flygrl skrev 2021-06-26 17:16:33 följande:
Det är lite roligt med syrianerna/assyrierna i Södertälje, ja. Det är ju ett folk som utsatts för mycket förföljelse och t o m folkmord så dom behöver en fristad. Men oproblematiskt är det väl inte i Södertälje med Södertäljenätverket osv. Bor ju själv i orten som du vet och har upplevt mycket skit här, bl.a. mycket rasism från araber, perser, kurder osv så här tänker jag inte stanna 4 life precis. :/
Har f.ö. flera syrianer bland mina polare.
Överklassen har jag inte just nån erfarenhet av men har väl stött på några jag antar va överklass. Rolig grej där med den äldre överklassdamen. Undrar va hon tyckt om jag suttit på caféet... :/
Jag har lärt mig en hel del på egen hand för min skolgång sabbades mycket av kaozande och mobbande grabbar och annat jobbigt som hände. Har lärt mig en del skrivande här på FL tex.
Men jo, jag tycker om att du skriver mer än en rad och verkar lägga ner lite tanke på det.

Förlåt att det tog mej ett tag att svara. Har bla nyligen haft en anhörigs barn här, är väldigt nära barnet också. Det är inte klokt vad 4-åringar har energi! Somnade som en stock bredvid henne efter varje nattning.
Nej, det har du verkligen rätt i att det inte är oproblematiskt i Södertälje. Det var ju en stor skandal för några år sedan där kriminella med anknytningar ända upp till lokalpolitikernivå fuskade med assistansersättning och blåste försäkringskassan på många miljoner.
Finns en del rätt nybyggda hus i delar av S-tälje som min far kallar "jalla-villor", påkostade villor i lite annan stil än skandinaviskt nedtonat. Typ rosa eller turkosa hus i kul design med lejon utanför ingången och så.
Många syrianer är ju väldigt framgångsrika inom krogsvängen i både Södertälje och Eskilstuna.
Usch vad tråkigt att du upplevt rasism där du bor! Ingen borde behöva uppleva det, men ändå finns det överallt tyvärr. Jag tror inte det kallas rasism, men folk som helt uppenbart är väldigt religiösa muslimer (2 kvinnor i heltäckande klädsel) i mitt område vägrar hälsa på mej tillbaka när jag hälsar på dem. Nu struntar jag bara i dem men när jag flyttade hit och försökte hälsa så ignorerade de eller tittade som om jag vore avskyvärd. Finns ju religioner där vissa utövare räknar utomstående som mindre värda. Så var nog inget personligt även om det är tråkigt när folk är så.
Vad hemskt att läsa om din skolgång! Skolan och det klimatet som rådde där kan verkligen vara hemskt.
Jag tycker att du ska vara stolt över dej själv som ändå verkar ha blivit en begåvad och bra tjej

Det tyder på mycket vilja och begåvning att lära sej saker på egen hand.
Jag var riktigt kass på engelska i skolan eftersom jag inte hade så stort intresse i att titta på film och så som ung, läste hellre böcker och då bara på svenska. Internet började vissa tidiga använda hemma när jag var 14-15, men tog ändå några år innan jag hade egen uppkoppling och dator. Nu är engelskan flytande, tack vare ett halvår i Asien, syster i engelskspråkigt land med inhemsk sambo. Och förstås, kära internet!
Du är fortfarande ung och kan utbilda dej och styra ditt vuxenliv dit du vill (nästan).
Det låter för enkelt kanske, jag vet att det knappast är det!
Min skolgång var inte optimal heller. Också en hel del kaosande. Är och var ganska lättledd, sa alltid de vuxna, även fast jag aldrig ville erkänna det själv.
Fick helt okej förutsättningar, men fixade det inte.
Min syster gick vidare till ett Ivy League universitet och en masterexamen och ett fint jobb utomlands. Jag tog studenten från gymnasiet med betyg som inte räcker för att ens få söka till ett universitet. (Men komvux finns ju

men är 37 och vill inte betala av studielån resten av mitt liv. Man klarar sej bra utan universitet också
Hamnade i sällskap med kriminella i gymnasiet men det avbröts senare av att jag fick ett eget fängelsestraff (absolut inget våldsamt) som var förhållandevis långt för åldern (blev utredd och visade sej att det finns npf-problematik) och flyttade efter avtjänat straff för att komma bort från miljön. Hamnade senare i tungt missbruk. Har varit fri från det i många år nu. Men det har inte alltid varit så lätt...