• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-19 19:37:55 följande:
    Festar hon upp underhållet, då försörjer hon ju barnet själv med sina egna pengar.

Sedan har jag svårt för människor som verkar ha pengar i olika högar och varje hög ska gå till särskilda saker.

Om mamman får en lön, barnbidrag och underhåll så har hon en viss summa pengar. Vad hon sedan gör med varje pott är  ju upp till henne, hennes barn får ju mat, husrum, grejor, dagis osv. Som kostar mer än hennes del, pappans del  behövs ju också. 

Är det bättre menar du att pappan festar upp pengarna,  om han slipper ge dom till mamman?
    Japp, men då kan man ju inte påstå att pengarna alltid med all säkerhet går till barnet. Det är syftet, men i praktiken är det upp till mamman.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:38:17 följande:
    Ja men verkligheten är ju oxå att om man medvetet VILL skaffa barn så går ju inte kvinna då på preventivmedel utan då används inga preventivmedel alls. Och om hon då går på preventivmedel så är ju syftet med knullandet då förmodligen INTE att skaffa barn. Däremot är mannen givetvis medveten om RISKEN att det kan bli barn oavsett om han inte skyddar sig.

Att vara medveten om risken för något är inte riktigt samma sak som att vilja ha det. Du tar väl inte på dig bilbälte för att du VILL smälla med bilen eller tror att du kommer smälla, du använder den för att du vet att risken finns.
    Spelar ju ingen roll om man vill ha barn eller inte. Släpp den tanken. Det kan bli barn ändå, och då tar man sitt ansvar. Precis som att du kan bli skadad även om du använder bilbälte. Det har inget med vad du vill att göra.

Slipper man ansvar om man kör på en annan bil bara för att man inte ville göra det när man satte sig i bilen och körde iväg? Förstår du inte hur dumt det låter?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:38:17 följande:
    Ja men verkligheten är ju oxå att om man medvetet VILL skaffa barn så går ju inte kvinna då på preventivmedel utan då används inga preventivmedel alls. Och om hon då går på preventivmedel så är ju syftet med knullandet då förmodligen INTE att skaffa barn. Däremot är mannen givetvis medveten om RISKEN att det kan bli barn oavsett om han inte skyddar sig.

Att vara medveten om risken för något är inte riktigt samma sak som att vilja ha det. Du tar väl inte på dig bilbälte för att du VILL smälla med bilen eller tror att du kommer smälla, du använder den för att du vet att risken finns.
    Och då ska man alltså, som man, slippa ansvar, menar du? Trots att man är medveten om riskerna, ska man slippa ta ansvar för sitt sexliv?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:42:06 följande:
    Japp, men då kan man ju inte påstå att pengarna alltid med all säkerhet går till barnet. Det är syftet, men i praktiken är det upp till mamman.
    Du har själv barn, du är nog medveten om att det kostar att ha barn. Om mamman lägger ut 5 000 kr på barnet i  månaden, så använder hon underhållet.  Även om just de pengarna går till något annat. 

Hur kan du inte förstå hur jag menar?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:42:06 följande:
    Är det bättre att pappan festar upp pengarna?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-19 19:43:13 följande:
    Spelar ju ingen roll om man vill ha barn eller inte. Släpp den tanken. Det kan bli barn ändå, och då tar man sitt ansvar. Precis som att du kan bli skadad även om du använder bilbälte. Det har inget med vad du vill att göra.

Slipper man ansvar om man kör på en annan bil bara för att man inte ville göra det när man satte sig i bilen och körde iväg? Förstår du inte hur dumt det låter?
    Jag släpper tankar när jag känner för det inte när andra ber mig göra det Flört

Jag tycker det är snarare du som som behöver lära dig förstå skillnaden mellan att vilja något och att förstå att man riskerar något. Det är inte samma sak... släpp den tanken.

Om någon annan tar beslutet att köra på den andra bilen åt dig utan att du har någon möjlighet att påverka utgången så kan jag mycket väl tänka mig att du kan bli friad för det, om inte annat skulle man ifrågasätta varför den andra personen tvingade dig att köra på den andra bilen för det var ju onekligen ett väldigt dum beslut.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-19 19:48:35 följande:
    Är det bättre att pappan festar upp pengarna?
    Är det bättre att mamman festar upp pengarna?

Hur många ggr ska vi repetera oss?
  • Anonym (Pop)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:53:00 följande:
    Är det bättre att mamman festar upp pengarna?

Hur många ggr ska vi repetera oss?
    Har mamman hand om barnet, och barnet har tak över huvudet, mat på bordet, leksaker och kärlek?
    Ja.
    Då är det bättre att mamman får en paus när barnet är med barnvakt så hon kan festa, snarare än att pappan skiter i barnet och festar upp pengarna.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:51:11 följande:

Jag tycker det är snarare du som som behöver lära dig förstå skillnaden mellan att vilja något och att förstå att man riskerar något. Det är inte samma sak... släpp den tanken.

Om någon annan tar beslutet att köra på den andra bilen åt dig utan att du har någon möjlighet att påverka utgången så kan jag mycket väl tänka mig att du kan bli friad för det, om inte annat skulle man ifrågasätta varför den andra personen tvingade dig att köra på den andra bilen för det var ju onekligen ett väldigt dum beslut.
    Klart det är skillnad. Men det förändrar ju inte verkligheten, eller hur? Det kan ändå bli barn. Som båda gjort. Barnet blir inte ogjort för att det är skillnad på vad man vill och risken man tar. 

Men svara gärna på frågan: Då ska man alltså, som man, slippa ansvar, menar du? Trots att man är medveten om riskerna, ska man slippa ta ansvar för sitt sexliv?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:51:11 följande:

Du tror alltså att man medvetet kör på någon annan? Nej, man sätter sig i bilen och kör till träningen. Man tänker inte köra på någon. Sedan fibblar  man lite med radion/mobilen. och vips, så råkar man köra in i en bil framför en. Då får man ta konsekvensen av det. Man slipper inte undan bara för att det inte var meningen att köra på den framförvarande bilen.

Samma sak med barn. Kalle bestämmer sig för att ha sex med Lisa. Lisa vill inte ha barn, inte Kalle heller. Därför använder de skydd. Men Lisa blir ändå med barn. Då får båda ta konsekvensen av detta. Varför är det orättvist mot Kalle?
    Lisa ville inte heller ha barn, ändå ska hon ta konsekvensen medan Kalle ska slippa. Varför?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå