• Anonym (XXX)

Förlorat min bonusdotter

Brumma skrev 2021-05-24 12:11:44 följande:
    Jo, det finns med i föräldrabalken och man kan som närstående (bonusförälder/farmor/kusin osv) ta kontakt med socialnämnden som kan väcka talan om umgänge. Men det gäller att man faktiskt är villig att finnas där och kämpa för barnet.

Om man utgår från vad man läser här på FL är det få som har koll på att barnet har rätt att ha umgänge med andra närstående än de biologiska föräldrarna.
    Ja, det står så, men har du ett enda exempel på där en styvförälder har vunnit ett sådant mål? Eller där det ens har tagits upp i rätten? (Nu menar jag naturligtvis styvföräldrar som inte har adopterat styvbarnen som sina, då ser man allvarligare på det.) Jag tror inte det nämligen, för myndigheter och domstolar har nog med alla biologiska föräldrar som strider om sina gemensamma barn. Dom måste komma först, oavsett känslor o.s.v..

Det bästa är nog att aldrig gå in i relationer där det finns barn, så slipper man både styvbarn som man inte tycker om, och styvbarn som man tycker för mycket om - men som i slutändan ändå inte är ens egna...
Svar på tråden Förlorat min bonusdotter