• Anonym (Lllll)

Varför hatar vissa Agnes Wold?

Har märkt att det i vissa föräldrakretsar finns ett stort, ja vill nog säga hat mot Agnes Wold.

Följer inte henne sådär slaviskt men har läst boken Föräldrapraktika och tycker inte hon uttrycker något kontroversiellt där och har ibland läst hennes dräpande repliker på Twitter.

I t ex gruppen Amningshjälpen på Facebook är Agnes Wold i det närmaste ett svärord. Har inte riktigt vågat fråga av rädsla att känna mig dum? det enda epitet jag egentligen snappat upp är ?amningsfientlig?. Läste som sagt boken Föräldrapraktika och tycker inte hon säger något negativt om amning? Har jag fel? Varför är Wold så avskydd i vissa delar av föräldrasverige?

• Svar på tråden Varför hatar vissa Agnes Wold?
  • Anonym (Jo)

För att hon är en stark och kunnig kvinna vars information leder till mer frihet och självständighet för kvinnor. Vissa är livrädda för detta, både män och kvinnor.

• Ticketocka

Därför att om det kommer en person med vetenskaplig fakta om att kvinnor faktiskt inte måste amma så blir ju många nervösa. Män för att det skulle innebära att de kan ta fullt ansvar för bebisen direkt efter födsel, kvinnor för att de inte längre är oumbärliga för bebisen. Och alla argument kring amning för att de inte kan dela föräldraledigheten faller.

• Alessia

Wold yttrar sig mycket och gärna i frågor som ligger långt över hennes yrkesmässiga kompetens. Hon borde hålla sig till det ämnesområde hon behärskar nämligen klinisk bakteriologi. Hon killgissar lika friskt som Anders Tegnell och Giesecke och det ogillar jag starkt.

• Anonym (Ann)

För att så många övertolkar vad hon säger. Har sett många hårresande tolkningar av vad hon uttalat sig om. Om lattemammorna lade lika mycket krut på att skaffa sig lite kunskaper skulle reaktionerna inte alls vara desamma.

• Flash Gordon

Agnes Wold?

Det är väl hon som Tant-Tycker om allt möjligt från corona till bantning till amning till städning till feminism i kvällstidningarna?!

Jag kan tänka mig att irritationen mot henne till stor del bygger på att hon lyfts fram som någon slags expert på det hon uttalar sig om.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • sextiotalist

För att hon rubbar folks cirklar. Men jag är så förvånad att man lägger så mycket energi på att just hata och skriva otrevliga mail/meddelande till henne. 

Gillar man inte det som hon säger, så behöver man inte göra som hon säger. Jag tycker hon verkar sund, sätter saker i rätt perspektiv. 

• Dr Nail

Därför att en aggressiv proffstyckare med åsikter men inga riktiga kunskaper får nästan räkna med lite hat. Det är liksom hennes jobb att vara hatad.

• sextiotalist
    Dr Nail skrev 2021-05-21 11:45:50 följande:

Därför att en aggressiv proffstyckare med åsikter men inga riktiga kunskaper får nästan räkna med lite hat. Det är liksom hennes jobb att vara hatad.

Så en professor inom medicin har inte riktiga kunskaper? Det kan ju vara så att hon inte är egen expert på allt. Men tack vare hennes utbildning så har hon tillgång till en kunskapsbank som vi andra inte har och att hon har faktiskt en grundläggande läkarutbildning i grunden.
  • Lönnsirap

Agnes Wold har ju åsikter. Starka åsikter.

Visst är hon kunnig, men hon är också villig att uttala sig och tycka i frågor där andra kunniga har helt andra åsikter.

Personligen tycker jag hon livar upp i lagom doser. Jag har dock svårt för att vissa människor blir symboler för bildning och att de per automatik har rätt.

• Anonym (Lllll)

Tack för svar. Om någon orkar får ni gärna ge exempel på tillfällen då hon varit särskilt fel ute.

• Lönnsirap
    Anonym (Lllll) skrev 2021-05-21 16:54:26 följande:

Tack för svar. Om någon orkar får ni gärna ge exempel på tillfällen då hon varit särskilt fel ute.

Fel och fel, personligen tycker jag poddavsnittet om att "barnuppfostran är nog ett slöseri med tid" faktiskt visar att Agnes inte riktigt inser att det finns andra discipliner inom vetenskapen än just biologisk....

I mina öron lät Agnes oerhört obildad och drog märkliga slutsatser från sitt perspektiv.

Sen vill jag vara väldigt tydlig med att jag absolut inte hatar Agnes. Hon är en debattör och opinionsbildare. Det är liksom inte hennes fel att hon ibland får stå helt oemotsagd när hon hävdar saker som är åsikter snarare än fakta.
  • Anonym (Hmm)

Jag hyllar gärna kunniga medsystrar. Tycker det är viktigt att som kvinna lyfta andra kvinnor. Men inte denna kvinna.

Wold tycker jag är läskig och jag har för länge sen slutat lyssna på henne. Hon låter trovärdig i sina uttalanden. Men tyvärr har hon en ovana att uttala sig utanför sitt kompetensområde. Ibland väldigt långt utanför.

Men tänker hon är populär då hon säger det småbarnsföräldrar med dåligt samvete behöver höra för att lätta sitt samvete över att man t ex inte hinner städa så ofta eller dricker vin under graviditet.  

Hon avfärdar ofta kunniga experter med egna teorier. Det jag reagerat allra mest på är hennes  uttalanden på miljöområdet. Hon har gjort uttalanden om att hormonstörande kemikalier inte påverkar vår hälsa, att dammiga hem inte kan orsaka sjuka, att sjuka hus inte är ett hälsoproblem och att plast är ett världsbra material som man inte kan bli sjuk av. Googla på Agnes Wold och Naturskyddsföreningen så hittar man massor med märkliga uttalanden. 

Svar på tråden Varför hatar vissa Agnes Wold?