• Anonym (TS)

Var detta OK agerande av läraren (kollektiv bestraffning)?

Vad anser ni om följande; stora problem med en elev (ändå sedan höstterminens början) i klassen. Eleven stör undervisningen och triggar andra elever att haka på. Läraren tycks inte komna tillrätta med problemen i klassen och klassen har i omgångar haft en extra resurs. Då har det fungerar bättre, men tas resursen bort och så är cirkusen igång igen.

Nu hände något som fick mig att reagera. Klassen har sedan länge haft en dagsutflykt planerad, en heldag utomhus. Det stökiga barnen stökar som vanligt och vid ett tillfälle skriker barnet i lärarens öra. Givetvis inte ok.

Hur läraren agerar just då vet jag inte, men tre dagar senare meddelar läraren klassen att den planerade utflykten ställs in på grund av denna händelse.

Har tre barn och ingen annan lärare har någonsin gjort något liknande, var det verkligen ok? Barnen hade sett fram emot utflykten i flera veckor (i alla fall mitt barn).

Vad tycker ni? Är det vanligt att göra så? Barnen går i åk 4.

• Svar på tråden Var detta OK agerande av läraren (kollektiv bestraffning)?
  • Anonym (Nja)

Jag hade nog velat veta mer kring anledningen. Blev det inställt bara som ett straff? Eller gick läraren rejäla efterverkningar av skriket i örat och klarar därför inte av en stökig utflykt? Eller är situationen i klassen så pass stökig att läraren känner att hen inte kan garantera en för alla barn trygg och säker utflykt?

• Anonym (Q)

Kan det vara så att läraren helt enkelt satt ner foten gällande resurs? Att hon/han vägrar åka på utflykt om hon/han inte får någon stöttning?

Skriket i örat kanske var den sista droppen? Att läraren helt enkelt inte orkar med en heldag ute utan resurs?

Jag tycker så himla synd om lärare nuförtiden. De får ta så sjukt mycket skit från både elever och föräldrar och får oftast ingen som helst backup från rektorer. Så tragiskt.

• Anonym (Grill)

Bra att läraren sätter ner foten. Utflykt med den klassen utan resurs? Galenskap.

• Ess

Jag hade det så när jag gick i skolan. Gick i en bråkig klass som ingen lärare vågade åka ut med då det fanns personer som totalt sket i lärarna.

Kanske kan funka att åka iväg med föräldrauppslutning, gärna de bråkiga ungarnas föräldrar. Är det ingen som kan/vill ställa upp så förstår jag att läraren inte vill, då hen inte kan garantera ungarnas säkerhet.

• Anonym (K)

Du lär inte veta hela sanningen.
    Tror knappast att det är som du målar upp det, att läraren ställer in pga att ett barn skriker i hens öra.

Du säger att klassen är stökig och att hela klassen är orolig. Tror snarare att det är därför. Vem sajutton vill åka ut med en hel klass stökiga barn? Det vore totalt oansvarigt.

Vad är du ute efter, att anmäla läraren till allt och alla för allt och ingenting? Verkar som att du är ute efter något eftersom du kallar det för kollektiv bestraffning.
    Skulle du frivilligt vara ensamt ansvarig för klassen under en utflykt?
    Om du tycker att det är lärarens jobb och inte ditt. Låt läraren göra sitt jobb då utan att utmåla denne som store svarte satan som gör allt för att bryta ner och förstöra ditt barn. Vad jag menar är att du ska tolka välvilligare och inte utgå från att läraren alltid gör ont.

• Anonym (K)

Varför ställer inte du upp TS som extraresurs på utflykten?

• Anonym (Usch)

Vem f*n vill jobba som lärare med dessa hemska skitungar nu för tiden? Tycker så synd om lärare idag som ska behöva ta så mycket skit. Speciellt från föräldrar som ser sina barn som guds gåva till mänskligheten vilket de självklart inte är.

Ni föräldrar får väl stå på er gällande detta barn som förstör för alla i klassen. Säg att det behövs resurs för era barn kan inte utvecklas (självklart inte till läraren, högre upp, typ rektorn eller ännu högre). Hoppa inte på läraren mer, hon kan inget göra. Allt hamnar på henne, hemska föräldrar med hemska barn. De finns väl något mellan att slå barn på fingrar och detta vi har idag?

• Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2021-05-20 08:12:31 följande:

Jag hade nog velat veta mer kring anledningen. Blev det inställt bara som ett straff? Eller gick läraren rejäla efterverkningar av skriket i örat och klarar därför inte av en stökig utflykt? Eller är situationen i klassen så pass stökig att läraren känner att hen inte kan garantera en för alla barn trygg och säker utflykt?

Enligt mitt barn var skriket inte särskilt högt. Givetvis helt oacceptabelt av eleven, men inte så högt att läraren fått ont eller så. Så högt var det inte.

Läraren meddelande klassen att utflykten ställdes in på grund av den händelsen utan att utveckla det närmare.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-20 08:14:15 följande:

Kan det vara så att läraren helt enkelt satt ner foten gällande resurs? Att hon/han vägrar åka på utflykt om hon/han inte får någon stöttning?

Skriket i örat kanske var den sista droppen? Att läraren helt enkelt inte orkar med en heldag ute utan resurs?

Jag tycker så himla synd om lärare nuförtiden. De får ta så sjukt mycket skit från både elever och föräldrar och får oftast ingen som helst backup från rektorer. Så tragiskt.

Jag vet inte om det skulle varit resurs eller inte på just den utflykten, men det brukar det vara på utflykter.

Rektorn verkar inte bry sig nämnvärt om situationen i klassen så läraren förväntas antagligen klara av klassen själv.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Grill) skrev 2021-05-20 08:20:37 följande:

Bra att läraren sätter ner foten. Utflykt med den klassen utan resurs? Galenskap.

Som sagt, på utflykter brukar det vara resurs med.
Svar på tråden Var detta OK agerande av läraren (kollektiv bestraffning)?