• manchester

    Frågor kring arvsskifte

    Hoppas någon juridiskt kunnig kan hjälpa mig med detta. Försöker göra det så tydligt som möjligt.
    Min far gick bort för en tid sedan, och bodelning har gjorts och nu står vi inför ett arvskifte. Här kommer lite viktiga punkter;
    1) Min Pappa hade två (2) barn (Jag och min Bror) - Vi två är hans enda Bröstarvingar.
    2) Min Pappa hade en sambo sedan en längre tid tillbaka som hade två (2) barn sedan tidigare
    3) Min Pappa och hans sambo har varit tillsammans över 15 år, köpt det mesta tillsammans och var INTE gifta.
    3) Min Bror och jag delar samma pappa, men vi har olika mammor.
    4) Min Brors mamma är min pappas sambo (eller ja, var, då han avlidit)
    5) Min Pappa testamenterade att alla 4 barn ovan skulle få 25% vardera efter båda parter (Pappa + Sambo) gått bort.
    6) Relationen mellan samtliga parter är väldigt god.
    Jag valde att begära ut min del (laglott) nu då jag inte har några direkt blodsband till övriga i familjen, förutom min Bror. Vi 4 barn samt min Pappas Sambo kom tillsammans överens tillsammans om att det antagligen är bäst på sikt att jag tar ut min lott nu för att det kan bli så mycket skit direkt pengar kommer in i bilden. Jag initierade detta samtal och alla höll med.
    Ok - nu till min fråga, för i Arvskiftespapprena som jag behöver skriva under nu står det att;
    -Arvskiftet omfattar samtliga tillgångar i boet
    -Bouppteckningsvärden ligger till grund för arvsskiftet
    -Pappa + Sambo har bodelningsbara tillgångar på 4 miljoner
    -Samborna i bodelningen erhåller 2 miljon vardera
    -Pappas egendom i övrigt uppgår till 1 miljon, vilket innebär att behållningen efter bodelningen uppgår till 3 miljoner
    Nu till min fråga - Hur mycket anser du som kan juridiken att jag ska få ut enligt ovanstående scenario?
  • Svar på tråden Frågor kring arvsskifte
  • Mortiscia80

    Anlita en professionell bodelare för det där så det blir helt riktigt! De kostar inte så mycket och kan vara värt att kunna bekräfta till alla parter att ingen blivit förfördelad.

  • Valentina01

    Jag tänker bara att 1: din pappas testamente på 25% till dig är faktiskt endast din laglott då och inte arvslott. Vilket ja självklart att du ska få ut dessa 25% direkt eftersom det är minsta summan din pappa inte kunde testamentera bort från dig. Hade han inte skrivit testamente av 50% till dina styvsyskon så skulle du och din bror fått 50/50 var. Så 25% är bara laglotten du är berättigad oavsett, finns därmed ingen anledning för dig att snällt vänta på en arvslott då han redan oavsett testamenterat bort den.

    Jag borde inte svarat egentligen, och du kommer få mer kunniga svar av en jurist men det låter som om du verkligen behöver en jurist för att din pappas sambo har ingen som helst arvsrätt efter din pappa då de inte var gifta och det vore bra om du betalar en liten slant till en advokat för det kommer du få tillbaka av arvet ändå.

    Dessa 4 miljoner - har de 2 miljoner var idag på var sitt konto? För om det är din pappa som har dessa 4 så spelar det ingen roll om hans sambo ser de som sina till hälften eftersom de inte var gifta. Då ska dessa 4 + 1 miljon för egendomen in i arvet som du ska få minst 25% av.

  • manchester
    Hej,

    Det finns redan en jurist som reglerar detta, men hon har haft så många fel och varningsflaggor hitintills att jag inte alls litar på henne, och när jag kontaktar något juridiskt ombud privat så menar dom på att det har flutit för mycket vatten under broarna för att de ska kunna göra en korrekt bedömning.

    Hans sambo ska ha 50% - det är en självklarhet, min fråga ligger inte i det - men jag ställer mig lite frågande till varför hon redan fått 50% av deras gemensamma tillgångar på 4 miljoner (Del A), nu ska ha ytterligare 50% (Del B) av resterande.

    Jag kan tycka att det bör vara deras totala tillgångar, och att 50% går till henne, och 25% till mig, och sedan 25% till min bror när det nu blir då vi ej har samma mamma.

    Ska ringa Juristen igen på Måndag, för hon sa uttryckligen vid vårt första samtal att jag kommer att få 25% av bouppteckningen om jag begärde ut min laglott - men nu ser det bara ut som att jag får 12,5% - dvs hälften av det jag hade räknat med.
  • manchester
    manchester skrev 2021-05-15 18:30:38 följande:
    Hej,

    Det finns redan en jurist som reglerar detta, men hon har haft så många fel och varningsflaggor hitintills att jag inte alls litar på henne, och när jag kontaktar något juridiskt ombud privat så menar dom på att det har flutit för mycket vatten under broarna för att de ska kunna göra en korrekt bedömning.

