Anonym (Hanna) skrev 2021-05-11 06:03:27 följande:
Jag tycker väl inte att det ena sättet är mer rätt eller fel än det andra men om man ska dela 50/50 och man har olika inkomst bör den som tjänar mest vara beredd på följande:
- Anpassa standarden efter den som tjänar minst oavsett om det handlar om semestee, boende eller vardagsmat. Man får vara beredd på att bo i en hyresrätt faat man hellre hade bott i hus, tältapå semestern osv om det är det som den andre inkomat klarar.
- Dela lika på alla inkomstsänkande aktiviteter som fl och vabb. Kanske bör den som tjänar mest vara beredd på att ta dén längre fl eftersom den andre inte harråd med annat än att ta ut sina fulla dagar.
- Inte bygga upp vardagen på allmosor och gåvor till den som tjänar mindre. Dvs komma u dan vissa delar under punkt ett genom att vara generös och bjuda (och på sättfåsin partner i tacksa,hetssku,d)
- Naturligtvis inte tänka att den som tjänar mer skulle bestämma mer som du akriver. Det är ju helt visarrt, varför skulle det vara så?
Håller helt med dig.
Jag anser att man aldrig kan tvinga någon till gemensam ekonomi. Vilket i praktiken är att ge bort sina pengar till den andre.
I ts läge får hon antingen acceptera 50/50 eller fundera över om detta är en relation att fortsätta i. Om han nu verkligen står fast vid att han inte vill ha gemensam.
Precis som du säger behöver han då kompensera henne för inkomstbortfall vid föräldraledighet och vab och allt måste följa ts standard.
Kanske är ts partner i framtiden villig att med sina sparpengar och högre lön äga större del i ett boende (och då också stå för procentuellt lika mycket större del i renovering och underhåll). Annars får som sagt boendet anpassas efter ts lön.
Ts hur hade du gjort om han hade haft samma lön som du? Då hade ni helt enkelt fått klara er på den ekonomin. Och så blir det nu också. Det som händer är att han kommer kunna spara mer.
Jag tycker att ni bör diskutera hur han tänker med kostnader för barn och hur han tänker med äktenskapsförord inför giftermål