• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Aniiee

Ja, självklart lilla gubben, det förstår du väl. Det är jättesexigt att prata med vuxna kvinnor som om de vore små barn. Lilla gubben , har du missat det. Tackars lilen, kom ska mamma hjälpa dig att förstå vuxenvärlden.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Markus)
    Aniiee skrev 2021-05-21 00:31:40 följande:

Ja, självklart lilla gubben, det förstår du väl. Det är jättesexigt att prata med vuxna kvinnor som om de vore små barn. Lilla gubben , har du missat det. Tackars lilen, kom ska mamma hjälpa dig att förstå vuxenvärlden.

Okej? Jag pratar inte med dom som små barn ju. Är det så du uppfattar det? Är bara nåt jag säger för att va trevlig o samtidigt lite skojsig. Förstår inte vad som är fel i att säga det men tydligen är det väldigt hemskt.
  • Aniiee
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:54:38 följande:
    Okej? Jag pratar inte med dom som små barn ju. Är det så du uppfattar det? Är bara nåt jag säger för att va trevlig o samtidigt lite skojsig. Förstår inte vad som är fel i att säga det men tydligen är det väldigt hemskt.
    Det är så det uppfattas. Att du tror annat är för mig lite av en gåta.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Hyllemor

Jag har förstått att en hel del män har blivit osäkra när det gäller me-too, men det enklaste är att tänka: hade jag uppskattat det här? och agerar därefter.

Min man ringde mig hysteriskt en dag, eftersom en ung, och mycket mager kvinna tappade en möbel som hon drog på en "planka med hjul" mitt på ett övergångsställe och möbeln föll rakt ned i gatan. Min karl blev förfärad och ville först hjälpa till, men valde att gå en annan väg utan att hjälpa till, eftersom han inte ville agera eftersom han var rädd att bete sig som "gubbslem". Jag tyckte att han var dum i huvudet som inte frågade om hon behövde hjälp och vad värre var, var det faktum att han ringde mig strax efter och frågade om råd, för att inte råka vara "gubbslem" som han uttryckte sig, 

Lika dum i huvudet är en person som frågar "är det okej att söga 'lilla gumman," 

Vill du bli tilltalad "lilla gubben?" Vill du att en medmänniska inte hjälper till när de ser att du behöver hjälp?

Vad är det för fel på karlar egentligen? Bete dig helt enkelt gentemot kvinnor som du beter dig mot män! Vad är skillnaden? (Om du brukar säga "lilla gubben" till dina manliga kompisar så är det självklart okej. Jag har en del sådana manliga vänner, men då har jag faktiskt sagt till dem att så kan du tilltala de killar som du umgås med, och de har slutat direkt med det och ursäktat sig med att man i deras kretsar gör så.

• Hyllemor

Således: Vill du bli kallad "lilla gubben" bland dina manliga kompisar - gör i så fall så bland tjejer, men räkna inte med att tjejen är okej med det hela. Om du inte vill det, så antar jag att du inte gör det.

• AceJ

Haha. Nej. Om jag någonsin har använt det uttrycket har det varit i milt överseende syfte, typ om hon skurit sig lätt i fingret eller råkat slå sönder något. I sexuellt syfte är det ofattbart ohett.

• Hyllemor
    Hyllemor skrev 2021-05-21 02:16:13 följande:

Således: Vill du bli kallad "lilla gubben" bland dina manliga kompisar - gör i så fall så bland tjejer, men räkna inte med att tjejen är okej med det hela. Om du inte vill det, så antar jag att du inte gör det.

För att vara helt ärlig så hör jag enbart "lilla gubben" eller "gumman" bland mina homosexuella kompisar. Varför de gör så, vet jag inte, men de har slutat när jag jhar bett dem att sluta. Någonstans kan jag ha träffat en 50+-årig karl som gör det samma, men det är ytterst sällsynt.

Varför gör man ens det här eller är du ett troll? Jag har enbart träffat  invandre (eller folk som är uppvuxna i den typen av områden) med tveksam kvinnosyn som ställer den här formen av frågor. Om du är invandrare, så ställ gärna om frågan och specificera din fråga, så kan nog förklara utifrån kulturperspektiv på ett mycket vänligt vis.

• Anonym (haha)

Har en kollega som blir så jävla arg och går in i något slags "feministmode" av "lilla gumman" (och även: "stumpan" "unga fröken" osv). det blir säkert fem minuters utskällning, sedan kan jag följa upp med "Var inte meningen att göra dig ledsen lilla stumpan" och då blir hon nästan sådär komiskt arg som en tecknad seriefigur.

• Anonym (Njaeeee)

Det finns vissa killar som faktiskt kommer undan med att säga lilla gumman. För mig är uttrycket ganska nedvärderande MEN en del killar klarar av att säga det utan att man tar illa upp. De säger det för att retas/flirta men på ett sådant sätt att tjejen tycker att det är liiite gulligt. Det är svårt att förklara och jag vet att det låter korkat men vissa killar vet hur de använder lilla gumman rätt.

• Anonym (F)
    Anonym (haha) skrev 2021-05-21 05:19:42 följande:

Har en kollega som blir så jävla arg och går in i något slags "feministmode" av "lilla gumman" (och även: "stumpan" "unga fröken" osv). det blir säkert fem minuters utskällning, sedan kan jag följa upp med "Var inte meningen att göra dig ledsen lilla stumpan" och då blir hon nästan sådär komiskt arg som en tecknad seriefigur.

Och du gillar att bli kallad Lilla gubben?
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?