Frågor kring arvsskifte
Hoppas någon juridiskt kunnig kan hjälpa mig med detta. Försöker göra det så tydligt som möjligt.
Min far gick bort för en tid sedan, och bodelning har gjorts och nu står vi inför ett arvskifte. Här kommer lite viktiga punkter;
1) Min Pappa hade två (2) barn (Jag och min Bror) - Vi två är hans enda Bröstarvingar.
2) Min Pappa hade en sambo sedan en längre tid tillbaka som hade två (2) barn sedan tidigare
3) Min Pappa och hans sambo har varit tillsammans över 15 år, köpt det mesta tillsammans och var INTE gifta.
3) Min Bror och jag delar samma pappa, men vi har olika mammor.
4) Min Brors mamma är min pappas sambo (eller ja, var, då han avlidit)
5) Min Pappa testamenterade att alla 4 barn ovan skulle få 25% vardera efter båda parter (Pappa + Sambo) gått bort.
6) Relationen mellan samtliga parter är väldigt god.
Jag valde att begära ut min del (laglott) nu då jag inte har några direkt blodsband till övriga i familjen, förutom min Bror. Vi 4 barn samt min Pappas Sambo kom tillsammans överens tillsammans om att det antagligen är bäst på sikt att jag tar ut min lott nu för att det kan bli så mycket skit direkt pengar kommer in i bilden. Jag initierade detta samtal och alla höll med.
Ok - nu till min fråga, för i Arvskiftespapprena som jag behöver skriva under nu står det att;
-Arvskiftet omfattar samtliga tillgångar i boet
-Bouppteckningsvärden ligger till grund för arvsskiftet
-Pappa + Sambo har bodelningsbara tillgångar på 4 miljoner
-Samborna i bodelningen erhåller 2 miljon vardera
-Pappas egendom i övrigt uppgår till 1 miljon, vilket innebär att behållningen efter bodelningen uppgår till 3 miljoner
Nu till min fråga - Hur mycket anser du som kan juridiken att jag ska få ut enligt ovanstående scenario?