    Hans sambo ska ha 50% - det är en självklarhet, min fråga ligger inte i det - men jag ställer mig lite frågande till varför hon redan fått 50% av deras gemensamma tillgångar på 4 miljoner (Del A), nu ska ha ytterligare 50% (Del B) av resterande.

    Jag kan tycka att det bör vara deras totala tillgångar, och att 50% går till henne, och 25% till mig, och sedan 25% till min bror när det nu blir då vi ej har samma mamma.

    Ska ringa Juristen igen på Måndag, för hon sa uttryckligen vid vårt första samtal att jag kommer att få 25% av bouppteckningen om jag begärde ut min laglott - men nu ser det bara ut som att jag får 12,5% - dvs hälften av det jag hade räknat med.
    TIllägg: Jag tror att Juristen förutsatt att alla 4 barn var bröstarvingar - isf hade hon (vad jag kan se) haft rätt , men det finns bara 2.

    Borde inte deras tillgångar isf delas 50 sambon, 25 jag, 25 min bror? Nu blir det 50% sambon, och resterande 4 barn får 12,5% var även om bara mina 12,5% åker ur boet - och resterande 87,5% delas upp på de tre kvarvarande barnen efter Sambon bortgång. Fan vilken djungel...
  • Drottningen1970

    Sambon äger ju redan sina 50% av deras gemensamma tillgångar. Och hon ska ju inte ärva din pappa alls. Kvar finns hans 50% som han i ett testamente har bestämt ska fördelas mellan 4 barn. Dvs ca12% var.

    Han har bara två bröstarvingar, du och din bror, som utan testamentet skulle få eran arvslott som då blivit 50% av pappan egna tillgångar, och 25% av pappa och sambons gemensamma tillgångar. Laglotten är hälften av arvslotten. Kvar blir då 12,5 % av pappa och sambons genensamma tillgångar eller 25% av din pappas egna halva.

  • Valentina01
    manchester skrev 2021-05-15 18:33:23 följande:

    TIllägg: Jag tror att Juristen förutsatt att alla 4 barn var bröstarvingar - isf hade hon (vad jag kan se) haft rätt , men det finns bara 2.

    Borde inte deras tillgångar isf delas 50 sambon, 25 jag, 25 min bror? Nu blir det 50% sambon, och resterande 4 barn får 12,5% var även om bara mina 12,5% åker ur boet - och resterande 87,5% delas upp på de tre kvarvarande barnen efter Sambon bortgång. Fan vilken djungel...


    Så du ska få 12.5% av detta arv enligt din pappas sambos idé, när du egentligen hade vart berättigad 50% men genom testamente max kan gå ned till 25%? Du har rätt på minst 25%.

    Dessutom kan det eventuellt också vara så att du faktiskt skulle vara berättigad en god del av de där 2 miljonerna som din pappas sambo har tagit redan.

    Av de 2 miljoner kvar ska inte din pappas sambo ha något. Eller, med mindre din pappa har testamenterat det. Och då pratar vi om att hon och din pappas styvbarn får dela alla tre på 50% av arvet om det är det han säger i sitt testamente. För du och din bror KAN inte enligt lag få mindre än 50% tillsammans, så 25% var. Så mycket vet jag, även om jag inte är jurist. Men har gott om vänner som är och vi diskuterade en liknande händelse över grillkväll för ett tag sedan. Dessutom är jag ganska påläst själv.

    Du måste förklara för din jurist att de andra två är 1. Styvbarn samt att 2. Han hade en sambo och var inte gift. 3. Har han ens testamenterat NÅGOT till sin sambo? Eller har jag missat det i dina punkter, beklagar i så fall. För har hon inte det så ska hon endast förmodligen ha 1/2 av bostaden och absolut inget från hans kapital utöver det.

    4. Din arvsrätt är på 50% av din pappas totala net worth gällande allt, bostad och kapital. Eftersom han minskat ditt arv så har du minst rätt på 25% och det direkt. Och då pratar vi värdet från alla områden. Bostad och kapital.

    Det är helt orimligt av dem att tro att du ska få 12.5%. Det betyder alltså 12.5-25% för din halvbror + kommande 17% genom sin mamma som direkt arv från din pappa, dina styvbröder får då också 12.5-25% + 17% av egentligen direkt då DIN pappas arv. Plus att de kommer dela din pappas sambos fulla arv på tre. Medan du som är bröstarvinge skulle enligt denna ologiska och felaktiga logik endast lämna boet med 12.5%, från din egen pappa. Glöm det. Dina halv och styvsyskon ska alltså haffa största delen av din pappas arv. Låter helt sjukt.

