Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Vänstern och islam

Anonym (Söker svar) skrev 2021-05-17 10:37:25 följande:
    Hej. 

Jag har alltid undrat varför vänsterrörelsen alltid håller islam om ryggen?

Känns inte detta väldigt motsägelsefullt? Vänstern har ju historiskt varit mot religion, dessutom så är väl knappast islam något som man förknippar med modern hbtq eller fritt kulturliv?
    Kanske inte heller en fantastisk jämställd religion, men det är ju kanske egentligen inte någon religion från början. 

behöver inte ryggdunk här, vill gärna få svar från "vänstermänniskor".

Nej, jag är inte rasist, så är det avklarat. Oskyldig

DU har missuppfattat det helt i dina identifikationer och det handlar om människor inte DINA värderingar.
    För de andra handlar det om rättigheter som människor.

Faktiskt inget jag förväntar mig att någon ska förstå efter denna rasistliknande trådstart.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Söker svar) skrev 2021-05-17 11:11:08 följande:
    Det finns väl islam och vänster i alla "raser" om det nu känns viktigt med raser för dig. Jag tror på människans gemensamma ursprung. 

Jag har i alla fall sett folk som sett olika ut med haft samma åsikter, stil och agenda. 

Jag tycker att du uttrycker dig väldigt rasistiskt faktiskt. 

Men jag misstänkte att diskussionen skulle stranda någonstans här. 
    Det förstod vi alla med den svåra generaliseringen.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Söker svar) skrev 2021-05-17 11:46:53 följande:
    Ja vi kan ju börja med Amineh Kakabaveh? Eller varför V alltid intar en ganska svag roll när det gäller att kritisera auktoritära religiösa företeelser, områden etc. 

Eller antisemiten i V Helsingborg. 
    Om du inte svarar på det inlägg du citerar, så finns inget att diskutera på det du svarade på det citerade.
    Rataxes skrev 2021-05-17 11:38:22 följande:
    Samma hat mot kapitalism, frihet, judar osv.

JA, vi vet att extremhögern inbillar sig detta.
    Men det är bara ni som tjatar om judar hela tiden, och ingen förstår varför då ingen poäng existerar mer än JUDAR.

Det komiska är att ingen går på dessa projiceringar du gav där, inte ens de i osv.

• klyban
    Rataxes skrev 2021-05-17 12:14:07 följande:
    Extremhöger? Skärp dig för h....
    Varför hatar ni i extremvänstern judar?

Du lägger orden i munnen på mig?
    Trodde du att du skulle sagt nått med detta, eller hoppades du att jag inte skulle märka?

Vet inte varför jag ens ska diskutera judar för, träffar inga längre.
    Men förstår du är mer till höger nu än jag först kunde tro.

• klyban
    Rataxes skrev 2021-05-17 12:26:50 följande:
    Gillar du inte när du får tillbaka med samma mynt?

Du ger inte ens samma mynt tillbaka, menar du verkligen att trodde det? Förvånad Förvånad Förvånad

Är du medveten om att fascism har två olika regelböcker och har inte samma syn på samma sak beroende på vem som säger det.
    Och för en annan så spelar det ingen roll vem som gör vad, utan agerar på situation oavsett vad för politik som ligger bakom.
    Fascisten säger sig alltid ha rätt, även när h*n har uppenbarligen fel.
    Känns det igen?
    För det gör vi andra.

Jag har lärt mig att detta är bara projiceringar man kör med denna TS, vem går på så enkla?

• klyban
    Rataxes skrev 2021-05-17 12:48:11 följande:
    Du kastar ur dig att jag är högerextremist och går bananas när jag kontrar med att du är vänsterextremist.
    Can't 'make this shit up smile2.gif

Den uppstår pga det du säger, din lägga orden i munnen utan substans berättar du inte ville folk skulle få reda på detta.

Jo, du hittade just precis på den i hopp om att du skulle säga nått om det och att jag itne skulle märka.

Men ja, jag vet att ni kallar alla vänsterextrema och vänsterblivna som kommer med kritik.
    Det är därför det är så enkelt att identifiera er och just pga ni berättar det själva.
    Och sen har vi flera års av lång röd tråd om dig också, den glömde du Solig

• klyban
    Rataxes skrev 2021-05-17 12:48:11 följande:
    Du kastar ur dig att jag är högerextremist och går bananas när jag kontrar med att du är vänsterextremist.
    Can't 'make this shit up smile2.gif
    ...Jo, det är dock ingen som kastas ut obefogat och efter år av röd tråd högerextremistiska populistiska argument ...
  • klyban
    Anonym (Söker svar) skrev 2021-05-17 13:21:07 följande:
    Tack. Det gläder mig att vi kunde ha en diskussion i demokratisk anda. Det var det som intresserade mig. Jag skiter ju egentligen i religion, var mest intresserad av hur kopplingen sker. Tycker att du var den som gav det bästa svaret hittills. 

Tror att jag återvänder till att slava för det kapitalistiska oket nu. 

Undrar hur det är ställt med demokratin när man inte ens kan diskutera enkel politik utan att rasiststämpeln och hotfulla tongångar skall sätta agendan. 
    Dock en som liknar den högerextremisterna har idag.
  • klyban
    Tecum skrev 2021-05-17 18:47:03 följande:
    Vänstern är emot USA, Nato, kapitalism, individuell frihet, västerländsk livsstil och Israel. Då hamnar de mer eller mindre oavsiktligt på samma sida som islam och dessutom har de fått för sig att arabländer är utsatta för västerländsk kolonialism och att det är synd om dem. För vänstern är det viktigare att vara EMOT än att vara FÖR, att ha tydliga fiender. Sen finns det också en historisk koppling då kommunistländerna med Sovjet i spetsen stöttade arabländerna.
    Där missar du rejält.
Svar på tråden Vänstern och islam