Inlägg från: Anonym (Beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beror på)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:28:58 följande:

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

Om man har varit tillsammans ett längre tag och vet att hon gillar det kan det vara ok. Annars är det bara nedsättande!!
  • Anonym (Beror på)

För er som inte fattar hur olämpligt det är att använda nedsättande termer gentemot en grupp som har lägre status eller utsätts för diskriminering kan vi jämföra att man inte säger "Tjena svartis" till en färgad person heller.

• Anonym (Beror på)
    Pope Joan II skrev 2021-05-21 09:03:07 följande:

Bubben!

Bubbiiiiiis! :D
    .
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 15:32:05 följande:
    Vet inte alls. Lilla gubben är inte sexistiskt o tjejer säger "men gumman då" till varandra. Men när en man säger till en kvinna är så blandade reaktioner. En del tar på sig offerkoftan direkt då ju.
    Och svarta kallar varandra för n-ordet. Det betyder inte att det är ok om utomstående gör det.
  • Anonym (Beror på)
    mari123 skrev 2021-05-21 15:55:05 följande:
    VA? Kallar svarta varandra för N-ordet? Som en grej för en "inre krets"? Lite man vet.
    Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:
    Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
    De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:41:27 följande:
    Om hon inte gillar det så säger jag det ju inte så klart.
    Hur vet du det innan? Varför inte bara vara på den säkra sidan och låta bli att använda nedsättande uttryck?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 11:35:09 följande:
    De är ju inte det enligt alla. Om en tjej säger till annan tjej så inte nedsättande.
    Är du tjej då....?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 11:40:05 följande:
    Identifierar mig som det ibland.
    Ska vi kanske gå tillbaka då till min förra fråga som du inte riktigt besvarat:
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-22 11:28:55 följande:
    Varför inte bara vara på den säkra sidan och låta bli att använda nedsättande uttryck?

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 20:43:34 följande:

Okej, så då är Elsa Beskows bok Sagan om den lilla lilla gumman sexistsik och nedvärderande då? Den ska kanske borde bytas namn då?

Eller så kanske du kan sluta tramsa runt och raljera.
  • Anonym (Beror på)
    flygrl skrev 2021-05-22 23:49:55 följande:
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:

Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?

Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 17:26:32 följande:

De är lika mycket människa som du och jag, och då kan man nog tänka sig in i hur många känner sig.

Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 17:32:41 följande:

Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).

Anonym (*-*) skrev 2021-05-22 15:50:57 följande:

Jag skulle säga att det inte är OK att säga "lilla gumman", kvinnor emellan. I vilken situation tänker du att det skulle sägas?

Säger svarta generellt verkligen n-ordet till varandra?

Eftersom N-ordet i olika varianter dragits in i diskussionen vill jag som svart person säga va jag tänker kring den grejen. Men jag är självklart ingen talesperson utan talar enbart för mig själv.

Inte alla svarta är bekväma med kallas n***a ens av andra svarta. Visst det är skillnad använda det internt svarta emellan än när vita säger det till en precis som det alltid är skillnad på intern jargong och när utomstående kör samma jargong. Men det innebär inte att alla är ok med det och så är det för mig. Trots att jag är en svart hiphopbrud från orten.

Jag körde med det när jag va yngre men kom sen på det är ett rätt fult ord jag inte vill säga till andra eller själv bli kallad för. Ok, så tänker jag.
    Man kan ändå snabbt konstatera att det aldrig är ok om en vit använder det ordet men att det i vissa svarta kretsar, mellan vänner, kan vara ok. Men tack för din input.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-23 14:28:19 följande:
    Men om det verligen är en gubbe så kan man ju göra det.
    Nej det kan man inte om man inte har en relation där man verkligen VET att det är ok.
  • Anonym (Beror på)
    flygrl skrev 2021-05-23 16:08:45 följande:
    Det jag skrev va väl åt det hållet också, alltså att det är skillnad om det används internt än om en vit person säger det. Fast egentligen kan ju vänner köra vilka uttryck dom vill sinsemellan så länge alla är bekväma med det så då kan man ju förstås tänka sig att man i ett mixat gäng använder n***a oavsett man är svart eller vit. Fast man ska ju sen inte tro man kan köra det tilltalet mot personer utanför gänget utan det tas illa upp.

Jag och mina syskon kör ofta rätt grova skämtsamma grejer internt och då kan faktiskt N-ordet dyka upp i olika varianter MEN jag ser det nog som att vi då också driver med dom begreppen, rasismen och fördomarna. Lite grann som judar kan ha väldigt speciell humor som jag antar också är ett sätt hantera det förtryck dom utsatts för genom historien. Men dom skämten är kanske inget jag som icke-jude ska dra precis som mina syskons interna skämt inte är nån annans business.

Precis som det kan va att man i tex. ett förhållande kan säga sånt som lilla gumman eller lilla gubben till varandra men inte uppskattar om utomstående tilltalar en så. Allt är inte ok alltid och överallt och det får man bara inse.
    Haha jaa jag kommer ihåg en tjej när jag var i tonåren som brukade kalla sina vänner för horor :D Så visst finns det olika gränser mellan människor. Precis som du säger så måste man vara vaksam gentemot de som inte är de absolut närmaste i ens liv. I en kärleksrelation eller med sina nära vänner kan man definitivt säga lilla gumman, annars not so much.
  • Anonym (Beror på)
    flygrl skrev 2021-05-23 20:11:32 följande:
    Jo, internt inom en familj eller vänner emellan kan man snacka och tilltala varandra på ett sätt man aldrig skulle acceptera från utomstående. Det är en sorts intimitet och förtroende för varandra. Lite liknande att det är skillnad på att skoja om sig själv och att göra det om andra.

Och man bör nog även inom en intern grupp människor va lite lyhörd så det faktiskt v e r k l i g e n är så att alla är ok med jargongen, så inte nån lider i tysthet utan att våga säga ifrån.

Och jag får väl tillägga att jag visserligen inte tar illa upp när vänliga äldre gäster nån gång säger lilla gumman till mig (som jag berättade tidigare i tråden) MEN att jag skulle avråda män generellt att tilltala tjejer/kvinnor dom inte känner med det epitetet.

Tycker f.ö. lilla gumman precis som lilla gubben är lite underliga uttryck om jag ska va ärlig. Varför tilltala en ung person med gumman eller gubben? Fast det kommer kanske ur en annan tid?
    +1 på det :)
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?