Inlägg från: Anonym (Abort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abort)

Vill göra abort på grund av delade magmuskler.

Jag är så nära att boka in en aborttid för mig själv. Detta då jag insett att jag har delade magmuskler och är livrädd att det ska bli sämre under denna graviditet. Jag var så längtande efter en bebis men nu får jag fullständig panik. Att jag inte insett det tidigare och att jag inte tränat tillbaka musklerna!
    Jag får in 2 fingrar i mittendelen av min mage, dvs över/runt naveln. Nedanför och ovanför är det 1 finger.

Jag mår verkligen dåligt av detta, är väl därför jag har en liten mammamage som är degig. Nu är jag livrädd att om jag fullföljer denna graviditet så kommer min mage att bli värre och delningen bli större... och att jag kommer både se hemsk ut och få ont överallt.

• Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Kram) skrev 2021-05-16 08:55:27 följande:

Hej! Är inte insatt vad det innebär med delade magmuskler, men boka en tid hos en barnmorska som kan prata med dig om detta ? Är detta ditt första barn? Jag minns min chock o rädsla när jag fick veta att jag var gravid.. det var fruktansvärt pga rädsla och inte veta om jag skulle fixa att ta hand om ett barn med min smärta,trötthet

Men jag ville ha barn så jag besluta mig att behålla och det är det bästa jag gjort, man kan och orkar mer än vad man tror <3 (om man såklart vill det)

Lycka till och fundera i en vecka, eller några dagar ta inget *hastigt* beslut

Tack!
    Jag har ett barn sedan innan, och det är från den graviditeten som jag fick delade magmuskler. Och hade jag förstått det i tid så hade jag tagit tag i det... men nu sitter jag gravid igen och vill absolut inte göra min delning värre :(

Jag ska ringa någon.
  • Anonym (Abort)
    Drottningen1970 skrev 2021-05-16 09:11:42 följande:

Fast delade magmuskler kan inte tränas ihop om det är, det du har. Det måste opereras ihop. Så om du vill ha fler barn är det bättre att du skaffar de barn du vill ha innan operationen.

Jag har läst runt om att det tränas ihop, och i de fall det inte funkar så opererar man.
  • Anonym (Abort)

Tack för att ni tar er tid att kommentera. Jag förstår att det kan tyckas vara banalt att göra abort för detta men i mitt psyke är det jättestort problem. Jag är orolig att jag sitter med barn sedan som lett till att jag har problem och ser konstig ut, blir lämnad och ensam och att jag hade kunnat förhindra det genom att bara nöja mig med ett barn..

Jag funderar på att boka in en ultraljudsundersökning av magmusklerna för att se hur stor delning det är..

• Anonym (Abort)

Jag ska kolla upp det med korsett, tack för tips.

Jag vet inte hur jag ska göra. Går runt och har panik. Har inte berättat för maken än att jag är gravid.. vågar inte ta orden i min mun.
    Vill bara att det inte ska vara så. 
    Ligger ner och klämmer på magen hela tiden och känner delningen så tydligt, usch, kallsvettas och mår dåligt..
    Läser om putmagar och organ som inte lyckas hållas på plats..
    Att livmodern inte heller kan hållas på plats när den växer..

Jag har haft lite ont i ryggen men tänkt det beror på dålig hållning generellt, men är säkert pga detta.

• Anonym (Abort)

Har alla normala magar här? Ingen delning?
    Känner mig så ensam i detta också.

• Anonym (Abort)
    AnnaSthlm skrev 2021-05-16 12:06:02 följande:
    Nu läste jag det.

Det finns inga garantier för att du inte blir ensam eller lämnad även om du har perfekt kropp. Din hjärna lurar dig.

Jobba med denna rädsla, sök terapi. Du behöver inte känna skuld eller skam, du är modig som tittar dit rädslan ligger nu. Och tro mig, under den finns det en massa resurser och energi!
    Fin du är. Tack för din empati.
    Jag inser att det bottnar i en rädsla över att bli övergiven, inte duga osv.
    Min sambo tycker att jag är onödigt nojig och berättar att han tycker jag är fin... men det är klart, han har ju inte sett hur jag kanske ser ut sen, och han har inte sett min mage i dagsljus på år och dar för mina komplex jag redan har med hängig hud..

