• Ericky

BF Februari 2022

Trodde aldrig jag skulle få starta en sådan här tråd, men efter 10 månaders tröstlösa försök har vi nu äntligen plussat! Klart och tydligt på Clearblue digital :) 

Jag har haft ett jättestort stöd i BIM-trådarna jag varit med i sedan start och vill därför gärna fortsätta hänga på FL med ett nytt gäng för att dela erfarenheter och annat under resans gång :)

Jag får lite olika resultat på BF-datum. Min app som är mer personifierad säger 5 februari medan sidor på nätet där man kan räkna ut själv säger 30 januari. Väljer att gå efter min app. 

Gruppen är öppen för alla, men vore kul att höra hur länge ni andra förskt och om det är ert första barn eller ett syskon :)

Ericky, BF 5 februari 2022, tog sig på 10e försöket och vi väntar vårt första barn

• Svar på tråden BF Februari 2022
  • ElleJoy
    MBL1712 skrev 2021-06-28 20:17:00 följande:

Hej alla ni fina,

Känner att jag behöver skriva av mig lite. Idag har jag haft mitt inskrivningssamtal vilket kändes såå bra. Fick verkligen vädra alla rädslor och oron vilket var så välbehövligt. Jag har den senaste veckan mått så dåligt med illamående som är i princip konstant, vilket hjälper jätte mycket för oron för missfall men konstigt nog hänger den rädslan ändå kvar och jag går som på nålar fram till ultraljudet om en vecka.

I alla fall så börjar jag inse mitt stora behov av att få dela med mig av graviditeten. Jag vill så gärna berätta för dom närmsta men min man vill inte och det respekterar jag såklart. Så därför tänkte jag det kunde vara bra att bara få skriva av sig lite här istället.

Ganska så säker på att det här blir min sista graviditet och vill så gärna njuta och ta tillvara på allt.

Förstår hur du känner! Hade också gärna berättat för de närmaste men min partner vill inte det utan vill vänta tills vecka 12 så jag respekterar det också. Tampas också med illamående och det gör att jag inte har någon energi att oroa mig över missfall, vilket är det enda positiva antar jag med illamåendet :) 

Håller tummarna för att allt går bra på ultraljudet om en vecka! 
  • ElleJoy
    Skuggviol skrev 2021-06-28 22:45:20 följande:
    Minns inte exakt vad vi betalade.. Men tror det var nånstans mellan 2-3 tusen för KUB och 5-6 tusen för NIPT. Sett i efterhand hade det varit bättre att bara göra NIPT direkt, men det visste vi ju inte då Guld i mun 

Nu blir det bara NIPT och där jag bokat kostar det 5795:-
    Tror att det kommer landa i enbart NIPT för mig också. Mer rakt på sak och går väl att boka redan i vecka 10? Jag har sett att det finns ett utökat test som även screenar för 22q11-deletionssyndrom. Oklart hur vanligt syndromet är men verkar förekomma i olika grader. Är det något ni planerar att screena för? 

• LyckaW88
    Skuggviol skrev 2021-06-28 21:13:11 följande:

Jag har redan bokat tid för NIPT (var rädd att bli utan tid när det är mitt i semestertider...)

Jag är under 35, så i min region får jag inget gratis KUB. Vilket gjorde att vi förra graviditeten valde att göra KUB privat, fick ganska dåliga siffror - precis över gränsen för vidare koll - så i slutändan betalade vi för NIPT också och fick fina siffror och en frisk pojke :) Nu kör vi NIPT direkt, KUB är för osäkert tycker vi - även om det ju är billigare såklart.

En fråga till dig som har gjort NIPT innan: Vet du om man alltid gör ett ul innan, även om man tidigare gjort ett eller flera?

Vi är i valet och kvalet om vi ska välja KUB eller NIPT, förra gången tog vi KUB men nu är jag några år äldre?
  • Iväntanpåivf

Jag har bokat NIPT v10+4 för att säkra en tid såhär i semestertider. 

Fick på inskrivningen hos BM reda på att i Västra Götaland så får man NIPT gratis om KUB visar på höga risker. Vilket jag lär få då jag snart är 40. 

Dock har jag inte nästa BM besök förrän v10+5 och då ska vi boka tid för KUB som väl blir v12 nånting så dröjer ju väldigt länge innan ev landstings-nipt blir av. 

