Inlägg från: Anonym (Meep) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Meep)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Att använda uttryck som "lilla gumman" visar tydligt på att man försöker sig på att vara överlägsen. Speciellt i jobbsammanhang.

De få gånger det har hänt mig i yrkeslivet har jag helt enkelt blankat personen ifråga. Låtsats som om att han inte finns i rummet och kallt avbrutit honom mitt i prat (eftersom han inte finns så hörs han inte heller). Sjukt roligt att se hur provocerad och förbannade sådana as blir av att bli ignorerade. Det enda de vill är ju att få bekräftelse, ger man de inte det så självdör de, de sköra små pluttarna.

• Anonym (Meep)

Jag vill varken bli kallad gumman eller lilla gumman.

Lilla gumman är förminskande.

Gumman är ett ord man möjligen kan använda som en ömhetsfras mellan nära vänner. Men nä, hade någon av mina vänner sagt så till mig hade jag trott att det brunnit i huvudet på denna. En kulturfråga säkerligen, det är vanligt i vissa kretsar att kalla varandra för gumman.

Säkert är dock att inget av begreppen ska användas på en arbetsplats.

Inte heller gubben (med eller utan lilla) är okej, av samma skäl.

Har en bekant som egentligen är något av en underdog i alla sammanhang (hemsk personlighet helt enkelt som gör att ingen riktigt gillar honom) och han använder alltid ord som lilla gubben och gumman när man stöter på honom. Så patetiskt uppenbart försök att höja sig själv som dock misslyckas kapitalt. Det bör man vara medveten om när man använder sådana uttryck: det visar väldigt uppenbart på ens eget mindervärdeskomplex.

Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?