• Ericky

BF Februari 2022

Trodde aldrig jag skulle få starta en sådan här tråd, men efter 10 månaders tröstlösa försök har vi nu äntligen plussat! Klart och tydligt på Clearblue digital :) 

Jag har haft ett jättestort stöd i BIM-trådarna jag varit med i sedan start och vill därför gärna fortsätta hänga på FL med ett nytt gäng för att dela erfarenheter och annat under resans gång :)

Jag får lite olika resultat på BF-datum. Min app som är mer personifierad säger 5 februari medan sidor på nätet där man kan räkna ut själv säger 30 januari. Väljer att gå efter min app. 

Gruppen är öppen för alla, men vore kul att höra hur länge ni andra förskt och om det är ert första barn eller ett syskon :)

Ericky, BF 5 februari 2022, tog sig på 10e försöket och vi väntar vårt första barn

• Svar på tråden BF Februari 2022
  • Wave Mother
    barnlängtan2021 skrev 2021-06-29 20:33:44 följande:

Var på vul idag och är så glad för att jag inte fick besked om ett nytt MA idag. Känns som en riktig lättnad och dessutom bli flyttad från 8+5 till 9+1 :)

Så kul, grattis! 
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-29 22:56:50 följande:
    nä tror det va de jag tittade på också. 

sen finns Sokolova gynklinik 
    finns säkert andra också. :) 
    många som verkar ta semester i slutet av juli dock. :(
    Tack så jättemycket för tipsen! Jag har lyckats boka den 16 juli nu. Hade inte gått utan din hjälp :) 
    MBL1712 skrev 2021-06-30 10:51:39 följande:
    Stort tack för stöttningen! Det värmer! :)

Skönt med UL på fredag, bara två dagar kvar :) hur mår du? Har du mycket symptom?

Jag mår rätt så bra förutom nervositeten, som tur är. Jag har en del problem med aptit och sömn (sover väldigt lite just nu, men det kan ha att göra med sommar och jobbstress). Aptiten är nog ett graviditetssymptom för det brukar jag aldrig ha problem med annars. Löser det oftast genom att äta måltiderna uppdelade på lunch 1 och lunch 2 osv (tur att man jobbar hemma ...) Men är ändå  m e s t a d e l s  glad. Hur har du det nu? 
  • Wave Mother
    Skuggviol skrev 2021-06-30 14:16:46 följande:
    Jag gjorde NIPT på Sokolova gynklinik förra gången, nu har jag bokat på Barnmorskehuset. Vad kul att vi verkar vara flera i/kring Göteborg! :)
    Ja, kul, och bra att kunna dela tips om sånt som gäller i området! 
  • LyckaW88

Jag gjorde NIPT på Sokolova gynklinik förra gången, nu har jag bokat på Barnmorskehuset. Vad kul att vi verkar vara flera i/kring Göteborg! :)

Ja, det är roligt! :) Jag har nu fått tid för NIPT 2/8 på Barnmorskegruppen i Göteborg.
  • Iväntanpåivf

Nej, vi screenar inte för 22q11, gör bara för trisomierna och eventuellt kön också, där har vi inte riktigt bestämt oss ännu. Läste att analysen för 22q11 är väldigt osäker, så man får ändå inte ett säkert svar där, då känns det dumt att screena för det och eventuellt bli orolig i onödan.Förra gången vi gjorde NIPT så ville dom kolla med UL att barnet levde, annars är det ju helt onödigt att ta proverna. Sen om det är standard överallt vet jag inte men det kändes logiskt tycker jag :) (då hade jag ändå haft tidigt ul och KUB innan NIPT, så bebis var redan väl kikad på och normal utifrån dom undersökningarna)Jag gjorde NIPT på Sokolova gynklinik förra gången, nu har jag bokat på Barnmorskehuset. Vad kul att vi verkar vara flera i/kring Göteborg! :)

Ja. Kul att vi är flera kring Göteborg.

Jag har bokat nipt på barnmorskehuset. :)
  • Wave Mother

Antiklimax idag på ultraljudsundersökningen, barnmorskan letade och letade men såg ingenting alls. Hon sa att det troligen beror på att jag är kortare gången än hon först trodde (jag har haft det på känn själv), och att livmodern fortfarande är bakom blygdbenet. Samtidigt blir jag så klart jätteorolig att något är fel och känner mig nu som att jag bara varit skengravid eller att jag fått MA (har inte blött något alls sedan jag plussade).