Hur hade ni andra gjort? 
    Pengarna är egentligen inte problemet, har inga problem att betala för nipt privat men funderar på om det är onödigt och att den summan bättre kan läggas på nåt annat. Typ en barnvagn eller nåt mer som kommer behövas :) 

• ElleJoy
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-29 09:48:17 följande:

Jag har bokat NIPT v10+4 för att säkra en tid såhär i semestertider. 

Fick på inskrivningen hos BM reda på att i Västra Götaland så får man NIPT gratis om KUB visar på höga risker. Vilket jag lär få då jag snart är 40. 

Dock har jag inte nästa BM besök förrän v10+5 och då ska vi boka tid för KUB som väl blir v12 nånting så dröjer ju väldigt länge innan ev landstings-nipt blir av. 

Hur hade ni andra gjort? 
    Pengarna är egentligen inte problemet, har inga problem att betala för nipt privat men funderar på om det är onödigt och att den summan bättre kan läggas på nåt annat. Typ en barnvagn eller nåt mer som kommer behövas :) 

Jag tycker det låter som att KUB + NIPT är en enda lång väntan.. och har landat i att jag därför vill köra NIPT direkt. Även om man får en låg risk på KUB så finns det fortfarande en risk och jag kommer i slutändan att vilja göra NIPT ändå för att utesluta eventuella risker. 

Så beror kanske på hur mycket man bryr sig? Om du skulle behålla barnet oavsett vad det visar, så hade jag kört på KUB och ev. NIPT (om KUB visar hög risk). 
  • Bejby2021
    Skuggviol skrev 2021-06-28 22:45:20 följande:

Minns inte exakt vad vi betalade.. Men tror det var nånstans mellan 2-3 tusen för KUB och 5-6 tusen för NIPT. Sett i efterhand hade det varit bättre att bara göra NIPT direkt, men det visste vi ju inte då  

Nu blir det bara NIPT och där jag bokat kostar det 5795:-

Okej :) tack!
  • Wave Mother
    ElleJoy skrev 2021-06-29 11:10:12 följande:
    Jag tycker det låter som att KUB + NIPT är en enda lång väntan.. och har landat i att jag därför vill köra NIPT direkt. Även om man får en låg risk på KUB så finns det fortfarande en risk och jag kommer i slutändan att vilja göra NIPT ändå för att utesluta eventuella risker. 

Så beror kanske på hur mycket man bryr sig? Om du skulle behålla barnet oavsett vad det visar, så hade jag kört på KUB och ev. NIPT (om KUB visar hög risk). 
    Jag blir också mer och mer inställd på att boka in NIPT så snart jag vet var jag är i graviditeten, faktiskt. Blev plötsligt lite orolig att det inte ska gå under semesterveckorna. Hoppas de inte har allt för fullbokat. Är det någon som gjort NIPT i Göteborg? 
  • Iväntanpåivf
    Wave Mother skrev 2021-06-29 17:00:43 följande:
    Jag blir också mer och mer inställd på att boka in NIPT så snart jag vet var jag är i graviditeten, faktiskt. Blev plötsligt lite orolig att det inte ska gå under semesterveckorna. Hoppas de inte har allt för fullbokat. Är det någon som gjort NIPT i Göteborg? 
    Inte än. men snart :) 
    Har bokat NIPT 19/7 i gbg. 
    Finns en massa olika ställen och alla skickar blodprovet till samma ställe för analys. 
  • Wave Mother
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-29 17:13:35 följande:
    Inte än. men snart :) 
    Har bokat NIPT 19/7 i gbg. 
    Finns en massa olika ställen och alla skickar blodprovet till samma ställe för analys. 
    Kollade just en del som kom upp på google, och ingen hade några tider i juli (kan inte ta första veckan eftersom jag antagligen inte är i vecka 10 ännu då. De jag hittade var:

Carlanderska
    Barnmorskegruppen
    Barnmorskehuset

Känner du till fler? 
  • barnlängtan2021

Var på vul idag och är så glad för att jag inte fick besked om ett nytt MA idag. Känns som en riktig lättnad och dessutom bli flyttad från 8+5 till 9+1 :)

Svar på tråden BF Februari 2022