• rutins

    Bebis födelsevikt - hur såg de ut för era små? rädd för stor bebis.

    Hej!

    Jag vill höra vad era bebisar vägde utifrån:

    SF-mått : låg över eller under kurvan?
    Viktuppgång : hur mycket gick ni upp under graviditeten?
    Genetik : vägde bebis som dig som nyfödd eller som din partner?

    Mitt SF-mått har hittills sett ut som följande:
    V25 - 22 cm
    V29 - 25 cm
    V32 - 29 cm

    Jag har hittills gått upp ca 23 kg tyvärr. Var inte överviktig vid inskrivning, hade ett BMI på 21. 

    Är livrädd för en stor bebis då min sambo vägde 5100g när han föddes.

    Berätta gärna om 

  • Svar på tråden Bebis födelsevikt - hur såg de ut för era små? rädd för stor bebis.
  • cosinus

    Då ska vi se. Jag har med barn 1, 2 och 4 börjat på mittlinjen vid v 25 och sen slutat någonstans i botten av kurvorna. Tror jag innan förlossningen hade 33, 32 och 34 cm. De barnen vägde 3,1 2,7 och 3.7 kg

    Med trean så började jag på lägsta linjen och sjönk sen ytterligare, kom aldrig över SF 28 med honom. Han vägde 2.5 kg men hade utöver det på gränsen lite fostervatten och liten moderkaka. Allt var liksom pyttigt.

    Vikt
    9 kg alla graviditeterna

    Genetik
    Jag vägde 3.5 kg, mina syskon en bit över 4. Min släkt föder generellt lite större barn. Min man vägde någonstans mellan 2.5 och 3 kg men var född 3 veckor före BF. 

    Kuriosa vad gäller SF-mått så suckade läkaren som gjorde sista tillväxtUL på yngsta dottern i v 40. Han menade på att eftersom jag inte ökade så mycket i vikt så var det högst rimligt att sf-måttet inte steg så mycket som på kvinnor som även lade på sig själv vikt eftersom det då hamnar även mer mamma mellan livmoder och måttband.

  • Anonym (Mamma till 5)

    Minns inte hur jag låg på kurvan med de första 4 men minns att måttet varit samma som den vecka jag varit i tex v 30 så var SF måttet 30cm. 5e barnet låg påmden övre kurvan och gör även denna gång

    1a gick upp 28kg och hon vägde 3820g

    2a gick upp 9kg han vägde 3435g

    3e gick upp 18kg han vägde 3505g

    4e gick upp 12kg blev sedan sjuk och gick ner flera kg innan förlossningen han vägde 3650g

    5e gick upp 14kg hon vägde 4525g

    Ska få göra tul denna gång då yngsta var så stor

  • Anotherone
    Barn 1;
    SF-mått
     : mitt på kurvan
    Viktuppgång : 14 kg
    Barnets vikt: drygt 5kg

    Barn 2;
    SF-mått
     : övre kurvan men inget alarmerande
    Viktuppgång : 17kg 
    Barnets vikt: 4,2kg

    Genetik
     : jag vägde 3,7kg när jag föddes och min man 3,5kg. Som vuxen är jag nu 175cm och maken 192cm.

    Båda barnen är födda 14 dagar efter bf.
  • Anonym (Tjoho)

    Jag hade normalt SF mått med första (drygt 3200 g) men litet med andra barnet (fick åka in på extra UL och extra kontroller hos BM för de misstänkte liten bebis men allt såg bra ut och de uppskattade vikten 8 dagar innan förlossning till 3300 g +- 10 %). Andra vägde strax under 3700 g vid födseln. Min erfarenhet är således att SF-måttet inte nödvändigtvis helt återspeglar bebis storlek.

  • Anonym (För mig)

    Låg konstant över på sf-måttet med båda. Gick upp 18 resp. 17 kg. Första född v.39 vägde 3,8 och var 51 lång. Andra född v.41 vägde 4,1 och var 53 lång. Så lite större än genomsnittet, men inga jättebebisar.

  • 10oktober

    Minns inte mina SF-mått men tror att de har legat på medelkurvan bägge gånger. Gick upp 20 kilo med första sonen, han vägde 2656g, född bf+2. Andra sonen föddes 9 veckor för tidigt, vägde 1400g, vilket var mindre än förväntat för den veckan. Vid fullgången tid vägde han ca 2600g så ganska likt storebror. Jag gick upp ca 13 kilo till v31 så hade säkert slutat på ca 20 kilo. Både jag och min man vägde drygt 3000g när vi föddes. Så bägge mina killar har varit små som nyfödda :)

  • Anonym (Malin)

    SF-mått : Lite under kurvan. Hade ett SF-mått på 31 i vecka 40+1.

    Viktuppgång : 16 kg

    Genetik : Bebisen vägde ungefär som mig när jag föddes. En genomsnittsbebis på nästan exakt 3500g.

    Gjorde flera TUL där de "konstaterade" att bebisen var minst 20 % mindre än genomsnittet. Jo, tjena. Litar inte ett dugg på TUL efter det.

Svar på tråden Bebis födelsevikt - hur såg de ut för era små? rädd för stor bebis.