• Linnie

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Om man skippar "lilla" och bara kallar mej gumman så tycker jag det är helt okej eller tom gulligt, oavsett om det är vän eller uppvaktare som gör det.

• Linnie
    Faile skrev 2021-05-22 00:53:03 följande:
    Ok, nu handlade det väl om när det var sexigt att kalla någon lilla gumman. 
    Det handlar väl ändå om att ts undrar om det är sexistiskt (fast han missade stavningen)? Eller på annat sätt nedlåtande att kalla någon lilla gumman.

Har inte läst hela tråden så kan mycket väl ha missat något iofs..
  • Linnie
    mari123 skrev 2021-05-21 17:29:26 följande:
    Ja absolut är de som du och jag men liksom N-ordet! Säger det detta ord till varandra naturligt?
    Vissa säger "nigga", väldigt få eller ingen säger ni*ger. eller motsvarigheten på svenska till varandra.
    Skulle tro att det mest är unga amerikanska grabbar som använder det till varandra, i synnerhet om de umgås i rap/hiphop-kretsar.

(Blev lite "snillen spekulerar" här, är inte hundra men såhär har jag uppfattat detta fenomen..)
  • Linnie
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 18:59:52 följande:
    Det är väl värre det? Då låter det ju ännu äldre. Lilla gumman är ju lite mer ner tonat, inte så gammal alltså.
    Nej verkligen inte. Du har mycket udda tankegångar måste jag säga..

Detta var det första som kom upp på google efter att ha sökt lilla gumman betydelse.

Används uteslutande till oss som definierar oss själva som kvinnor, oftast i stöttande termer som i ?krya på dig gumman?, ?stå på dig gumman?, ?gumman, jag tror på dig?.

• Linnie

Ser du också att i exemplet är "lilla", det ordet som kan vara nedsättande, inte nämns?
    Lilla är nedlåtande, gumman är det inte (när det använda mellan personer som gillar varandra, bör kanske undvikas i arbetslivet)

• Linnie
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:40:34 följande:
    Är väl inte bättre med "nigga" heller.
    Nej.. men eftersom jag är vit (konstigt att kalla sej själv "vit", jag kan komma på säkert hundra andra saker jag identifierar mej mer som, tex kvinna, svensk, stockholmare, yrke osv. och anser helt solklart att jag har mer gemensamt med svarta svenskar och europeer än vad jag har med vita jänkare eller vita afrikaner..) kan jag gissningsvis inte förstå helt, inte enligt en svart vän jag hade förr iaf. Men antar att det handlar om återtagande av ett tidigare nedsättande ord. Tex bög, där har ju återtagandet lyckats bra och alla säger nu bög om och till bögar, både i och utanför bögkretsar.
    Men eftersom "nigga" sägs enbart mellan (vissa!) svarta som rappar så blir det fortfarande ett problematiskt ord eftersom det tas nedsättande om en vit skulle använda det, då är det inte ett fullt återtagande av ett nedsättande ord eftersom det blir känsligt när vissa använder det.
    Så nej, som svar på din fråga, det känns inte ett dugg bättre. Skulle själv föredra att alla n-ord skulle begravas eftersom de skadar de som kallades så förr i tiden.
  • Linnie
    flygrl skrev 2021-05-23 16:08:45 följande:
    Det jag skrev va väl åt det hållet också, alltså att det är skillnad om det används internt än om en vit person säger det. Fast egentligen kan ju vänner köra vilka uttryck dom vill sinsemellan så länge alla är bekväma med det så då kan man ju förstås tänka sig att man i ett mixat gäng använder n***a oavsett man är svart eller vit. Fast man ska ju sen inte tro man kan köra det tilltalet mot personer utanför gänget utan det tas illa upp.

Jag och mina syskon kör ofta rätt grova skämtsamma grejer internt och då kan faktiskt N-ordet dyka upp i olika varianter MEN jag ser det nog som att vi då också driver med dom begreppen, rasismen och fördomarna. Lite grann som judar kan ha väldigt speciell humor som jag antar också är ett sätt hantera det förtryck dom utsatts för genom historien. Men dom skämten är kanske inget jag som icke-jude ska dra precis som mina syskons interna skämt inte är nån annans business.

