Inlägg från: Anonym (Markus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Okej, så då är Elsa Beskows bok Sagan om den lilla lilla gumman sexistsik och nedvärderande då? Den ska kanske borde bytas namn då?

• Anonym (Markus)
    Anonym (Öh) skrev 2021-05-22 21:59:56 följande:
    Det handlar ju om hur du använder uttrycket.

Tex om du säger till en arbetskollega 'lilla gumman, låt mig förklara hur man ska göra' så använder du det på ett sexistiskt sätt, då avsikten är att förminska henne med att inleda det så.

Men säger du till din dotter på 5år 'åhh lilla gumman kom här så ska pappa sätta ett plåster på såret' så känns det rätt harmlöst och omhändertagande.

Förstår du skillnaden?
    Men JAG använder det ju inte på ett sexistiskt vis.  Kan väl lika gärna vara pappan som vill förminska dottern då. Ingem vet ju vad nåns bak tanke med det är.
  • Anonym (Markus)
    EnAnonumius skrev 2021-05-23 01:29:12 följande:
    Du vill inte fatta att det är en betydande skillnad mellan "gumman" och "lilla gumman"?

OM du har en  hjärna ovanför axlars, bevisa det då och tänk efter innan du svarar.
    Lilla gumman borde vara mindre illa för det låter inte lika gammalt som bara gumman. Så tycker jag i alla fall. Men att vara gammal är inte något jag ser ner på så förstår inte varför gumman över huvud taget skulle vara fel.
  • Anonym (Markus)
    EnAnonumius skrev 2021-05-23 06:04:02 följande:
    Hissen går inte hela vägen upp hos dig va? 
    ??
  • Anonym (Markus)
    EnAnonumius skrev 2021-05-23 10:54:06 följande:
    Nej "lilla gumman (eller lilla gubben)" är inte mindre illa det är förminskande och knappast "gulligt". Kan säga rent ut så här..
    Hade du kommit fram till mig och frågar "behöver lilla gumman hjälp?, så hade du fått svaret av mig "Ja kan du hämta din pappa eller mamma" .

Ingen i denna tråden har sagt något om "gumman", utan det
    har reagerat på "LILLA gumman".
    Så jag förstår inte varför du läser andras svar så som fan läser bibeln.
    Jag kan förstå att man inte vill bli kallad gammal när man är ung så där förstår jag man kan bli lite irriterad, men för det mesta är det på skoj ju. Lilla gumman säger ju att ja vet att du är ung så med "lilla" får et att låta lite yngre. Lite chargong att säga gumman och så, vet inte var det kommer från faktiskt.
  • Anonym (Markus)
    elmadumle skrev 2021-05-23 13:26:26 följande:

Jag kallar min man för lilla gubben eller gubben ibland, likaså kan han säga lilla gumman till mig utan att någon tar illa upp, men att använda det till någon på jobbet eller bara sådär skulle jag inte göra.

Men om det verligen är en gubbe så kan man ju göra det.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-05-29 18:09:40 följande:
    Nä jag gillar inte att säga nedlåtande saker till varandra överhuvudtaget med något ord så då finns det bara retsamt kvar. Även om jag man är ovänner så tycker jag inte man kallar varandra för dumma saker, finns som ingen mening att göra det till någon man ändå tycker om
    Va är det som är dumt med lilla gubben då? Beror på HUR man säger det ju.  Du kan säga "men stora starka mannen då" med väldigt nedlåtande ton o det är inte snällt. Men kan säga det i upplåtande ton å det är rätt trevligt att få höra. Förstår du? Allt handlar om HUR man säger det.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-05-31 20:58:56 följande:
    Jo men precis det jag menar men kanske var lite otydlig.
    Ok, ja det var du.
  • Anonym (Markus)

Varför har min trådstart fått så många nedröstningar? Är inte det nedsättande?

• Anonym (Markus)
    Anonym (Evilina) skrev 2021-06-01 19:16:59 följande:
    Du frågade vad tjejerna tycker och där fick du svaret av de som inte orkade skriva nåt.
    Ahhhha då hänger jag med!
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-06-08 22:28:37 följande:

Ja vad ska man säga.. Min mamma 70 plus kallade min pappa för lilla gubben idag...

Precis! Och inte var hon väl sexistisk där inte?
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Njaeeee) skrev 2021-06-09 19:54:34 följande:
    Ha, ha, ha! Mmmmm, allt har sin tid och plats. Men jag måste ändå påpeka, igen, att en del killar (fåtal) kan säga det med finess. De säger det på ett sätt som omöjligt kan kännas kränkande. Jag vet att det låter knäppt, men så är det.
    Precis! Äntligen nån som fattar!
  • Anonym (Markus)
    Martina1970 skrev 2021-06-11 21:12:20 följande:

[quote=81182964][quote-nick]Martina1970 skrev 2021-06-11 21:10:58 följande:[/quote-nick][/quote]

Står alltså: INGEN JÄVEL KALLAR MIG LILLA GUMMAN

Hur ska man veta det?  Men har man svårt förstå skämt, kanske har asberger är det svårare förstås. Men man kan ta det medc glimten i ögat också.Kanske skoja tillbaks, säga lilla gubben tillbaks?
  • Anonym (Markus)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-28 08:31:44 följande:
    Kan du svara på en enkel fråga:

Vilka kvinnor är det du säger "lilla gumman" till?
    Till en kompis bara.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (virrvarr) skrev 2021-08-28 18:12:03 följande:

Som svar på rubriken: NEJ absolut inte!!

kvinna 40+

Tack för svaret, lilla gumman! Glad
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?