Jag tänker så här ts, att du kan nog inte utgå från en så strikt varannanveckasituation, särskilt inte med så stora barn. De skulle när som helst kunna komma på att de bara vill bo på ett ställe, det är inte alla tonåringar som vill bo v/v, som exempel.
Så barnfri tid, i betydelsen att barn (som är för gamla för barnvakt om jag fattat rätt) inte finns i hemmet är knappast något du kan räkna med eller kräva, i min mening.
Det du däremot både kan räkna med och kräva är att din partners hela fokus inte är på barnen hela tiden. Han måste naturligtvis också se dig, uppmärksamma dig, prata med dig och hitta på saker med dig. Man kan inte ha en relation om man inte alls lägger ned energi på den.
Så mitt råd är att lägga fokus på att ni ska prata mer och umgås mer, men släppa det där med barmfri tid (i betydelsen att hemmet är tomt på barn eller att han bara pratar med barnen varannan vecka). Om barnen är i körkorts och mopedålder nör ni ju kunna gå på bio (efter pandemin), träna tillsammans, fixa i trädgården tillsammans eller vad ni nu uppskattar oavsett om barnen är hos er eller hos mamman.