Precis som det kan va att man i tex. ett förhållande kan säga sånt som lilla gumman eller lilla gubben till varandra men inte uppskattar om utomstående tilltalar en så. Allt är inte ok alltid och överallt och det får man bara inse.
    Skrev mitt svar här ovan innan jag läste vad som skrivit sedan sist jag skrev, klantigt kanske? men så blir det ibland. Om det är något du tycker är helt fel i mitt inlägg gällande... vad som, så får du gärna säga vad du tycker. Men som sagt såg jag ju nu efteråt att du gett flera bra svar på frågeställningen redan..
  • Linnie
    flygrl skrev 2021-05-27 21:17:12 följande:
    Det kan bli så ibland att man svarar innan man läst allt som postats. Händer mig med.

Jo, jag har ju gett min syn på frågeställningen men det har du också och du kom med en del intressanta synpunkter tycker jag (kommenterar det längre ner!). Du behöver ju inte mitt godkännande och jag kan som sagt bara tala för mig själv.
    Linnie skrev 2021-05-27 15:58:00 följande:

Nej.. men eftersom jag är vit (konstigt att kalla sej själv "vit", jag kan komma på säkert hundra andra saker jag identifierar mej mer som, tex kvinna, svensk, stockholmare, yrke osv. och anser helt solklart att jag har mer gemensamt med svarta svenskar och europeer än vad jag har med vita jänkare eller vita afrikaner..) kan jag gissningsvis inte förstå helt, inte enligt en svart vän jag hade förr iaf. Men antar att det handlar om återtagande av ett tidigare nedsättande ord. Tex bög, där har ju återtagandet lyckats bra och alla säger nu bög om och till bögar, både i och utanför bögkretsar.

Men eftersom "nigga" sägs enbart mellan (vissa!) svarta som rappar så blir det fortfarande ett problematiskt ord eftersom det tas nedsättande om en vit skulle använda det, då är det inte ett fullt återtagande av ett nedsättande ord eftersom det blir känsligt när vissa använder det.

Så nej, som svar på din fråga, det känns inte ett dugg bättre. Skulle själv föredra att alla n-ord skulle begravas eftersom de skadar de som kallades så förr i tiden.

Först vill jag säga att jag känner som du att min hudfärg verkligen inte är det enda som definierar mig. Identitetspolitiken som är da shit nu är inte min grej då jag tycker den är begränsande och gör att allt fokus läggs på vilken grupp man tillhör. Men jag är i första hand en individ och det är du och alla andra med.

Jag ser mig faktiskt som svensk och tycker absolut jag genom det har nåt gemensamt med vita svenskar (även fast en del säkert hånskrattar när jag säger att jag ser mig som svensk). Stockholmare, europé, servitris, kattälskare osv det är också jag. Visst finns det nåt som förenar mig med andra svarta men vi är sen också individer och kan dessutom ha olika bakgrunder (mina föräldrar är tex. afrolatinos, svarta latinamerikaner).

Det va en intressant poäng du har där att n***a inte är ett fullt återtaget ord till skillnad från bög som idag används av alla och känns helt oproblematiskt. Hade jag faktiskt inte tänkt på!

Det hände en omtalad incident på en Kendrick Lamar-konsert som verkligen sätter fingret på din iakttagelse. Han bjöd upp en vit tjej på scenen som va typ 15 år. Hon fick äran rappa låten M.A.A.D City med honom där förstås ordet n***a dök upp som hon också använde varpå Lamar stoppade musiken och sen skällde ut henne för att hon gjorde så. Men asså wtf skulle hon gjort då? Hon är ett ungt fan till honom och körde bara på hans text och sen blir hon offentligt förnedrad så där. Det säger enligt mig allt om hur f****d up det där ordet är. :/

Nä, bättre att skippa det ordet helt imho och jag undviker det redan. Fast jag som sagt är en svart hiphopbrud som även kan uppskatta Kendrick Lamar som artist (fast han är en tönt för den där grejen han gjorde!).
    Tack för ditt svar Måste säga att du både skriver bra och intressant. Blev väldigt förvånad att du var så ung som du skrev tidigare i tråden

Helt tokigt det där med Lamar! Visste inte om det tidigare (känner inte till artistens låtar heller även om jag gillar hiphop (Jedi mind tricks, AOTF, Ill Bill mm). Antingen måste han ha gjort en rejäl tankevurpa innan han drog upp henne eller så ville han "ha kul" på ego rockstjärnemanér och göra bort henne. Menade han att hon borde varit tyst just när det ordet kom bara?

