flygrl skrev 2021-05-23 16:08:45 följande:
Det jag skrev va väl åt det hållet också, alltså att det är skillnad om det används internt än om en vit person säger det. Fast egentligen kan ju vänner köra vilka uttryck dom vill sinsemellan så länge alla är bekväma med det så då kan man ju förstås tänka sig att man i ett mixat gäng använder n***a oavsett man är svart eller vit. Fast man ska ju sen inte tro man kan köra det tilltalet mot personer utanför gänget utan det tas illa upp.
Jag och mina syskon kör ofta rätt grova skämtsamma grejer internt och då kan faktiskt N-ordet dyka upp i olika varianter MEN jag ser det nog som att vi då också driver med dom begreppen, rasismen och fördomarna. Lite grann som judar kan ha väldigt speciell humor som jag antar också är ett sätt hantera det förtryck dom utsatts för genom historien. Men dom skämten är kanske inget jag som icke-jude ska dra precis som mina syskons interna skämt inte är nån annans business.
Precis som det kan va att man i tex. ett förhållande kan säga sånt som lilla gumman eller lilla gubben till varandra men inte uppskattar om utomstående tilltalar en så. Allt är inte ok alltid och överallt och det får man bara inse.
Haha jaa jag kommer ihåg en tjej när jag var i tonåren som brukade kalla sina vänner för horor :D Så visst finns det olika gränser mellan människor. Precis som du säger så måste man vara vaksam gentemot de som inte är de absolut närmaste i ens liv. I en kärleksrelation eller med sina nära vänner kan man definitivt säga lilla gumman, annars not so much.