Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Det är inte sexistiskt. Det är förminskande och säger mer om personen som säger det än om mottagaren.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:50:19 följande:

Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

Det är mer ok men inte på något sätt trevligt. Män har ju en annan position än kvinnan fortfarande så därför blir det värre - precis som vita inte kan kalla svarta för n-ordet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-23 13:18:27 följande:
    Jag kan förstå att man inte vill bli kallad gammal när man är ung så där förstår jag man kan bli lite irriterad, men för det mesta är det på skoj ju. Lilla gumman säger ju att ja vet att du är ung så med "lilla" får et att låta lite yngre. Lite chargong att säga gumman och så, vet inte var det kommer från faktiskt.
    Gumman är bara ett väldigt fult smeknamn som tjejer ibland använder mellan varandra. Det är när man lägger till "lilla" alternativt när en man säger det till en kvinna som det blir förminskande. Om en man säger "lilla gumman" blir det dubbelt förminskande!
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?