Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Hon förstörde mig....

Enbättreman skrev 2021-05-18 11:27:04 följande:
    Vi har pratat massor, både själva och med terapeut, så där finns inget mer att hämta.

Jag kände hela tiden när vi pratade att "hur ska jag kunna lita på ett enda ord du säger när du bevisligen inte har haft några problem att ljuga mig rätt upp i ansiktet under tiden otroheten pågick" ..
    Du sätter fingret på en väldigt viktigt punkt här... när man råkar ut sånt här så får man ofta höra... "ni måste prata med varandra" oftast av människor som saknar erfarenhet av såna svek och förhåller sig till det som vilken annan konflikt som helst.

Kommunikation är jättebra och oftast bästa sättet att lösa problem generellt sätt. MEN för att kommunikation ska ge något så måste det finnas en grundförutsättning, ett ömsesidig grundförtroende för varandra, finns inte den så faller liksom hela poängen. För finns inte förtroende, hur ska du kunna lita på att något av det personen säger är sant?

Och när en person visat sig vara så genomtänkt falsk, oempatisk och totalt respektlös mot någon som skulle föreställas stå henne närmast så är det ju självklart att ALLT förtroende är förbrukat. Speciellt när det hållt på under så lång tid för det slår ju även sönder alla gemensamma minnen...ALLT precis ALLT skitas ner, inget känns lägre sant och genuint. Allt känns falsk, personen känns falsk, förhållandet känns falsk, alla minnen känns falska. Har något någonsin varit äkta eller har allt bara varit en lögn?

Att försöka kommunicera under de förutsättningarna är ganska döfött. För precis som du skriver, hur kan du veta om något hon säger är sant?

Så personligen tycker jag du ska koppla bort henne från ditt liv helt och hållet, eller iaf så mycket det går om ni tex har gemensamma barn som ni måste samarbeta kring. Tänk inte på henne, läs inte om henne, prata inte med henne om det inte är absolut nödvändigt och håll det då bara til det praktiska. Gör en "flyttstädning" och börja om. Bygg ett nytt liv och en ny värld där hon öht inte existerar, ge inte henne makt över ditt liv (hur du mår och känner). Lägg all fokus på dig själv och barnen och ge dig själv lugn och ro att läka. För att hålla på och älta det som skett och ha ständig kontakt med henne får bara motsatt effekt, det river bara upp såren gång på gång och det tar hinner aldrig läka.
  • Anonym (sådär)
    Enbättreman skrev 2021-05-18 11:59:45 följande:
    Arg fasen har jag gått igenom och jag har också insett att jag är värd bättre än henne. Problemet är ju bara att min hjärna/hjärta inte vill inse att det aldrig kommer bli vi igen.

Svårt att leta nytt när jag fortfarande älskar henne (eller iaf den jag trodde hon var)
    Jo ibland kan förnuft och känsla hamna i osynk, det kan ta en stund innan känslorna hinner ikapp. Men det beror ju oxå mycket på hur mycket du väljer att mata dem, eller hur?
  • Anonym (sådär)
    Enbättreman skrev 2021-05-19 14:01:44 följande:

Oj vad många olika ideer/råd/tips man får. Tack!

Några sammanfattande svar.:

1. Jag letar psykolog as we speak och har så gjort ett tag.

2. Vi är skilda och har noll kontakt, inga gemensamma barn, och jag kommer aldrig ta tillbaka henne!

3. Jag lever mitt liv så gott det går men att "bara" ragga upp nån och "knulla av sig" under corona....nja...

4. Jag är medveten om att hon ju inte längre är den jag förälskade mig i men det är väldigt svårt att ändra mitt tankesätt uppenbarligen, det är inte så lätt för alla. Det är ngt de terapeuter och psykologer varit ense om.

3) Jo det är nog ingen bra idé att knulla av sig, eller rättare sagt, det är inget man ska tvinga sig själv till. När du känner att det behovet uppstår och känner dig redo för det så gör det.. innan dess är det nog bättre att bara chilla och fokusera på att må bra. Dock finns det en poäng i att sex med någon annan kan hjälpa dig avglorifiera dina känslor för henne. Hon bli kanske inte lika "unik" då.

4) Ja, det är svårt och kan som sagt ta tid innan känslorna hinner ikapp förnuftet, känslor är ju ofta irrationella och kanske mer en del av vårt undermedvetna är den rationella delen av sinnet. 2 år är ju relativt kort tid, själsliga sår tar betydligt längre tid att läka än kroppsliga.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Naivt) skrev 2021-05-19 16:00:35 följande:
    Inte helt sant. Känslor är alltid äkta och sanna däremot är tankar långt i från alltid sanna och vi har en olycklig förmåga att fastna i tankarnas tyranneri om vi inte lär oss att inte fastna i tankarnas makt. Finns en del olika sätt att hantera det på genom meditation, mindfulness, yoga, tantra och liknande.
    Njae, våra tankar är ju trotts allt vad som skiljer oss från djuren och gjort oss så framgångsrika som art. Så tyranni vet jag inte riktigt om jag skulle kalla dem. Och att känslor alltid skulle vara sanna stämmer inte. Man kan tex bli rädd för saker utan riktigt anledning (fobi), arg utan verklig anledning, kär i fel person, etc.

