• Anonym (Abort)

Vill göra abort på grund av delade magmuskler.

Jag är så nära att boka in en aborttid för mig själv. Detta då jag insett att jag har delade magmuskler och är livrädd att det ska bli sämre under denna graviditet. Jag var så längtande efter en bebis men nu får jag fullständig panik. Att jag inte insett det tidigare och att jag inte tränat tillbaka musklerna!
    Jag får in 2 fingrar i mittendelen av min mage, dvs över/runt naveln. Nedanför och ovanför är det 1 finger.

Jag mår verkligen dåligt av detta, är väl därför jag har en liten mammamage som är degig. Nu är jag livrädd att om jag fullföljer denna graviditet så kommer min mage att bli värre och delningen bli större... och att jag kommer både se hemsk ut och få ont överallt.

• Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.
  • Anonym (Kram)

Hej! Är inte insatt vad det innebär med delade magmuskler, men boka en tid hos en barnmorska som kan prata med dig om detta ? Är detta ditt första barn? Jag minns min chock o rädsla när jag fick veta att jag var gravid.. det var fruktansvärt pga rädsla och inte veta om jag skulle fixa att ta hand om ett barn med min smärta,trötthet

Men jag ville ha barn så jag besluta mig att behålla och det är det bästa jag gjort, man kan och orkar mer än vad man tror <3 (om man såklart vill det)

Lycka till och fundera i en vecka, eller några dagar ta inget *hastigt* beslut

• Anonym (Abort)
    Anonym (Kram) skrev 2021-05-16 08:55:27 följande:

Hej! Är inte insatt vad det innebär med delade magmuskler, men boka en tid hos en barnmorska som kan prata med dig om detta ? Är detta ditt första barn? Jag minns min chock o rädsla när jag fick veta att jag var gravid.. det var fruktansvärt pga rädsla och inte veta om jag skulle fixa att ta hand om ett barn med min smärta,trötthet

Men jag ville ha barn så jag besluta mig att behålla och det är det bästa jag gjort, man kan och orkar mer än vad man tror <3 (om man såklart vill det)

Lycka till och fundera i en vecka, eller några dagar ta inget *hastigt* beslut

Tack!
    Jag har ett barn sedan innan, och det är från den graviditeten som jag fick delade magmuskler. Och hade jag förstått det i tid så hade jag tagit tag i det... men nu sitter jag gravid igen och vill absolut inte göra min delning värre :(

Jag ska ringa någon.
  • Drottningen1970

Fast delade magmuskler kan inte tränas ihop om det är, det du har. Det måste opereras ihop. Så om du vill ha fler barn är det bättre att du skaffar de barn du vill ha innan operationen.

• Anonym (Abort)
    Drottningen1970 skrev 2021-05-16 09:11:42 följande:

Fast delade magmuskler kan inte tränas ihop om det är, det du har. Det måste opereras ihop. Så om du vill ha fler barn är det bättre att du skaffar de barn du vill ha innan operationen.

Jag har läst runt om att det tränas ihop, och i de fall det inte funkar så opererar man.
  • Anonym (Konstig)

Ska du verkligen göra abort för sån liten grej?Hur tänkte du.

• Anonym (K)

Håller med, är det verkligen SÅ viktigt för dig att magmusklerna inte går isär mer att du vill offra att skaffa fler barn?? Det går att operera, jag fattar inte problemet!

• Anonym (H)
    Anonym (K) skrev 2021-05-16 09:50:23 följande:

Håller med, är det verkligen SÅ viktigt för dig att magmusklerna inte går isär mer att du vill offra att skaffa fler barn?? Det går att operera, jag fattar inte problemet!

Med tanke på att sjukvården många gånger anser magmuskeldelning vara kosmetiskt och därför inte opererar så förstår jag ts oro. Många går runt med ryggsmärta och organ som putar ut och får ändå inte operation för att sjukvården anser att det som sagt är kosmetiskt.

Till viss del kan en delning tränas. Men det brukar vara bindväven som töjts och då är det svårt att få det så mycket bättre.

Ts jag skulle inte oroa mig för delningen i ditt läge. Du verkar inte ha problem av den nu.

Vill du ha fler barn någon gång i livet? Isf skulle jag inte göra abort nu. Även om du skulle träna i flera år nu så är risken fortfarande att musklerna delas vid nästa graviditet. Det finns heller ingen forskning som visar att tränade muskler faktiskt hjälper mot delning, utan idag tror man mer att det handlar om genetik
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Abort) skrev 2021-05-16 08:57:30 följande:

Tack!

Jag har ett barn sedan innan, och det är från den graviditeten som jag fick delade magmuskler. Och hade jag förstått det i tid så hade jag tagit tag i det... men nu sitter jag gravid igen och vill absolut inte göra min delning värre :(

Jag ska ringa någon.

Dina magmuskler behöver inte bli mer delade än vad de redan är. Det är rätt vanligt att man kan få in 1-2 fingrar efter graviditet oavsett om man tränar eller inte. Jag fick barn för 1.5 år sedan och väntade 6 månader med träning. Det ända jag tränade annars under tiden var andning och att hålla in magen. Det är en av anledningarna till att man inte ska börja träna innan du kan andas rätt och hålla in magen rätt. Jag kan fortfarande få in två fingrar, men jag har tränat rätt så det inte påverkar mig negativt.

Men allt är individuellt. Jag hade, i din sitts, valt att behålla barnet och sedan hade jag tränat upp mig i rätt takt efteråt.
  • Anonym (Abort)

Tack för att ni tar er tid att kommentera. Jag förstår att det kan tyckas vara banalt att göra abort för detta men i mitt psyke är det jättestort problem. Jag är orolig att jag sitter med barn sedan som lett till att jag har problem och ser konstig ut, blir lämnad och ensam och att jag hade kunnat förhindra det genom att bara nöja mig med ett barn..

Jag funderar på att boka in en ultraljudsundersökning av magmusklerna för att se hur stor delning det är..

• Zorrorro

Har du haft smärta pga detta? Då förstår jag. Men utseendet får man inse att det är en annan sak. Har du problem med magmusklerna så ska man få hjälp med operation om det behövs efter graviditet. Känn efter om du vill ha barn eller ej. Rektusdiastas som det heter kan opereras. Från 1177

Operation

Det kan vara aktuellt med en operation om du har särskilt stora besvär av rektusdiastas. Under en operation sys de delade magmusklerna ihop. För att bli aktuell för operation ska du ha specifika besvär med funktionell påverkan som går att koppla till diastasen. Du ska också först ha fullföljt ett specifikt träningsprogram och inte tänkt föda fler barn.

Svar på tråden Vill göra abort på grund av delade magmuskler.