Ja, det skulle vara lika bra att glömma en del ord..
  • Linnie
    flygrl skrev 2021-05-29 16:20:14 följande:
    Tack för dina vänliga ord, det värmer. Anledningen att jag hänger på FL är bla. att jag vill utveckla min svenska och jag tror faktiskt jag gjort det lite grann under dom här åren jag vart aktiv. Intressant att läsa va du skriver med som skillnaden mellan hur bög och n***a funkar.

Ja, väldigt knepigt och dumt det där med Kendrick Lamar. Och säkert väldigt obehagligt för den där tjejen att förnedras sådär och behöva framstå som värsta rassen när hon bara va ett hängivet fan. Va jag förstått borde hon vart tyst eller beepat för det ordet enligt Lamar. Idiotiskt som fan och inget som främjar vettiga relationer mellan svarta och vita. Tröttsamt med allt polariserande... :/

Kul att du också gillar hiphop!
    Wow! Jag var helt säker på att svenska var ditt "första språk", alltså det du är bäst på, även om ni talade ett annat språk hemma när du var liten. Att du var infödd eller kom hit som väldigt ung för du skriver mycket bättre än många som är infödda
    Eller missförstod jag dej nu? Man kan ju givetvis hänga på svenska forum i avsikt att förbättra språket och sitt skrivande även om svenska så är det enda språk man kan också : )

Har du franska eller spanska som modersmål?

Och för att inte gå helt off topic så var det ju det där med lilla gumman också. 
    Även om jag inte själv säger det ofta så brukar ju "gumman" utan lilla, användas tjejkompisar emellan utan att vara nedvärderande alls.
    Har haft killkompisar jag kallat "gubben", då i enbart vänlig/gullig mening.
  • Linnie
    flygrl skrev 2021-05-31 22:32:52 följande:
    Nja, jag är född här men av invandrade spansktalande föräldrar så jag ser deffo svenskan som mitt modersmål. Mina föräldrar va väldigt inne på att vi barn skulle integreras ordentligt så dom va noga med vi skulle snacka mer svenska än spanska. Men eftersom jag växt upp i Norra Botkyrka blev min svenska som den blev...miljonsvenska, ortensvenska...whatever men jag vill kunna behärska vanlig svenska också så därav att jag försökt och försöker träna på det. Jag vill inte begränsas av min bakgrund helt enkelt.

Tack för dina vänliga ord!

Jorå, gumman används mellan mig och syskonen, särskilt syrrorna och även kompisar emellan. Känns helt oproblematiskt. Och lilla gumman kan också funka i rätt sammanhang. För min del iaf.
    Jag tycker det är väldigt smart av dej att göra vad du kan för att inte begränsas till att enbart kunna uttrycka dej med ett sociolekt av ett språk.
    Hur man än vänder och vrider på det så går det inte att komma ifrån att det är viktigt att kunna uttrycka sej väl i skrift, särskilt nu med internet där skriften syns väldigt mycket och väldigt poppis hos arbetsgivare! Men även vänner och bekanta uppskattar någon som uttrycker sej bra (även om de inte säger det till en; ) )

Jag bodde i Malmö två år när jag var tonåring och det gick fort att lägga mej till med ett skånskt "ja" (jaou) istället för våra Stockholmska jaaa-a, det hjälpte väl till att någon "mobbade" mej varje gång jag sa det. Att ett så enkelt ord kan vara så olika
    Mina föräldrar som båda kommer från i närheten av dina hemtrakter (S-tälje) talar lite olika. Min far är uppvuxen i Ronna och min mor i ett villaområde och man hör tydligt på vissa ord och uttryck att pappa har arbetarklassbakgrund. Tur att det inte är likadant längre, att det går att urskilja samhällsklass genom språket så tydligt.

Däremot förstår jag att det är jättesvårt att komma ur ett så i Stockholm utbrett sociolekt som i orten. Svenskar tenderar ju att göra narr av andra svenskar som pratar så, men man accepterar på ett annat sätt att folk med invandrarbakgrund pratar så (iaf yngre). Men det har ju inte med etnicitet att göra, utan var man vuxit upp.
    Men visst kan jag tycka det är lite löjligt när svenska medelklassungdomar från villaområden lägger sej till med ortensvenskan, även om vissa uttryck även där har blivit spridda bland alla Sveriges yngre.
    Jag är uppvuxen på landsbygden nära S-tälje, men bor nu norr om Sthlm i ett miljonprogramsområde och trivs bra

