• Anonym (Vattenfråga)

Problem Med grannen

Någon som vet vad som gäller med servitut...?!?

Vi har servitut på grannens vatten men hon har nu tydligen pluggat så vi inte kan nyttja det vattnet.

Har hon rätt att göra detta? Vi har egen borrad brunn men då vi har rätt att använda hennes brunn så använder vi det att vattna blommor ute på sommaren etc... Hon har radon i vattnet så inget vi vill bruka på annat sätt.

Men stora frågan är om hon kan plugga så vi inte får nyttja vattnet som vi har servitut på?!?

• Svar på tråden Problem Med grannen
  • Egon den stora
    Anonym (Vattenfråga) skrev 2021-05-17 19:24:30 följande:

Förr så har vår fastighet och grannens varit ett och samma och vår brunn ligger på hennes mark. Vilket hon gick med på när hon köpte sitt hus och skrev så på papper att hon ska förse oss med vatten.

Men detta är ju nu pluggat från hennes håll...

Kan hon göra det??

Vad exakt har hon pluggat? Har hon stängt hela brunnen eller? Antagligen säger servitutet att ni har rätt att ta vatten från hennes brunn, men det betyder inte att hon behöver stå för tex pump och rör.

Men vad är egentligen problemet med att ta vatten från sin egen brunn för att slippa tjafsa?
  • Egon den stora
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-17 10:53:23 följande:

Ja det är ju grannens vatten, klart de får stänga av det när de vill. Servitut innebär bara rätten att nyttja, inte ett krav.

Hur menar du egentligen ?
  • Egon den stora
    Anonym (Vattenfråga) skrev 2021-05-17 19:24:30 följande:

Förr så har vår fastighet och grannens varit ett och samma och vår brunn ligger på hennes mark. Vilket hon gick med på när hon köpte sitt hus och skrev så på papper att hon ska förse oss med vatten.

Men detta är ju nu pluggat från hennes håll...

Kan hon göra det??

Med orden "förse er" så antar jag att du menar att ni inte betalar något alls utan att hon står för pump och underhåll på rör? Exakt vad det står är viktigt att veta för att kunna ge ett helt korrekt råd.
  • Kvittning

Har ni pratat med grannen om det här och varför hon har gjort på det sättet? Kan det kanske vara så att ni använder mycket mer vatten än vad de som bodde där innan gjorde så att vattnet inte räcker till henne? 

Om ni har en egen brunn så känns det från min sida helt absurt att ni också ska använda hennes, servitutet borde ha upphört i samband med att er brunn borrades. 

• Friger

TS vill inte ta det egna vattnet eftersom det går genom reningsverk och då kostar det pengar.

Personligen tror jag grannen pluggade brunnen för att grannen var trött på snyltandet. Lite som att låna grannens bil för att inte slita på sig egen.

• Egon den stora
    Friger skrev 2021-05-18 10:04:59 följande:

TS vill inte ta det egna vattnet eftersom det går genom reningsverk och då kostar det pengar.

Personligen tror jag grannen pluggade brunnen för att grannen var trött på snyltandet. Lite som att låna grannens bil för att inte slita på sig egen.

Stämmer säkert, men det är ju lätt att koppla en kran innan filtret och leda till trädgården så är det löst. Ts svarar ju inte heller så du har nog rätt. Jag gissar att servitutet enbart säger att ts får ta vatten från brunnen, men inte att grannen skall stå för alla kostnader.
  • Anonym (Vattenfråga)

Här kan ni läsa att vi har rätt att nyttja vatten samt. Ledningar.

Hon har de chans att byta bort servitutet mot att ge oss mark där vårat avlopp låg, men det ville hon inte så istället fick vi anlägga en ny brunn på vår tomt istället.
  • Friger
    Anonym (Vattenfråga) skrev 2021-05-20 01:05:04 följande:

Hon har de chans att byta bort servitutet mot att ge oss mark där vårat avlopp låg, men det ville hon inte så istället fick vi anlägga en ny brunn på vår tomt istället.
    Ge bort mark? Nä tro tusan.... Det är det nog få markägare som är beredda att göra. Prismässigt fattar jag det inte heller.. Du måste blanda in Lantmäteriet och dom är inte direkt billiga.

Hon har ingen skyldighet att underhålla ledningar och brunn.

Vattnet är otjänligt, det sa du ju själv. Det är hennes skyldighet att tillse att ingen kan dricka av vattnet av misstag tills dess att brunnen är renoverad.

Lägg ner saken och använd ditt eget vatten istället. Gör som någon sa dra en ledning före reningsverket om det är ett så stort problem. Hur mycket bevattnar du med egentligen?

• Egon den stora

Självklart ger hon inte bort mark. Du har tillstånd att nyttja vattnet med ledningen som det står, men hon har ingen skyldigt att se till att det fungerar. Även om du nu tvingar henne att ta bort pluggen som som du säger att hon satt dit så kan du inte tvinga henne att pumpa vattnet med sin pump och ström. Går ledningen sönder har hon heller inte någon skyldighet att laga denna. Det står inte heller att du har rätt att gå in och göra något underhåll eller montera en egen pump, så jag tolkar detta som ett avtal som var tänkt att gälla så länge anläggningen fungerade. Nu gör den ju inte det eftersom vattnet är otjänlig. du ju en egen brunn att ta vatten från så då borde ju problemet vara löst?
  • Egon den stora

Med tanke på din attityd trots att du har ett extremt underläge så är mitt råd att lägga detta bakom sig och gå vidare. Du kommer inte vinna något på att driva detta.
Svar på tråden Problem Med grannen