Inlägg från: Anonym (Markus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

flygrl skrev 2021-05-21 21:42:35 följande:
    Haha knappast då jag är 23 men oftast tas för yngre.
    Skrattande haha då var det nog inte därför.
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-22 06:46:05 följande:
    Vissa säger "nigga", väldigt få eller ingen säger ni*ger. eller motsvarigheten på svenska till varandra.
    Skulle tro att det mest är unga amerikanska grabbar som använder det till varandra, i synnerhet om de umgås i rap/hiphop-kretsar.

(Blev lite "snillen spekulerar" här, är inte hundra men såhär har jag uppfattat detta fenomen..)
    Är väl inte bättre med "nigga" heller.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (*-*) skrev 2021-05-22 06:59:52 följande:
    Jag skulle inte säga att det är sexistiskt, bara att det är väldigt nedvärderande.

Varför vill dy trycka ned någon annan, speciellt om personen sagt att den inte gillar att du säger så?
    Om hon inte gillar det så säger jag det ju inte så klart.
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-22 07:00:13 följande:
    Nej verkligen inte. Du har mycket udda tankegångar måste jag säga..

Detta var det första som kom upp på google efter att ha sökt lilla gumman betydelse.

Används uteslutande till oss som definierar oss själva som kvinnor, oftast i stöttande termer som i ?krya på dig gumman?, ?stå på dig gumman?, ?gumman, jag tror på dig?.
    Okej? Så "lilla gumman" är sexistiskt men "gumman" är inte det.
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-22 07:02:34 följande:

Ser du också att i exemplet är "lilla", det ordet som kan vara nedsättande, inte nämns?
    Lilla är nedlåtande, gumman är det inte (när det använda mellan personer som gillar varandra, bör kanske undvikas i arbetslivet)

Ok
  • Anonym (Markus)

Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

• Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-22 11:28:55 följande:
    Hur vet du det innan? Varför inte bara vara på den säkra sidan och låta bli att använda nedsättande uttryck?
    De är ju inte det enligt alla. Om en tjej säger till annan tjej så inte nedsättande.
  • Anonym (Markus)
    mammabitch skrev 2021-05-22 11:25:57 följande:
    Här har vi en som summerar det bra.
    Det är klokast att inte använda uttryck som kan tolkas som nedlåtande och fördomsfulla om man inte är säker på att mottagaren inte tar illa upp och det gäller inte bara "lilla gumman"
    Då kan man ju nästan inte säga några uttryck för någon kommer riskera tycka det är nersättande.
  • Anonym (Markus)
    mammabitch skrev 2021-05-22 11:28:57 följande:
    Nja, sexistiskt är det kanske inte, men i fel sammanhang så kan det vara ett sätt att förminska den man pratar med.
    För att belysa, jämför svar till en kollega som vill fråga om hjälp med vad en mamma skulle kunna säga till en ledsen tonårsdotter.
    Att säga så till sin tonårsdotter kan vara psykisk misshandel som gör att hon inte kan ta sig fram i livet lika bra när hon blir kallad så. Är jätte viktigt att unga tjejer lär sig att ta för sig och inte blir gullade med så där!
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-22 11:38:12 följande:
    Är du tjej då....?
    Identifierar mig som det ibland.
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?