Har fått ny tid för UL 21 juli och det görs ju också UL i samband med NIPT som jag har inbokat den 16. Väntan dit känns lång nu. 

• Iväntanpåivf
    Wave Mother skrev 2021-07-02 10:53:58 följande:

Antiklimax idag på ultraljudsundersökningen, barnmorskan letade och letade men såg ingenting alls. Hon sa att det troligen beror på att jag är kortare gången än hon först trodde (jag har haft det på känn själv), och att livmodern fortfarande är bakom blygdbenet. Samtidigt blir jag så klart jätteorolig att något är fel och känner mig nu som att jag bara varit skengravid eller att jag fått MA (har inte blött något alls sedan jag plussade).

Har fått ny tid för UL 21 juli och det görs ju också UL i samband med NIPT som jag har inbokat den 16. Väntan dit känns lång nu. 

usch vad läskigt. 
    förstår att du blir orolig. 
    Är säkert så som barnmorskan säger. 
  • MBL1712
    Wave Mother skrev 2021-07-02 10:53:58 följande:

Har tänkt på dig idag!

Får jag fråga varför hon inte gjorde ett vaginalt ultraljud?

Förstår att det måste kännas jobbigt men har du inte blött något så är graviditeten kvar.

Vilken vecka tror du att du är i?
  • Skuggviol

Vi var på ultraljud idag och fick sen en liten bebis med jättefina hjärtslag och i alldeles lagom storlek för sin ålder Hjärta Så himla skönt!! Nu är det officiellt för familj och närmsta vänner att vi väntar barn igen!

• MBL1712
    Skuggviol skrev 2021-07-02 20:58:24 följande:

Vi var på ultraljud idag och fick sen en liten bebis med jättefina hjärtslag och i alldeles lagom storlek för sin ålder  Så himla skönt!! Nu är det officiellt för familj och närmsta vänner att vi väntar barn igen!

Stort Grattis :) vad underbart!
  • Wave Mother
    Iväntanpåivf skrev 2021-07-02 16:50:11 följande:
    usch vad läskigt. 
    förstår att du blir orolig. 
    Är säkert så som barnmorskan säger. 
    Ja, det känns rätt så jobbigt, speciellt eftersom jag var så glad innan att jag skulle få veta lite mer. Samtidigt så tvivlade jag ju rätt mycket på hennes första datering av graviditeten, som skulle gett BF i januari antagligen. Valde ju den här tråden just för att jag trodde på senare datum. När jag räknar nu inser jag att om jag hade rätt så är det helt omöjligt att se något på vanligt ultraljud :)
    MBL1712 skrev 2021-07-02 19:58:34 följande:
    Har tänkt på dig idag!

Får jag fråga varför hon inte gjorde ett vaginalt ultraljud?

Förstår att det måste kännas jobbigt men har du inte blött något så är graviditeten kvar.

Vilken vecka tror du att du är i?
    Tack, det värmer! Jag förstod det som att de inte har tillgång till VUL på mottagningen, och detta var ju främst tänkt att bekräfta hennes tidsbestämning. Hon var rätt övertygad om att jag skulle vara i vecka 10 eller 11, insåg jag. Hade inte riktigt förstått att man måste vara så långt gången för att se något på den typen av ultraljud. 

BM sa också att om jag inte blött och har kvar alla graviditetessymptom så är det mycket troligare att det bara är för tidigt, än att det är MF. Jag har också livmodern bakåtlutande (vet jag sedan gynundersökningar tidigare), och då kan det vara ännu svårare att se tidigt på ultraljudet berättade hon.

Jag är ju väldigt osäker på dateringen själv. Hade en liten blödning 17 april och en till 11 maj. Ingen var som en riktig mens. Sedan plussade jag 28 maj (väldigt svagt). BM utgick nog från 17 april när hon räknade eftersom det verkar för tidigt att plussa 28e annars. Men min cykel har varit all over the place, så allt blir gissningar.

Så här i efterhand misstänker jag att befruktningen var någon gång i början/mitten av maj (möjligen att blödningen då var nidblödning, eller blödning före ÄL på något mystiskt sätt). I så fall är jag väl i vecka 8 eller 9 nu.

Är väldigt glad att jag bokade NIPT den 16 juli, för om jag förstått rätt så gör de VUL där. Ska försöka att inte oroa mig för mycket innan dess.
Svar på tråden BF Februari 2022