Ja, det är intressant med språket. Spanska är ju hur användbart som helst! Det är ju helt naturligt för dej att kunna så du kanske inte alltid tänker på hur värdefullt det är? Det är ju ett världsspråk som talas av många miljoner människor, så bra att kunna flytande!
  • Linnie

Ha ha, jag vet att jag har en tendens att skriva väldigt långt..
    Skriver oftast längre än genomgripande bra

• Linnie
    flygrl skrev 2021-06-11 19:27:06 följande:
    Aha, så du är halvsyrian? Jag menar din pappa kommer ju från Ronna. :P

Jomen, det stämmer ju det du skriver och det är både intressant och viktigt med språket. Och då menar jag inte bara främmande språk utan också dialekter och hur man talar inom ett land, olika bakgrunder osv. Jag vill utveckla mitt språk dvs min svenska dels för att helt enkelt kunna uttrycka mig bättre och för att bättre förstå va jag hör och läser men också för att kunna känna mig som en del av det svenska samhället. Och jaaa, det handlar om hur jag vill uppfattas också.

Men visst går det väl fortfarande urskilja samhällsklass utifrån hur personer snackar? Jag tycker jag kan höra sånt ibland tex. folk från Östermalm eller Djursholm.

Sen att det är fett cringe med helsvenska medelklassungdomar som snackar värsta miljonsvenskan. Han Einar som haft nån beef med Yasin är väl ett sånt exempel. Det händer såna personer börjar snacka med mig på det viset ibland och det blir bara too much asså.

Visst är jag glad över ha spanskan. Det är ett världsspråk som du säger men också ett språk som förbinder mig med älskade släktingar på andra sidan Jorden.

Men du och jag delar också ett språk, svenskan som är ett språk jag älskar som man talar i mitt hemland Sverige.

Va bra att du trivs där du bor i vårat Sthlm (jag bor ju precis som du i Storstockholm).
    Linnie skrev 2021-06-08 22:26:10 följande:

Ha ha, jag vet att jag har en tendens att skriva väldigt långt..

Skriver oftast längre än genomgripande bra

Tycker det är roligt du skriver långa svar till mig. Det uppskattas för jag gör ju likadant själv.

Och bra skriver du med, damn it.
    Ha ha ja lite halvsyrian finns det nog i mej Men det syns inte pga mina blå ögon och mitt råttfärgade (om jag hade det naturligt) hår.

Södertälje brukar ju kallas för "syrianernas huvudstad", eftersom det är en grupp som inte har något sk "hemland" (eller ja nu har de ju Sverige såklart) så tycker jag absolut att det kan få vara deras huvudstad även om det är hemstad åt många av oss andra också
    Senast jag hälsade på pappa där sa han att svenskar numera är i minoritet i Södertälje. Har vi sett några krig eller folkmord på svenskar än som all alternativhöger tror kommer hända den dagen svenskar är i minoritet? Ha ha nej!

Öfverklassen ja! Hur kunde jag glömma bort dessa? Vissa av dem är ju lite ett släkte för sej (menar inte nyrika).
    Gillar att skicka iväg barn till Lundsberg så att de ska bli "kamratuppfostrade" (mobbade) in i ledet för hur man ska vara.
    Min mor har en väninna vars mamma var riktig överklass. När de skulle ut och fika och överklassmamman började bli lite smått dement var hon bidragande till en hel del pinsamma situationer. Hon kunde titta sej omkring och sucka och sedan utbrista högt så att alla hörde: "Men käre värld, får verkligen vem som helst gå ut på café nu för tiden?! Dessa människor har ingen stil (menade nog dagens mode)! När jag var ung minsann så fick inte arbetare gå på vilket café som helst..."
    Mammas kompis "Så schhh nu mamma! Drick ditt te nu istället." (illröd i ansiktet)

Tack för komplimangen att jag skriver bra Det gör mej glad. Även fast många har klagat på att jag skriver mej/dej med ej (inte här tror jag utan mest på flashback när en diskussion hettat till lite).
    Det var faktiskt min lärare i ettan som sa att det var framtidens sätt att skriva, jag ville ju skriva som en uppdaterad skrivare. Men hon hade ju fel. 30 år senare skriver folk än mer nästan med ig på slutet. Min vana sitter dock kvar..
  • Linnie
    flygrl skrev 2021-06-26 17:16:33 följande:
    Det är lite roligt med syrianerna/assyrierna i Södertälje, ja. Det är ju ett folk som utsatts för mycket förföljelse och t o m folkmord så dom behöver en fristad. Men oproblematiskt är det väl inte i Södertälje med Södertäljenätverket osv. Bor ju själv i orten som du vet och har upplevt mycket skit här, bl.a. mycket rasism från araber, perser, kurder osv så här tänker jag inte stanna 4 life precis. :/

Har f.ö. flera syrianer bland mina polare.

