Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
Upplever det förminskade och förlöjligande att bli kallad lilla gumman av alla utom min mamma. En kollega, chef, vänner etc vill jag inte tilltalar mig såsom man tilltalar barn.
Men i de situationer som detta uppstått så har jag alltid sagt ifrån att jag inte uppskattar att bli tilltalad på detta sätt och det har i 90% av fallen respekterats så jag har inte ofta behövt bli upprörd över det. Men min uppfattning är att de flesta kvinnor inte uppskattar det så om jag vore man skulle jag strunta i att använda sådana uttryck helt, även om man vill säga så för att vara snäll. Om motparten med störst sannolikhet inte kommer ta det positivt så är det ju inte snällt att säga så. Vore som om jag skulle gå runt och kalla folk för "din lilla rövhatt" och sedan bli chockad när de reagerar negativt på det fast min man och jag älskar att säga så till varandra (extremt dåligt, internt skämt). Jag har social kompetens nog att förstå att för de flesta andra så är det inte ett snällt uttryck, precis som "lilla gumman " systematiskt har använts för att förminska kvinnor, det har en negativ klang nu oavsett det syfte det yttras i.