Men visst har du en poäng i att ibland kan man fastna i tanka som inte är välkomna men jag tolkar inte TS problem som att han har problem med sina tanka om sitt ex... han verkar vara väl medveten om vem hon är och hur han ska förhålla sig till henne. Hans problem verkar snarare vara hans oönskade känslor. Rent rationellt förstår han att hon är ett svin och ingen han vill ha ett förhållande med men är likväl kär i henne. 

Meditation hjälper för att sluta tänka men gör inte ett dugg för att sluta vara kär. Och det TS vill är att sluta vara kär.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Naivt) skrev 2021-05-19 16:53:29 följande:
    Det gör inte känslan mindre sann det som skiljer är om man agerar eller reagerar utifrån känslan. Att meditera får dig inte att sluta tänka med det gör dig mer medveten om dina tankar och ger möjlighet att välja bort tankemönster som inte gagnar dig.
    Fast vad menar du med "sann", att den är rätt och befogad eller att den finns existerar?

Nja, en stor del av meditation går ju ut på "stilla sitt sinne" dvs att inte tänka på en massa olika saker utan bara fokusera på en enda sak, tex andning, ett ljud, etc. Men iof kan det väl kanske även tolkas som att man lär sig kontrollera sina tankemönster eftersom man lär sig fösa bort tankar. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Naivt) skrev 2021-05-19 17:43:20 följande:
    Hur skulle en känsla kunna vara osann. Det vi tänker är däremot väldigt ofta osant. Att stilla sinnet är inte samma sak som att sluta tänka men man blir med tiden bra på att känns igen tankemönster och kan kategoriseras det som en tanke utan att fastna i den. Finns också bra meditationer för att rensa bort mentalt skräp. Personligen gör jag oftast dess övningar tillsammans med andningsövningar och då gärna av transformativ typ så som frigörande andning eller transformationel Breathwork under minst 30 minuter för att stänga ner egot och det planerande jaget för att bli mer autentisk i det man känner.
    Det bero ju på vad du menar med sann, det var därför jag frågade...
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-19 17:06:04 följande:
    Fast vad menar du med "sann", att den är rätt och befogad eller att den finns existerar?
    Det vi känner kan absolut vara osant, att du blir rädd när du kollar på en skräckfilm är tex inte sant, för rädslan är ju obefogad, du kommer inte dö för att någon jagar någon med yxa i filmen. Känslor är ju ofta irrationella.

Ok, har inte gjort några djupdykningar i meditation annat än använt det under en period då jag var väldigt stressad och använde det som verktyg för att slappna av och låta hjärnan vila. Du verkar ha vet mer om det än jag.

Vad menar du med "bli mer autentisk i det man känner"?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 18:32:46 följande:
    Känslan är fortfarande sann även om den är orationell och egentligen inte gagnar på något sätt. En känsla kan omöjligt vara osann men man har alltid ett val i hur man hanterar känslan. Det stora problemet blir när man försöker tränga undan känslor. OBS att inte göra något när man känner en impuls att reagera är ett aktivt val och ett agerande inte ett tecken på att känslan är osann men ett beslut att inte bli reaktiv och följa den första impulsen.
    Men igen... jag har ställt frågan ett par gånger men inte fått något svar av dig.

Vad menar du med "sann"? Att den existerar eller att den är rätt?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 18:40:05 följande:
    Självklart att den existerar. Det är tankarna runt hur man skall agera eller reagera som allt för ofta är osanna och orationella.
    Ok, ska jag tolka det som att "sann" för dig betyder att känslan existerar och INTE att den nödvändigtvis är rätt?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 18:59:05 följande:
    Absolut. Vi kan ta ett enkelt exempel. Någon har sagt något som får dig att känna att personen inte tycker om dig. Det du känner är som känsla 100% sant men det är absolut inte samma sak som att personen faktisk inte tycker om dig.
    Japp. nu när jag förstå vad du menar med "sann" så håller jag med dig om det du säger... även om en känsla är ofefogad och irrationell så finns ju den där och det är bättre att lära sig hantera den än att förtränga den. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 18:59:05 följande:
    Absolut. Vi kan ta ett enkelt exempel. Någon har sagt något som får dig att känna att personen inte tycker om dig. Det du känner är som känsla 100% sant men det är absolut inte samma sak som att personen faktisk inte tycker om dig.
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-20 19:11:31 följande:
    Japp. nu när jag förstå vad du menar med "sann" så håller jag med dig om det du säger... även om en känsla är ofefogad och irrationell så finns ju den där och det är bättre att lära sig hantera den än att förtränga den. 
    Är det inte lite det KBT bygger på? Att man utsätter sig för känslan man har problem med lite åt gången och lär sig hantera den tills den inte längre blir ett problem?

