Inlägg från: Anonym (Örjan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Örjan)

Hon förstörde mig....

Tukt skrev 2021-05-18 21:22:26 följande:

Vad är det för trams att påstå att jag säger åt TS att han ska fortsätta vara offer?

Men folk ÄR olika. Vissa kan göra en höftledsoperation och linka i väg efter några timmar, för andra tar det längre tid. Vi är alla olika. 

Och att inte respektera att andra kan behöva längre tid än det ni "ta-er -i-kragen-förespråkarna" är knappast produktivt. Det riskerar bara att få en att känna sig än mer värdelös.

Utgå inte från dig själv när du medicinerar andra.

Och NEJ, jag har inte sagt att TS ska vara ett offer, NEJ han ska inte ge upp utan leta efter det som kan hjälpa honom.

Tror inte att du den minsta aning om vad RAIN och vad Stina och andra som du så nedlåtande kallar för ta dig i kragen förespråkare talar om. Det handlar inte om att komma över saker utan att acceptera att livet händer och att acceptera sina känslor runt detta. Som Lisa sa livet gör ont och det får man leva med. Handlar inte om att man behöver olika lång tid att läka utan om en acceptans för vad man känner och att ta hand om sig i den känsla på ett moget och vuxet sätt.
  • Anonym (Örjan)
    Tukt skrev 2021-05-18 21:37:37 följande:

Det var väl Stina som skrev och inte Lisa?

Och jag är inte nedlåtande, eller snarare var det inte innan du och Stina började tillskriva mig saker som jag inte skrivit.

Men med ert resonemang skulle man onekligen vilja hitta er sitta fast, upp och ned i en en kraschad bil, på en ödslig plats. Gå fram, dryga sig lite och säga, ta dig ut själv, för jag var i samma situation och jag tog mig ut. Hej då!

Kul resonemang. Bara att konstatera att du inte har minst sagt noll koll på hur man tar sig vidare i livet när det drabbar så som livet tenderar att göra. Har inte på minsta sätt tagit mig genom det jag drabbats av på egen hand. Det var tufft och gjorde jävligt ont men kan garantera att det man behöver är personer som ger perspektiv och som lär en att hantera det som gör ont inte personer som säger att man behöver tid för att lägga saker bakom sig. Att lägga saker bakom sig fungerar inte, utan det som är vägen framåt är att acceptera att det gör ont. Dumheten att tro att det går över om det får tid kommer bara att bita i svansen vid senare tillfälle.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-18 23:55:08 följande:

Örjan...Var det inte du som var bull hos ett gift par där mannen hade fantasier om att en annan man knullade frun, och vid en paus i knullandet för att dricka lite vatten hittade mannen gråtande utanför sovrummet?

Ingen förståelse...Ingen medkänsla...MYSIGT ! Han hade nog inte räknat med att dom känslorna skulle poppa upp.

Tufft men han skulle väl bara ta sig själv i kragen antar jag. Han hade ju bara sig själv att skylla

Det stämmer även om det inte har med detta att göra. Vem annan har han att skylla på tycker du. Var det Malena Ivarsons fel för att hon på fräcka fredag visade en film med en trekant som skapade fantasier. Självklart kan han inte skylla på någon annan. Han gick in i det helt frivilligt och han kunde när som helst sagt att det här känns inte bra men väljer att bara gå där ifrån i tron att hans fru och jag kunde läsa tankar. Livet är tufft ibland men man får faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Samma sak med TS i den här tråden, livet drabbar ibland och man kommer under livets gång råka ut för att folk sviker och är oärliga så är det bara men man väljer alltid själv i vilken utsträckning man vill vara ett offer för andras handlingar. Har aldrig påstått att det är enkelt men ju förr man accepterar att det gör ont och hittar en acceptans för detta desto snabbare kan man gå vidare med livet. Gårdagen är historia, morgondagen ett mysterium och dagen är en gåva. Hur man väljer att leva dagen och hur mycket man vill låta gårdagen fläcka ner dagen är ett eget val.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (C) skrev 2021-05-20 18:17:50 följande:

Förstår hur du tänker med att inte hålla emot saker o ting.

Men tyvärr så är inte alla känslor sanna o till godo.

Jag med tvångssyndrom har massa irrationella rädslor om jag tex inte flyttar en penna på bordet så kommer något hemskt hända. Tvång funkar även så att om jag gör som tvånget vill så föder det mer tvång och jag blir osäker på nästa grej o nästa grej. Inte förrän jag fick psykologisk hjälp att lära mig acceptera o strunta i vad känslorna ville så försvann dem också och blev mindre dominanta.

Så visst för vissa vanliga känslor så bör man ju inte undantränga. Det gör man egentligen inte med tvång heller men man lär sig vilka som är osanna o sanna o vilka som ska ageras på eller ej.

Känslan är fortfarande sann även om den är orationell och egentligen inte gagnar på något sätt. En känsla kan omöjligt vara osann men man har alltid ett val i hur man hanterar känslan. Det stora problemet blir när man försöker tränga undan känslor. OBS att inte göra något när man känner en impuls att reagera är ett aktivt val och ett agerande inte ett tecken på att känslan är osann men ett beslut att inte bli reaktiv och följa den första impulsen.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-20 18:35:47 följande:

Men igen... jag har ställt frågan ett par gånger men inte fått något svar av dig.

Vad menar du med "sann"? Att den existerar eller att den är rätt?

Självklart att den existerar. Det är tankarna runt hur man skall agera eller reagera som allt för ofta är osanna och orationella.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-20 18:46:54 följande:

Ok, ska jag tolka det som att "sann" för dig betyder att känslan existerar och INTE att den nödvändigtvis är rätt?

Absolut. Vi kan ta ett enkelt exempel. Någon har sagt något som får dig att känna att personen inte tycker om dig. Det du känner är som känsla 100% sant men det är absolut inte samma sak som att personen faktisk inte tycker om dig.
  • Anonym (Örjan)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-20 19:11:31 följande:

Japp. nu när jag förstå vad du menar med "sann" så håller jag med dig om det du säger... även om en känsla är ofefogad och irrationell så finns ju den där och det är bättre att lära sig hantera den än att förtränga den. 

Skönt att vi förstår varandra. I detta har du egentligen hela grunden i Mindfulness, RAIN, NLP, Tantra och många andra metoder för att hantera stress och jobbiga känslor och bli mera närvarande i livet här och nu.
Svar på tråden Hon förstörde mig....