• Emmis95

    Åka tåg för första gången

    Som rubriken lyder så ska jag åka tåg för första gången, själv dessutom! Är en riktigt ångestfylld person och att inte ha den blekaste aning om hur det går till gör mig så sjuuuukt nervös. Har så mycket frågor så tänkte se om det finns någon erfaren resenär som kan hjälpa mig lite? :)

    *Hur vet man att det är rätt tåg? Står det på tåget någonstans?

    *Hur vet jag vars min plats är? Har vagnsnr och platsnr i biljetten men hur hittar man rätt vagn osv? Står det någonstans?

    *Hur vet man när man är vid sin station?

    *Hur lång tid har man på sig att kliva av?

    Är typ rädd att tåget ska köra iväg innan jag hunnit av. Ska ända till Uppsala, en bra bit hemifrån och vill inte gärna missa min hållsplats, hehe. 

    Tacksam för svar


    /Nervös resenär

  • Svar på tråden Åka tåg för första gången
  • lövet2
    Emmis95 skrev 2021-05-18 23:26:42 följande:

    Som rubriken lyder så ska jag åka tåg för första gången, själv dessutom! Är en riktigt ångestfylld person och att inte ha den blekaste aning om hur det går till gör mig så sjuuuukt nervös. Har så mycket frågor så tänkte se om det finns någon erfaren resenär som kan hjälpa mig lite? :)

    *Hur vet man att det är rätt tåg? Står det på tåget någonstans?

    *Hur vet jag vars min plats är? Har vagnsnr och platsnr i biljetten men hur hittar man rätt vagn osv? Står det någonstans?

    *Hur vet man när man är vid sin station?

    *Hur lång tid har man på sig att kliva av?

    Är typ rädd att tåget ska köra iväg innan jag hunnit av. Ska ända till Uppsala, en bra bit hemifrån och vill inte gärna missa min hållsplats, hehe. 

    Tacksam för svar


    /Nervös resenär


    1. De ropar ut i högtalarna när tåget kommer till stationen. "Tåg 92 inkommer strax på spår 3" kanske de säger. Då ser du till att stå vid spår 3.

    2. Vagnsnumren står på varje vagn. Om du inte hittar rätt nummer, så kliver du på vilken vagn som helst och letar en ledig plats. När konduktören kommer får du hjälp att hitta rätt. Om du kliver på rätt vagn, så står platsnumren på varje säte i vagnen.

    3. De ropar ut i högtalarna på tåget några minuter innan man kommer till varje station. "Nästa station Uppsala". Då samlar du i hop dina saker och går till änden av vagnen där dörrarna är.

    4. De stannar olika länge på varje station. Kanske du har 2 minuter på dig att kliva av, men kanske du har 20. Chansa inte utan kliv av så fort ni stannat!
  • Karlington
    lövet2 skrev 2021-05-18 23:34:19 följande:
    1. De ropar ut i högtalarna när tåget kommer till stationen. "Tåg 92 inkommer strax på spår 3" kanske de säger. Då ser du till att stå vid spår 3.

    2. Vagnsnumren står på varje vagn. Om du inte hittar rätt nummer, så kliver du på vilken vagn som helst och letar en ledig plats. När konduktören kommer får du hjälp att hitta rätt. Om du kliver på rätt vagn, så står platsnumren på varje säte i vagnen.

    3. De ropar ut i högtalarna på tåget några minuter innan man kommer till varje station. "Nästa station Uppsala". Då samlar du i hop dina saker och går till änden av vagnen där dörrarna är.

    4. De stannar olika länge på varje station. Kanske du har 2 minuter på dig att kliva av, men kanske du har 20. Chansa inte utan kliv av så fort ni stannat!
    1. Om man inte hör, eller missar vad de säger, finns det också en digital tavla som visar tåg, spår, tid etc. :)
  • Emmis95

    Tack så jättemycket för svaren!! Nu känner jag mig betydligt lugnare, då har jag lite bättre koll :) 

  • Anonym (E)

    PS: ta med munskydd, det kan bli ganska trångt på tågen trots att vi är mitt i en pandemi. Och ha så kul på resan! :D Att åka tåg är härligt :)

  • Anonym (Grå gardin)

    Vänta inte tills dom ropar ut att tåget är på väg in, kan bli stressigt.

    Det första du gör är att kolla på tavlan över avgående tåg. Leta upp din tid och destination och gå till spåret. Oftast kan du kolla innan du ens lämnat hemmet, om du åker med sj tex så gå in på hemsidan och titta. Men dubbelkolla ändå när du är på plats. :)

    Vid varje spår finns det en liten digital tavla där det står tågnummer, destination och avgångstid. Så du kommer inte missa att det är rätt tåg. :)

    Om du ska till Uppsala så kommer det vara många fler som kliver av.

    Ibland, om tåget startar där du kliver på, kan det vara låst om det är lång tid kvar tills det ska avgå, för att dom håller på att städa och så. Då står alla bara utanför sin vagn och väntar tills det låses upp.

  • mammabitch

    Det finns personal på tåget och ofta utanför när det står på perrongen. De brukar vara hjälpsamma om man behöver fråga och om de inte har det jättetstressigt kan du be att de säger till dig när nästa station är där du ska av.

  • Lönnsirap

    Jag brukar också kolla på ungefär man väntas framme på biljetten, så jag slipper sitta och vänta i flera timmar. Jag försöker också hålla koll på ungefär var man är på resan för att kunna aktivt hålla koll på om man är sen.

    Skulle jag resa till Uppsala, skulle jag alltså kolla upp när tåget ska komma dit, samt kolla vad stationen innan heter och hur lång tid det är emellan.

    Jag är tidsoptimist så jag är alltid nervös och försöker vara i god tid för att hinna se på tavlan var tåget går och om det är sent. Numera finns ju smartphones, men förr skrev jag alltid upp på ett papper vad som stod på biljetten, vilken tid jag väntas framme. När sista spårvagnen gick för att hinna. (Och ta den innan) och just vad stationen innan hette.

  • Anonym (Hanna)

    1. På stationen står det skyltar vilket spår tåget kommer in på, t ex spår tre, då letar du upp rätt spår och precis över spåret står vilket tåg som kommer och vart det ska! Tänk på att tåget kanske ska längre än dig så det står en annan ort. Var gärna där 20min innan. Innan tåget kör brukar det vara personal precis utanför som du kan fråga, men det är inte alltid man hinner med dem. När du vet att det är rätt tåg bara gå på och leta rätt vagn och plats på tåget istället. Det går bra att gå mellan vagnarna när du är på. När du hittat plats så brukar det rakt fram finnas en "digital skylt" där det står vart tåget är just nu och vart den ska. De ropar även ut "nästa Uppsala, Uppsala nästa" och då gör du dig klar snabbt, packa ihop allt och gå till utgångarna så du kan gå av direkt när det stannar för oftast går det väldigt fort, kanske bara 1-2 min stannar den. Inga problem att hinna av om man står vid dörren! :) Lycka till.

  • Anonym (Hanna)

    Och vagn nr står både utanpå vid dörrarna (vid varje vagn) på tåget men också inne vid början på ny vagn står nr, sittplatser står ofta på hatthyllorna tex 62-64 (fyra sittplatser ihop), och så står sittnr direkt på sätet!

  • Anonym (Hanna)

    Och vagn nr står både utanpå vid dörrarna (vid varje vagn) på tåget men också inne vid början på ny vagn står nr, sittplatser står ofta på hatthyllorna tex 62-64 (fyra sittplatser ihop), och så står sittnr direkt på sätet!

Svar på tråden Åka tåg för första gången