• Anonym (sådär)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-21 11:12:29 följande:
    Anonym (Örjan) skrev 2021-05-20 19:18:47 följande:
    Skönt att vi förstår varandra. I detta har du egentligen hela grunden i Mindfulness, RAIN, NLP, Tantra och många andra metoder för att hantera stress och jobbiga känslor och bli mera närvarande i livet här och nu.
    Vad gulligtObestämd

Ok, kan du förtydliga lite?

Örjan och jag verkar vara överens om att det är bättre att lära sig hantera känslor än att förtränga dem. Är det något du inte håller med om?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-21 14:12:40 följande:
    Jag tror inte jag är överens om något med Örjan. Dig vet jag inte eftersom nicen blandas hej vilt. Men du låter inte i detta som du brukar, och som jag respekterar.
    Fast spelar det någon roll VEM som säger något? Frågan i sig är ju inte annorlunda för det?

Vad tycker du själv... tycker du det är bättre att lära sig hantera känslor än att förtränga dem eller tycker du inte det?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-21 16:31:19 följande:
    Nja, det spelar en jävla roll vem som säger något. Det behöver man bara se på Örjans övriga inlägg i forumet för att se var han tycker och tänker.
    Han är inte den jag förknippar med (sådär):s åsikter.
     Utan att veta...Undrar hur han hanterade den incidenten jag skrev om tidigare?
    Skulle inte förvåna mig med det jag läst av honom om han och den frun bara klev över den gråtande mannen när dom tagit en slurk vatten och fortsatte knulla som om inget hänt...Han får ju faktiskt ta sig i kragen och acceptera att shit happends.
    Förstår vad du menar men det förutsätter ju att just denna Örjan är samma Örjan både du och jag argumenterat mot i andra trådar Flört

Men objektivt sett och i just denna fråga om känslor så kan jag ju faktiskt hålla med honom om att det är bättre att försöka hantera känslor än ätt förtränga dem.
    Och med hantera menar jag givetvis på ett värdigt sätt.

För om man sätter in det i TS problematik så även om känslorna för exfrun är obefogade och irrationella eftersom hon behandlat honom som skit så är finns de ju där och han behöver hitta något sätt att hantera dem. Visst skulle han kunna försöka förtränga dem men jag vet inte om det är så bra att förtränga saker. Jag tycker det bara är ett sätt att skjuta problem framför sig.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Samma) skrev 2021-05-21 20:07:25 följande:
    Jag känner igen det där, hur livet står still, att inte ens orka försöka tänka på morgondagen. Att fylla i semesterschemat känns som ett oöverstigligt hinder.

Jag vet inte om man någonsin kan komma att må helt bra igen, men det blir sakta bättre. Efter åtta år så kan jag faktiskt tycka att att livet inte är enbart skit.

Däremot är jag långt ifrån säker på att det var rätt beslut att fortsätta tillsammans. Nu har jag dock "investerat" åtta år på att försöka, så det vore bortkastat att gå skilda vägar nu. Men med facit i hand skulle jag nog rått mig själva att lämna då det uppdagades.
    Det där är intressant, för många väljer ju att stanna och det används ofta som argument för att otrohet inte måste betyda slutet för förhållandet. Men när man pratar med människor som stannat så verkar ju ganska många (om inte de flesta) ånga att de stannade eller iaf inte något de skulle råda någon annan att göra. Det verkar ju vara rätt få som är nöjda med sitt förhållande efter en otrohet även efter lång tid.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (XY) skrev 2021-11-10 17:29:24 följande:
    Du måste lära dig att lita på människor igen, inte minst om du vill ingå i en kärleksrelation.
    Börja med att bygg självkänslan, inse att du aldrig kan kontrollera andra människor (vilket sker om du inte litar på dem).
    Var hälsosamt naiv, det är deras förlust om de väljer att bryta ditt förtroende
    Nja, att vara naiv är aldrig hälsosamt.

Jag tror att det är bättre att vara realistisk och pragmatisk och inse att människor KAN svika (obs, kan vika, inte kommer svika) och att det inte finns något man kan göra åt det. Händer det så händer det och man får hantera det, man dumpar och går vidare tills man träffar rätt. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (XY) skrev 2021-11-14 10:55:09 följande:
    Ungefär så jag menar med hälsosamt naiv. Hantera svek när det har inträffat.
    Nja jag vet inte om vi syftar på samma sak. Alla får ju hantera ett svek när det inträffar oavsett hur man förhållit sig till det innan det hände. Jag syftar snarare på hur man förhåller sig till OM ett svek skulle kunna inträffa eller ej. Där att tro att det är helt omöjligt att det öht skulle kunna hända är ett väldigt naivt sätt att se på det.

Exempel:

Att strunta i att ta på sig säkerhetsbälte när man kör bil för att man inte tror att man kommer smälla är väldigt naivt.

Att ta på sig bälte när man kör bil för att man fattar att man KAN smälla även om man inte tror att man kommer göra det är ett mer realistiskt sätt att se på saker.
Svar på tråden Hon förstörde mig....