Inlägg från: Anonym (*-*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*-*)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:28:58 följande:

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

Jag skulle inte säga att det är sexistiskt, bara att det är väldigt nedvärderande.

Varför vill dy trycka ned någon annan, speciellt om personen sagt att den inte gillar att du säger så?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 11:12:49 följande:
    Ja tycker det är gulligt när nån säger lilla gubben till mig.

I vilka sammanhang blir du kallad "lilla gubben"?

Nu när du vet att de flesta kvinnor tycker det är nedvärderande att bli kallad "lilla gumman", jämför n-ordet för svarta.

Kommer du ändå fortsätta kalla kvinnor "lilla gumman"?

Kallar du svarta för n-ordet?

• Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:41:27 följande:
    Om hon inte gillar det så säger jag det ju inte så klart.
    OK så vem säger du det till?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:50:19 följande:
    Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

Jag skulle säga att det inte är OK att säga "lilla gumman", kvinnor emellan. I vilken situation tänker du att det skulle sägas?

Säger svarta generellt verkligen n-ordet till varandra?

• Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 20:43:34 följande:
    Okej, så då är Elsa Beskows bok Sagan om den lilla lilla gumman sexistsik och nedvärderande då? Den ska kanske borde bytas namn då?
    Det är böcker som riktar sig till barn dessutom skrivna för ganska länge sedan.

Vilka är det du tilltalar "lilla gumman"?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-23 13:18:27 följande:
    Jag kan förstå att man inte vill bli kallad gammal när man är ung så där förstår jag man kan bli lite irriterad, men för det mesta är det på skoj ju. Lilla gumman säger ju att ja vet att du är ung så med "lilla" får et att låta lite yngre. Lite chargong att säga gumman och så, vet inte var det kommer från faktiskt.
    Jag frågar igen, vilka kvinnor är det du säger detta till?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-06-01 11:08:12 följande:
    Varför har min trådstart fått så många nedröstningar? Är inte det nedsättande?
    Vilka kvinnor är det du säger "lilla gumman" till?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-06-09 12:48:32 följande:
    Folk skulle bara veta hur gulliga de är mot varann och hur fint man kan använda lilla gubbe och gumma istället för att vända det till ett nedvärderande ord. Ibland tycker jag det går lite inflation i att vända uttryck till något negativt ändå och visst varför nedvärdera varandra när man kan säga något snällt. Säg och gör saker till varandra som gör att man kan sova med gott samvete, det för med sig så mycket bra i livet
    Det är ju ett par.
    Mellan 2 personer som känner varandr väl och har en romantisk relation kan man ju säga "gulliga-snuffs-i-snorran" och båda tycker det är OK. Men för det är det inte OK att säga till alla.

TS säger ju "lilla gumman" till främmande kvinnor och tycker det är gulligt.
    I kassakön: "Lilla gumman du ...."
  • Anonym (*-*)

Men vilka är det du säger lilla gumman till och hoppas de tar det som ett skämt och med glimten i ögat säger lilla gubben till dig?

Vilka kvinnor? Din mamma?

• Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-06-12 13:42:38 följande:
    Hur ska man veta det?  Men har man svårt förstå skämt, kanske har asberger är det svårare förstås. Men man kan ta det medc glimten i ögat också.Kanske skoja tillbaks, säga lilla gubben tillbaks?
    Kan du svara på en enkel fråga:

Vilka kvinnor är det du säger "lilla gumman" till?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-08-28 11:08:26 följande:
    Till en kompis bara.

Kompisen tyckte alltså inte det var roligt?

Har du svårt att få flickvän?

Har du svårt med sociala situationer i allmänhet?

Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?