• Anonym (Bonusmamma)

Förlorat min bonusdotter

Jag separerade från min sambo för 5 månader sedan. Och nu till det tragiska jag har inte träffat min bonusdotter på 5 månader. Hon har blockat mitt nummer vilket jag misstänker att han har tvingat henne att göra. Jag mår så dåligt över detta, sover inget om nätterna gråter och har panik varje natt. Jag saknar henne så mycket mitt hjärta går i bitar när jag tänker på henne. Min fina tjej. Vi har haft våra diskussioner och bråk, och även det saknar jag. Min pappa säger att jag måste gå vidare och släppa detta. Men jag kan inte. Har ringt hennes pappa försökt att prata lugnt med honom. Det går tyvärr inte han lyssnar inte utan säger att hon inte är min dotter. Känner bara varför ska jag behöva förlora henne för att jag förlorat pappan i mitt liv. Snälla vad ska jag göra. Vad hade ni gjort? Jag orkar inte mer

• Svar på tråden Förlorat min bonusdotter
  • Anonym (Kvinna 39)

Tyvärr ts, hon är en del av hans liv och du ska inte hänga dig kvar. Jag förstår att du tycker väldigt mycket om henne men ni kan inte ha kontakt längre. Det kommer bara bli negativa konsekvenser om ni har kontakt framöver eftersom du och pappan ska gå skilda vägar. Han kan till och med tro att det är pga honom du vill ha kontakt med henne, även om det inte verkar vara så.

Låt dem gå vidare med sitt liv och tillåt dig själv att sörja relationen till henne. 

• Anonym (***)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-23 17:31:38 följande:

Jag separerade från min sambo för 5 månader sedan. Och nu till det tragiska jag har inte träffat min bonusdotter på 5 månader. Hon har blockat mitt nummer vilket jag misstänker att han har tvingat henne att göra. Jag mår så dåligt över detta, sover inget om nätterna gråter och har panik varje natt. Jag saknar henne så mycket mitt hjärta går i bitar när jag tänker på henne. Min fina tjej. Vi har haft våra diskussioner och bråk, och även det saknar jag. Min pappa säger att jag måste gå vidare och släppa detta. Men jag kan inte. Har ringt hennes pappa försökt att prata lugnt med honom. Det går tyvärr inte han lyssnar inte utan säger att hon inte är min dotter. Känner bara varför ska jag behöva förlora henne för att jag förlorat pappan i mitt liv. Snälla vad ska jag göra. Vad hade ni gjort? Jag orkar inte mer

Tråkigt. Hur gammal är hon, kan du kontakt henne på något annat sätt?
  • Anonym (eee)

Är hon så stor så att hon kan kontakta dig själv så kommer hon göra det om hon vill. Det är det enda du kan hoppas på. 

Du kan möjligen ringa Soc och fråga vad de anser, om det handlar om et tyngre barn som inte själv kan ta kontakt. Det finns ett litet "kryphål" som handlar om att barn som är vana att träffa vissa människor inte ska fråntas det, om barnet mår dåligt av att mista denne person. Men det är i första hand v.h som bestämmer, men möjligt att Soc tex kan prata med pappan och utreda barnets behov av att faktiskt träffa dig (om du gör en orosanmälan).  Men som bonusförälder har man mycket små möjligheter att få igenom något. 

• Brumma
    Anonym (eee) skrev 2021-05-23 18:05:00 följande:

Är hon så stor så att hon kan kontakta dig själv så kommer hon göra det om hon vill. Det är det enda du kan hoppas på. 

Du kan möjligen ringa Soc och fråga vad de anser, om det handlar om et tyngre barn som inte själv kan ta kontakt. Det finns ett litet "kryphål" som handlar om att barn som är vana att träffa vissa människor inte ska fråntas det, om barnet mår dåligt av att mista denne person. Men det är i första hand v.h som bestämmer, men möjligt att Soc tex kan prata med pappan och utreda barnets behov av att faktiskt träffa dig (om du gör en orosanmälan).  Men som bonusförälder har man mycket små möjligheter att få igenom något. 

Det är inget "kryphål" utan är medtaget i föräldrabalken pga barnets bästa..

TS. Vårdnadshavaren är skyldig att underlätta umgänga för närstående till barnet som inte är barnets förälder. Det innebär att barnet har rätt att ha lagstadgat umgänge med personer som varit särskilt nära barnet, tex en kusin, farmor eller en bonusförälder.

Du kan däremot inte stämma för umgänge själv utan, som (eee) nämner ovan är det socialnämnden som kan väcka talan gällande detta, så kontakta dem. Dock ubte genom att göra en orosanmälan utan ring dem och berötta vad som gäller.

Dock - innan du gör detta, tänk igenom noggrant att du tänker vara kvar i barnets liv sedan, om soc väljer att gå på din linje. Du kan nämligen bli tilldömd umgänge och för barnets skull måste du vara säker på att du tänker fortsätta finnas där resten av uppväxten.

Det är sällan det går till domstol utan i många fall har det nåtts en överenskommelse med familjerätten innan det gått så långt .
  • Anonym (Kvinna 39)

Men herregud, vad är det med er andra?? Göra soc-anmälan och tvinga sig på en familj där man inte är välkommen, kontakta bakom pappans rygg? Så gör man bara inte!

• Anonym (***)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-05-23 18:28:10 följande:

Men herregud, vad är det med er andra?? Göra soc-anmälan och tvinga sig på en familj där man inte är välkommen, kontakta bakom pappans rygg? Så gör man bara inte!

Var framkommer det att dottern inte vill träffa TS?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-05-23 18:28:10 följande:

Varför tror du att pappan förbjuder all kontakt med dottern? För dotterns skull eller nåt annat? På ts verkar det som att relationen med bonusdottern har varit väldigt fin.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (***) skrev 2021-05-23 18:29:35 följande:
    Var framkommer det att dottern inte vill träffa TS?
    Det är inte upp till dottern att bestämma om hon är för ung och även om hon är i äldre tonåren är det helt olämpligt att fortsätta hänga sig kvar.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-23 18:33:42 följande:
    Varför tror du att pappan förbjuder all kontakt med dottern? För dotterns skull eller nåt annat? På ts verkar det som att relationen med bonusdottern har varit väldigt fin.
    För att han inte vill ha ts i sitt liv, det borde vara en enkel gissning. Jag tror också ts har en riktigt fin relation till dottern, det är inte upp till henne att bestämma om den ska fortsätta.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-05-23 18:35:11 följande:

Det är inte upp till dottern att bestämma om hon är för ung och även om hon är i äldre tonåren är det helt olämpligt att fortsätta hänga sig kvar.

Varför är det olämpligt att behålla en fin relation? Det kan vara väldigt givande och tryggt för dottern att behålla relationen ifall hon tycker om sin fd bonusmamma. Det är inte bara relationer mellan biologiska föräldrar som kan vara traumatiska för ett barn. Att förlora eller tom bli tvungen att förlora en fin vuxengestalt i livet har jag svårt att förstå hur nån kan tycka det är bra.
Svar på tråden Förlorat min bonusdotter