Jag försöker andas.. och tänka att jag kanske överdriver påverkan av det, att det kanske inte blir värre än "vad det redan är"? Magen kanske går tillbaka till det den är idag (mammamage har jag redan).
    I mitt huvud föreställer jag mig en delning på 5-6 cm plötsligt och att jag aldrig får upp styrkan, att alla organ ska välla fram och att jag går runt helt sne för att jag har ont i ryggen, att jag är ful och att jag blir ensam.. med mitt självhat...
    :(

Samtidigt tänker jag att jag är helt dum i huvudet som överväger att ta bort ett barn pga mitt egna utseende och min rädsla för att inte duga och bli älskad av partnern..
  • Anonym (Abort)
    Aamon skrev 2021-05-16 15:50:39 följande:

Jag har delade magmuskler efter första barnet. Tränade precis som man skulle men magmusklerna gick aldrig ihop. Vet att de flesta andra på mammamageträningen löste ut det hela ganska snabbt, men jag fick aldrig tillbaka samma styrka vilket sannolikt beror på delningen. Får in ca 2-3 fingrar främst ovan naveln. Tycker dock att jag efter tid lärt mig att kompensera för det hela så jag funktionsmässigt inte lider så mycket av det. Magen gick utseendemässigt tillbaka efter en tid, förutom när jag reser mig från liggande och glömmer att aktivera rätt muskler. Blir då som en pyramid på magen, vilket ju är tecken på att det inte är som det ska. Är nu gravid igen, bf i dagarna, och vi får väl se hur det blir efter denna gång. Utseendet är ju inte så viktigt utan fokus är ju god funktion.

Gud jag gråter.

Tack för din kommentar. Känns skönt att höra andra berätta om sina erfarenheter, som har likadant. Och hur man tänker kring ny graviditet.

Jag ska fundera kommande dagarna hur jag ska göra.

Har letat fram nummer till abortmottagningen.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Mn) skrev 2021-05-16 18:11:55 följande:

Vet inte om jag har delade magmuskler för har aldrig känt efter. Är gravid med 3:e barnet och magen är för stor för att kolla. Men har världens häng längst ner på magen precis ovanför mitt snitt. Tycker det är skitfult men min man tycker det är jättefint för det är efter våra barn. Tänker att mina barn är så värt det trots jag nu intr gillar min mage.

Du kanske ska prata med någon mer om dina rädslor så du inte tar ett beslut du kommer ångra sen.

Hade du platt mage innan 3e graviditeten? Bortsett från ditt häng.

Jag har bokat in en undersökning av min mage med ultraljud. Om jag vågar gå dit.

Vill höra från experter hur det ser ut och hur jag ska tänka.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Lillemor) skrev 2021-05-16 19:36:48 följande:

Jag hade delade efter första barnet som aldrig gick i hop men hade aldrig några problem med andra graviditeten. Efter andra och sista graviditeten så tog jag tag i träning, gjorde pilates flera gånger i veckan och det gick ihop efter 6 månaders träning.

Tror inte att det är någon idé att fixa det innan du är klar med alla graviditeter.

Wow !!

Hur stor delning hade du?
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Mn) skrev 2021-05-16 20:15:00 följande:

Nej men det har jag aldrig haft. Utan alltid haft rundning runt naveln. Har aldrig lyckats få platt mage innan graviditeterna trots massa träning.

Försök att våga gå då dit för att få svar. Tror mycket är att du är sin största kritiker just nu fast det faktikst inte är så illa som man får för sig.

Jag ska gå dit. Och höra med dem. Då får jag läget svart på vitt och kan ställa frågor om delningen och graviditeten.

Usch, jag hatar detta. Hatar magen och att jag inte vet hur den skulle se ut efteråt. Vågar jag.. tveksamt.

Känns som en lockande flykt med abort.
  • Anonym (Abort)

Vilken ångest ...

• Anonym (Abort)
    molly50 skrev 2021-05-17 08:41:45 följande:
    Lyssna på din sambo. Och lyssna på dig själv i det du skrev i det sista stycket här.
    Och tänk så här. Om din sambo skulle lämna dig pga ditt utseende så är han väl ändå inte värd dig?
    Det har du rätt i. Man ska vara med någon som älskar en och vill vara med en oavsett hur man ser ut eller oavsett om det sker något i livet som förändrar kroppen. Vi alla blir ju gamla så småningom, och man kan inte gå runt och vara rädd för att bli utbytt mot en yngre. Och har man en sån partner så är det inget av värde.. det hade jag sagt till en tjejkompis om hon var i min sits.
    Men ändå har jag svårt att skaka av mig rädslan och känslan. Vill inte bli ensam, vill inte bli lämnad, vill att han ska vara med mig. Jag är så rädd för ensamhet.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-17 08:45:37 följande:
    Om du vil ha barn och hatar din mage så skulle jag råda dig att absolut inte göra abort utan föda det här barnet och sedan efter det ta tag i att få ordning på kroppen. 

Om man gör ingrepp på magen så kan det förstöra dina möjligheter att få barn efteråt (eller kanske att få hjälp igen om du ändå väljer att skaffa barn). 

