma bank. Jag ser att det kommer över pengar där och är nöjd med det.
  • Anonym (***)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-10 19:32:22 följande:
    Jag har inget behov av att kolla hur mycket pengar jag har på mitt lönekonto. Jag har en stående överföring till vårt gemensamma kontot i samma bank. Jag ser att det kommer över pengar där och är nöjd med det.
    Inget behov?

Du har ju precis skrivit en tråd som visar motsatsen...
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (***) skrev 2021-05-10 19:46:46 följande:
    Inget behov?

Du har ju precis skrivit en tråd som visar motsatsen...
    Jag menar behov, som i behov att veta hur mycket pengar jag har att röra mig med. Men visst borde jag kontrollera löneinsättningarna bättre. 
  • Anonym (Ba)
    Anonym (***) skrev 2021-05-10 19:23:42 följande:

Bara som perspektiv. Jag skulle absolut kunna missa att det kommit in 10.000 extra eller vad det nu kan handla om på kontot. Jag har pengar så det räcker och blir över och behöver aldrig fundera på hur mycket pengar som finns på kontot. Då blir det kanske så att man är lite slarvig med att titta.

Men naturligtvis smart att ändå kolla att lönen stämmer
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ba) skrev 2021-05-10 19:59:17 följande:
    Bara som perspektiv. Jag skulle absolut kunna missa att det kommit in 10.000 extra eller vad det nu kan handla om på kontot. Jag har pengar så det räcker och blir över och behöver aldrig fundera på hur mycket pengar som finns på kontot. Då blir det kanske så att man är lite slarvig med att titta.

Men naturligtvis smart att ändå kolla att lönen stämmer
    Jag skulle sannolikt inte märka om det inte kom in lön en månad heller.
  • Anonym (Inger)

Jag kollar i princip heller aldrig lönen och min chef har berättat att väldigt många på mitt jobb inte ens vet vad de tjänar, så vi är knappast ensamma om det.

Bara betala tillbaka och berätta för din närmsta chef att du inte brukar kolla saldot på kontot och därför inte sett det.

• Anonym (Ba)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-10 20:00:50 följande:

Jag skulle sannolikt inte märka om det inte kom in lön en månad heller.

Samma här.
Svar på tråden Kan jag klandras för att arbetsgivaren betalat för mycket pengar?