Överklassen har jag inte just nån erfarenhet av men har väl stött på några jag antar va överklass. Rolig grej där med den äldre överklassdamen. Undrar va hon tyckt om jag suttit på caféet... :/

Jag har lärt mig en hel del på egen hand för min skolgång sabbades mycket av kaozande och mobbande grabbar och annat jobbigt som hände. Har lärt mig en del skrivande här på FL tex.

Men jo, jag tycker om att du skriver mer än en rad och verkar lägga ner lite tanke på det.
    Förlåt att det tog mej ett tag att svara. Har bla nyligen haft en anhörigs barn här, är väldigt nära barnet också. Det är inte klokt vad 4-åringar har energi! Somnade som en stock bredvid henne efter varje nattning.

Nej, det har du verkligen rätt i att det inte är oproblematiskt i Södertälje. Det var ju en stor skandal för några år sedan där kriminella med anknytningar ända upp till lokalpolitikernivå fuskade med assistansersättning och blåste försäkringskassan på många miljoner. 

Finns en del rätt nybyggda hus i delar av S-tälje som min far kallar "jalla-villor", påkostade villor i lite annan stil än skandinaviskt nedtonat. Typ rosa eller turkosa hus i kul design med lejon utanför ingången och så.
    Många syrianer är ju väldigt framgångsrika inom krogsvängen i både Södertälje och Eskilstuna.

Usch vad tråkigt att du upplevt rasism där du bor! Ingen borde behöva uppleva det, men ändå finns det överallt tyvärr. Jag tror inte det kallas rasism, men folk som helt uppenbart är väldigt religiösa muslimer (2 kvinnor i heltäckande klädsel) i mitt område vägrar hälsa på mej tillbaka när jag hälsar på dem. Nu struntar jag bara i dem men när jag flyttade hit och försökte hälsa så ignorerade de eller tittade som om jag vore avskyvärd. Finns ju religioner där vissa utövare räknar utomstående som mindre värda. Så var nog inget personligt även om det är tråkigt när folk är så.

Vad hemskt att läsa om din skolgång! Skolan och det klimatet som rådde där kan verkligen vara hemskt.
    Jag tycker att du ska vara stolt över dej själv som ändå verkar ha blivit en begåvad och bra tjej Det tyder på mycket vilja och begåvning att lära sej saker på egen hand.
    Jag var riktigt kass på engelska i skolan eftersom jag inte hade så stort intresse i att titta på film och så som ung, läste hellre böcker och då bara på svenska. Internet började vissa tidiga använda hemma när jag var 14-15, men tog ändå några år innan jag hade egen uppkoppling och dator. Nu är engelskan flytande, tack vare ett halvår i Asien, syster i engelskspråkigt land med inhemsk sambo. Och förstås, kära internet!

Du är fortfarande ung och kan utbilda dej och styra ditt vuxenliv dit du vill (nästan).
    Det låter för enkelt kanske, jag vet att det knappast är det!

Min skolgång var inte optimal heller. Också en hel del kaosande. Är och var ganska lättledd, sa alltid de vuxna, även fast jag aldrig ville erkänna det själv.
    Fick helt okej förutsättningar, men fixade det inte.
    Min syster gick vidare till ett Ivy League universitet och en masterexamen och ett fint jobb utomlands. Jag tog studenten från gymnasiet med betyg som inte räcker för att ens få söka till ett universitet. (Men komvux finns ju men är 37 och vill inte betala av studielån resten av mitt liv. Man klarar sej bra utan universitet också
    Hamnade i sällskap med kriminella i gymnasiet men det avbröts senare av att jag fick ett eget fängelsestraff (absolut inget våldsamt) som var förhållandevis långt för åldern (blev utredd och visade sej att det finns npf-problematik) och flyttade efter avtjänat straff för att komma bort från miljön. Hamnade senare i tungt missbruk. Har varit fri från det i många år nu. Men det har inte alltid varit så lätt...
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?