Inlägg från: Anonym (Markus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

prospicientia skrev 2021-05-21 15:24:59 följande:

Det måste ju vara olika från person till person samt beroende av kontexten och sättet det sägs på.

Jag som man skulle rent allmänt inte uppskatta om någon kallade mig "lille gubben", men har blivit kallad så vid något tillfälle av en kvinna när jag berättat att jag skadat mig eller haft ont. I det fallet har det rört sig om medlidande och en varm känsla snarare än ett ironiskt förlöjligande och då har jag tacksamt tagit emot känslan. Så för mig som man är det i alla fall viktigast vad personen menar och vilken känsla han eller hon förmedlar och allt annat som eventuellt ligger bakom orden och inte själva orden i sig. 

Känner du att din manlighet blir kränkt när nån säger "lilla gubben" till dej? Då har du nog inte mycket till stake i dig om du tar åt dig av det.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 15:37:54 följande:
    Och svarta kallar varandra för n-ordet. Det betyder inte att det är ok om utomstående gör det.
    Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Gumma kan du va själv) skrev 2021-05-21 16:10:48 följande:

OCH det hade faktiskt varit sexigare att säga "lilla bebisen" än "lilla gumman", faktiskt. Du är "lille bebisen"!

Låter sjukt i mina öron.
  • Anonym (Markus)
    mari123 skrev 2021-05-21 16:18:01 följande:
    Ja vad vet man om hur svarta känner och tänker? Jag har inte en aning! Har DU? 
    De är lika mycket människa som du och jag, och då kan man nog tänka sig in i hur många känner sig.
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-21 18:33:20 följande:

Om man skippar "lilla" och bara kallar mej gumman så tycker jag det är helt okej eller tom gulligt, oavsett om det är vän eller uppvaktare som gör det.

Det är väl värre det? Då låter det ju ännu äldre. Lilla gumman är ju lite mer ner tonat, inte så gammal alltså.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 17:32:41 följande:
    Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:
    Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
    De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).
    Hur ska man känna till alla dom där reglerna då. Betyder typ "idiot" olika för män och kvinnor också eller?
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Evilina) skrev 2021-05-21 17:13:41 följande:

Ingen kan väl bli förolämpad av att bli kallad Nalle Puh? Oskyldig

Nalle phu är väldigt känd och snäll, uppskattad bland sina vänner.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Gumman) skrev 2021-05-21 19:06:31 följande:

Jag tycker enbart att det är gulligt. Åtminstone så länge personen inte säger det för att vara nedlåtande. 

Precis så är det ju!
  • Anonym (Markus)
    mari123 skrev 2021-05-21 19:13:51 följande:

När det gäller plain SEX och man t ex är inne på bondage och och lite "tuffare" grejer så funkar ju inte "lilla gumman"! Då är det mer "Bitc*"......-"You fuc...ng bit*h".....*typ"

Ja det används ju inte inom sex så konstigt att en del tycker det är sexistiskt.
  • Anonym (Markus)
    flygrl skrev 2021-05-21 21:08:45 följande:

Sexigt är det verkligen inte men däremot möjligen sexistiskt. Fast jag tycker det kan va gulligt ibland när äldre män säger så till mig och jag förstår dom menar väl. Händer tex. att nån gäst säger så när han tackar för bra service (jag är servitris).

Kan det va att dom tror du är gammal?
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?