Så jag skulle säga att om du är desperat att få din mage fixad och faktiskt vill ha fler barn så ska du skynda dig att få ett barn till så fort som möjligt så att du sedan kan känna dig klar med det och ta tag i det fysiska utan att behöva göra valet att bara ha ett barn. 
    Jag är inte nöjd med min mage idag heller, så jag vet att jag skulle avstå ett efterlängtat barn för att sitta med en mage jag ändå inte är nöjd med. Så det alternativet i sig gör mig inte lycklig, men jag undviker risken för att få flera cm i muskeldelning efter ny graviditet. Jag är så rädd att hamna i depression då, över hur jag ser ut och hur svag jag blivit.
    Hur ska jag kunna visa mig för min man? Jag skäms redan som jag är idag och då "ser jag ändå bra ut", dvs, jag är inte perfekt, jag har lös hud, men jag ser ändå OK ut... men om jag förstör magen ytterligare kommer jag aldrig våga visa mig. Och jag är rädd att vi tappar intimiteten då.

Sen har jag blivit rädd för framfall... tänk om man får det?! Herregud, det är så mycket som skrämmer mig :(
    Jag vill inte bli förstörd...
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Laura) skrev 2021-05-17 14:05:05 följande:
    Och OM nu din sambo skulle lämna dig enbart på grund av hur din mage ser ut efter att du har fött hans barn, är det verkligen en partner du vill ha i ditt liv? 
    Anonym (Jag 2) skrev 2021-05-17 14:05:31 följande:

Om du skulle föda detta barn och få en "hemsk" mage och bli lämnad pga det är din sambo inget att ha. Så i det fallet skulle ensam vara bättre. 

Anonym (ABC) skrev 2021-05-17 14:20:11 följande:
    Om du ändå avskyr din mage så som den ser ut nu så är det väl verkligen en lose-lose att välja att göra abort. Då har du varken barn eller en kropp du gillar. 

Jag brukar inte vara den som förespråkar att behålla barn man inte vill ha eller som av olika anledningar inte funkar just nu. Men här verkar det ju faktiskt som att du verkligen vill ha det här barnet och dina anledningar att inte skaffa det finns där alldeles oavsett om du behåller eller inte. 

Visst, dina besvär kanske blir ännu större av en till graviditet. Men det kanske också ökar dina möjligheter att då riktigt ordentlig hjälp och inte bara hänvisas till träning eller att det är något man får leva med. 

Som t.ex. mina barn. Det ena barnet är jätteallergiskt och får en massa uppnärksamhet från läkaren och alla mediciner man kan få utskrivna plus sensibiliseringsmedicin som på sikt helt kommer ta bort en del allergier. Mitt andra barn har också allergier men betydligt mildare (men fortfarande korta perioder med ordentliga problem). Hon får en hänvisning till att köpa receptfritt på apoteket. 

Ni är så vänliga och peppande, utan att ens känna mig. Det är så fint. Tack.

Jag försöker tänka att magen mer sannolikt blir som den är idag. Inget jag är nöjd med, men att det inte blir värre än vad det är. Men sen tänker jag att det visst kan bli värre, jag har ju sett hur graviditeter påverkar kvinnor och hur det blir värre med fler och mer högre ålder. 

Men jag vill ju ha barnet, om jag blundar och tänker mig 10 år framåt så vill jag se två barn som har varandra, och som jag har när jag är gammal och grå då magen ändå inte behöver vara fin. När jag är 60 år gammal så kommer jag ändå inte ha den kropp jag önskar, och då vill jag inte ha missat chansen att åtminstone få de barn jag önskar..

Jag försöker verkligen komma över tröskeln.. och våga..
    Men emellanåt får jag panikattack och gråtattack och vill bara dra mig ur och vara som jag är idag.
  • Anonym (Abort)

Jag har kommit i kontakt med en helt fantastisk kvinna på en kvinnoklinik som ska hjälpa mig se på magen och ge mig information om hur det ser ut och hur jag kan träna på bästa sätt, både utan graviditet och som gravid. Där hoppas jag få mer kunskap om läget och vad jag kan försöka göra.

• Anonym (Abort)

Kan uppdatera med att jag inte varit på besöket än. Men snart så.

Lutar mer och mer åt en abort... jag måste kunna gilla mig själv, att se på mig själv, att kunna vara fysisk med min sambo utan dålig självkänsla.. kan inte förstöra mig och möjligheterna för oss, för ett till barn.

• Anonym (Abort)

Jag har träffat en kunnig nu och hon sa att på en skala 1 till 4 så har jag "knappt en 2a". Och hon sa att även om jag har en viss delning så har jag god kontroll på magen så funktionen finns där och jag kan fortsätta träna upp musklerna så jag blir starkare i magen.

Vet ännu inte vad jag ska göra dock.

Har blivit orolig för allt nu.. magens muskler, slapp lös skrynklig hud, bristningar.. att jag ska bli förstörd mellan benen, framfall..

Jag orkar inte med det här.

Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.