Mäns rätt att avstå
Vilka inskränkningar i barnets rättigheter anser du att man behöver göra, för att ditt förslag ska kunna genomföras?
Vilka inskränkningar i barnets rättigheter anser du att man behöver göra, för att ditt förslag ska kunna genomföras?
Den som tror att man blir rik på ett underhåll kan omöjligt ha egna barn. Att skaffa barn är alltid en förlustaffär, förutom möjligtvis i spädbarnsåldern.
Tror ni att FN:s barnkonvention är beredda att inskränka barns rättigheter för att vissa män inte har konsekvenstänk? Vilka argument skulle ni använda för att övertyga dem att era rättigheter är större än barnens? Att det är orättvist att kvinnan har en livmoder kommer inte räcka långt. Jag är uppriktigt nyfiken på att höra andra, genomtänkta argument.
Du resonerar ensidigt. Det finns vissa kvinnor som inte har konsekvenstänk heller, och vars rättigheter beaktas på tok för mycket på bekostnad av barns rättigheter enligt Barnkonventionen, huvudsakligen för att kvinnorna har livmoder oavsett hur dåliga föräldrar de är.
Jag är uppriktigt nyfiken på att höra ett genomtänkt argument från dig, din förmätenhet imponerar då inte..
Verkligheten med otur, biologi och stereotyper finns alltid. Barnkonventionen är just en konvention där vi enats om (gjort till lag t o m) att samhällen ska skydda de värnlösa unga från att fara illa, särskilt har tankarna varit om barn på flykt från kriser i samhället. I våra rika samhällen fungerar det sämre när kriserna är ökande psykisk ohälsa, ökad egoism och kunskapsklyftor bland föräldrar. Hur skyddar samhället ett barn från t ex en narcissistisk elak manshatande kvinna som vill skaffa barn och sedan leva med barnet i en liten sektliknande tillvaro utan socialt umgänge, intellektuell stimulans eller fritidsintressen? Mamman vill ha barnet som någon sorts ägodel och den friske normale fadern är utestängd och lurad på allt det goda föräldraskap som han kunnat ge och barnet hade behövt för att få den goda uppväxt som Barnkonventionen syftar till? Och samhället idag skulle väl stötta den olämpliga modern på alla sätt, pga att hon hade livmodern?
Väldigt sunkigt att försöka utmåla kvinnan som en slampa dessutom, för att förstärka sin ståndpunkt.
De flesta i tråden är väl överens om att det är vidrigt att lura till sig ett barn. Om man är i en relation och kommit överens om p-piller och kvinnan börjar fiffla med dem.
Däremot tror jag att få oönskade graviditeter blir till på det sättet. De flesta av oss har slarvat mer än en gång. Framförallt i tonåren. Detta trots att vi vet vad det kan leda till och att vi inte har någon talan om tjejen blir gravid.
Vi chansar ändå för att vi är är kåta och inte har någon självkontroll.
Därför undrar jag varför män ska få komma undan att ens bidra med underhåll?
Varför skall istället staten bekosta att jag var så jävla kåt och inte tänkte? Varför ska barnet växa upp både utan en förälder och med sämre ekonomi?
Hade jag gjort en tjej gravid och hon inte velat ta bort det hade jag fått panik men ilskan hade jag riktat mot mig själv.
Jag är runt 50 till den som undrade och har steriliserat mig.