• Anonym (ABC)

Förlorat min bonusdotter

Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-23 19:14:00 följande:

Tycker detta är så jobbigt. Var ett tag sedan som hon ville sova här. Då sa jag att vi måste fråga pappa. Hon blev arg på mig och blockade mig överallt då. Grät floder hela den kvällen. Ibland hör hon av sig och frågar om pengar och såklart ger jag henne pengar. Hon är väldigt krävande men samtidigt så kärleksfull, så mycket glädje i henne. Hon säger väldigt ofta jag vill inte ha en annan bonusmamma jag älskar dig du är min mamma. Sen kan hon skriva på kvällarna ibland och berätta hur dåligt hon mår. Gör så ont i mitt hjärta att höra det. Jag känner mig som en kass förälder. Bjuder aldrig med henne på saker längre för jag vill inte bråka med hennes pappa har ingen ork. Hon skrev också en kväll till mig. Att hon inte kunde sova det var så jobbigt utan mig och att jag måste lova henne att jag aldrig kommer lämna henne. Och det sista hon skriver är hoppas att det är okej att jag får kalla dig för mamma. Sen gör det så ont när hon skriver att hon saknar mig.

quote=81145110][quote-nick]Anonym (Teddy) skrev 2021-05-23 18:59:23 följande:[/quote-nick]

Självklart ska du inte sluta svara när hon söker kontakt med dig. Hon är en fri människa trots att hon är minderårig. Hon har känslor och pappan har ingen rätt att bestämma vem hon vill prata med så länge du inte är totalt olämplig som person. Men hade du varit en olämplig person, varför var då pappan ihop med dig? Det är ju inte svårt att lista ut att pappan gör så här antingen som en hämnd eller för att han tycker er separation är så jobbig för honom så att han känner att han måste kapa alla band. I vilket fall så har han ingen rätt att blanda ihop detta med dotterns känslor.

[/quote]

Se till att finnas där för henne, men låt henne inte utnyttja dig (tänker på det där med pengar). 

Men sedan så vet du ju hur tonåringar är, det kan skapas drama över väldigt små saker. Men om du håller dig lugn och visar att du inte lämnar henne även om hon blir uupprörd och blockar dig så finns det ju alla möjligheter att skapa en egen vuxenrelation med henne i takt med att hon blir äldre och inte längre beroende av pappans synpunkter. 

Det är ju inte omöjligt att hon framöver kan komma att bete sig illa just i syfte att stöta bort dig också. Antingen för att hon kan känna att hon kanske mår bättre av att kapa helt eller för att testa dig om du verkligen inte lämnar henne utan faktiskt finns där. 
  • Anonym (ABC)

Och jag tycker absolut att du ska bjuda med henne på saker. Och blocka pappan istället. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-23 23:22:26 följande:

Det är självklart bättre. Fast känns ändå elakt, samtidigt så går det ju inte att ha det såhär. Jag saknar ihjäl mig efter henne. Och dagen jag flyttade var den värsta dagen i mitt liv. Hon grät och sa flera flera gånger snälla mamma lämna mig inte. Mamma jag vill följa med dig. Ville bara ta med henne men hade ju aldrig gått. Och att få en kommentar att mamma du lämnade mig gör så ont. Sa ju till henne innan jag gick att jag tycker om dig så mycket jag älskar dig med hela mitt hjärta. Jag kommer aldrig lämna dig.

Vet inte hur gammal tonåring hon är. Men känns som att hon nog kan vara stor nog att ta ställning själv mot pappan om att träffa dig.

Jag tycker den gränsen du ska sätta är att inte aktivt påverka deras relation negativt genom att snacka illa om honom. Och se till att stötta dottern att behandla eventuella nya kärlekar väl.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2021-05-29 16:46:19 följande:

Det är ju det som är problemet. Hon vill sova här, jag varken kan eller vill säga nej till henne. Mår väldigt dåligt fick missfall efter missfall när jag försökte få barn med hennes pappa. Vill försöka få barn på egen väg. Är bara rädd att jag inte kommer att kunna ge henne all uppmärksamhet då. Älskar ju henne så mycket. Hon är min dotter och jag vill aldrig förlora henne. Vill verkligen ha ett eget barn samtidigt som jag känner att jag är gammal.

Om du väljer att skaffa ett eget barn så kanske du kan göra bonusdottern till gudmor för att visa att det ev nya barnet inte är något som ska ersätta henne utan någon som du hoppas att hon kan ta till sig och älska på samma sätt som du har tagit till dig och älskat henne.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (?) skrev 2021-05-31 06:12:47 följande:

Men varför bråkar du med flickan?? En tonåring är gammal nog att själv bestämma, vill hon umgås med dig så får hon själv ta fajten med pappan, det är inte din sak. Blocka pappan, ni har ju inte ens gemensamma barn, varför ha kontakt över huvud taget?

Ja jag instämmer i det där. Bjud in dottern och säg att ni inte pratar om pappan (i annat än positiva ordalag och tex gemensamma minnen). Och hur hon löser det med sin pappa får hon hantera på egen hand. Uppmuntra henne inte att ljuga, men tvinga henne inte heller att välja mellan dig och honom (vilket du gör om du säger att hon inte får ljuga). Så välj att leva i "lycklig okunnighet" om vad som händer där.
Svar på tråden Förlorat min bonusdotter