    Kommer inte din jurist fram till att du ska ha 25% eller mer här eller en bättre lösning så måste du gå till en bättre firma. Det handlar om mycket pengar och även om din pappa nog tänkt gott, har han nog inte förstått hur orättvist det är att hans egna son ska gå miste om så otroligt mycket. I praktiken om ni följer idén ovan så får du minst, när du och din halvbror är berättigade mest, eller likt dina syskon i testamentet. Men absolut inte så som din pappas sambo föreslår.
    manchester skrev 2021-05-15 18:30:38 följande:

    Hej,Det finns redan en jurist som reglerar detta, men hon har haft så många fel och varningsflaggor hitintills att jag inte alls litar på henne, och när jag kontaktar något juridiskt ombud privat så menar dom på att det har flutit för mycket vatten under broarna för att de ska kunna göra en korrekt bedömning.Hans sambo ska ha 50% - det är en självklarhet, min fråga ligger inte i det - men jag ställer mig lite frågande till varför hon redan fått 50% av deras gemensamma tillgångar på 4 miljoner (Del A), nu ska ha ytterligare 50% (Del B) av resterande.

    Jag kan tycka att det bör vara deras totala tillgångar, och att 50% går till henne, och 25% till mig, och sedan 25% till min bror när det nu blir då vi ej har samma mamma.

    Ska ringa Juristen igen på Måndag, för hon sa uttryckligen vid vårt första samtal att jag kommer att få 25% av bouppteckningen om jag begärde ut min laglott - men nu ser det bara ut som att jag får 12,5% - dvs hälften av det jag hade räknat med.


    Har hon tagit del A, vilket jag medger att jag inte förstår mig på, men är det hennes från början så OK. Däremot ska hon inte ha del B. Eftersom de inte var gifta har hon inte den rätten alls. De skulle gift sig om hon ville ha det. Är till och med lite osäker ens om det hade gått då, men troligen. Då hade hon varit en bröstarvinge men som endast sambo spelar det ingen roll, inte ens med testamente för ni som barn kommer först, då pratar jag om du och din halvbror.

    Han KAN inte ge bort mer än 50% av sitt totala värde till någon, som inte är du och din bror dvs, för det minsta ni kan få direkt av er far är att dela på 50%. Och hade han inte haft testamente alls hade ni fått dela på 100%.
  • Valentina01

    Läste om och läste mer rätt.

    Vet du vad, enkelt sagt så är du berättigad enligt laglott 25% av 3 miljoner. Vilket är 750 000kr. Hade du haft din arvslott hade du fått 1,5 miljoner. För detta är din pappas del.

    750 000kr ska fördelas då till alla fyra barn.

    Din pappas sambo har redan sin del av de gemensamma tillgångarna vilket är på 2 miljoner av de 4 miljonerna. Hon ärver inte din far öht.

  • hallontryffel
    manchester skrev 2021-05-15 18:01:31 följande:
    Hoppas någon juridiskt kunnig kan hjälpa mig med detta. Försöker göra det så tydligt som möjligt.
    Min far gick bort för en tid sedan, och bodelning har gjorts och nu står vi inför ett arvskifte. Här kommer lite viktiga punkter;
    1) Min Pappa hade två (2) barn (Jag och min Bror) - Vi två är hans enda Bröstarvingar.
    2) Min Pappa hade en sambo sedan en längre tid tillbaka som hade två (2) barn sedan tidigare
    3) Min Pappa och hans sambo har varit tillsammans över 15 år, köpt det mesta tillsammans och var INTE gifta.
    3) Min Bror och jag delar samma pappa, men vi har olika mammor.
    4) Min Brors mamma är min pappas sambo (eller ja, var, då han avlidit)
    5) Min Pappa testamenterade att alla 4 barn ovan skulle få 25% vardera efter båda parter (Pappa + Sambo) gått bort.
    6) Relationen mellan samtliga parter är väldigt god.
    Jag valde att begära ut min del (laglott) nu då jag inte har några direkt blodsband till övriga i familjen, förutom min Bror. Vi 4 barn samt min Pappas Sambo kom tillsammans överens tillsammans om att det antagligen är bäst på sikt att jag tar ut min lott nu för att det kan bli så mycket skit direkt pengar kommer in i bilden. Jag initierade detta samtal och alla höll med.
    Ok - nu till min fråga, för i Arvskiftespapprena som jag behöver skriva under nu står det att;
    -Arvskiftet omfattar samtliga tillgångar i boet
    -Bouppteckningsvärden ligger till grund för arvsskiftet
    -Pappa + Sambo har bodelningsbara tillgångar på 4 miljoner
    -Samborna i bodelningen erhåller 2 miljon vardera
    -Pappas egendom i övrigt uppgår till 1 miljon, vilket innebär att behållningen efter bodelningen uppgår till 3 miljoner
    Nu till min fråga - Hur mycket anser du som kan juridiken att jag ska få ut enligt ovanstående scenario?
    Arvet efter din pappa är på tre miljoner. Av dessa skall du och din bror, enligt pappas testamente, nu dela på 50% (din bror har rätt till arvet direkt pga att hans föräldrar inte var gifta). Dessutom har du enligt din pappas testamente rätt till ytterligare 12.5% efter att hans sambo avlidit. Om de skrivit ett gemensamt testamente att alla fyra barn skall ärva dem båda kommer du, den dag hon dör, att ha rätt till 12,5% av allt som sambon lämnar efter sig.
Svar på tråden Frågor kring arvsskifte