Inlägg från: Törstiga tuppen |Visa alla inlägg
  • Törstiga tuppen

Betala underhåll när det tar emot

Varför försöker du inte bli boendeförälder då om mamman är så dålig? Hur kan underhållet vara det du hakar upp dig på? 

• Törstiga tuppen
    Fakturanummer skrev 2021-05-26 08:16:38 följande:
    Hej ! Nej jag har inte gått så långt. Hon har brister absolut, men jag är inte direkt orolig för sonen att han skulle fara illa, mer än att hon skickar med han dåliga skor/kläder med mera. Det är något jag tar upp direkt när det händer. Men problemet är att man får inte kritisera henne. Då allt bråk och tjafs börjar. Då slutar hon höra av sig om saker gällande vår son. Som "straff" för mig ! 

Det är nog en bra ide. Tack för tipset.
    Ändå skriver du mamma inom citationstecken? Varför kan ni inte ha VV istället så slipper du underhållet?
  • Törstiga tuppen
    Fakturanummer skrev 2021-05-26 09:09:38 följande:
    Innan bodde vi alla i stan. Grabben gick på dagis i stan. När han blev 6  skulle han börja förskoleklass. Som jag skrev innan bättre att han går hos en av oss, där den ena får köra, än att han går i stan där ingen av oss bor så han inte har nära till några kompisar. 

Jag resonerade så att det är bättre att han går hos sin mamma där han har sitt stora syskon. Samt att skolan som fanns i vår närhet inte var färdigbyggd. Många faktorer som spelade in och jag resonerade det som var bäst för grabben. 

Självklart vill jag att han ska vara här så mycket som möjligt. 
    Men det är något jag hoppas kommer lösa sig i framtiden, speciellt när han blir lite äldre. 

Och ja det känns surt att betala till henne när hon fuskat och myglat hela livet med mina och andras pengar. Hon anser sig själv ha massa rättigheter men inga skyldigheter. 
    Det är ju hennes rättighet att få underhåll till barnet. Vad som har hänt tidigare har ingenting med det att göra. Ni kan gå genom FK och du kan göra avdrag för dagarna. Har du mycket bättre ekonomi än mamman kan du däremot få betala mer.  Jag antar att ditt barn inte lever av luft så ditt bidrag gör säkert nytta även om mamman går på krogen ibland. 
  • Törstiga tuppen

Kan du flytta närmare? 1 h resväg är ganska normalt. Antar att du ska genom stan eftersom 3,5 mil tar så lång tid. Om du inte har möjlighet till varannan vecka får du tugga i dig att betala. Sluta tänka att det går till mamman eftersom barn kostar pengar. Att hon haft råd till läppförstoring och tatueringar beror kanske på att hennes kille betalt. Hon blir inte rik på dina 1500.

• Törstiga tuppen
    Fakturanummer skrev 2021-05-26 09:56:35 följande:
    "NI" kan gå igenom FK. Hon vill ju inte samarbeta alls. För hon vinner inget på det, speciellt inte ekonomiskt. 
    Jag pratade med FK igår och jag kan inte göra några avdrag alls enligt dom. Måste till en ny prövning där vi ska komma överens gemensamt. Den prövningen måste jag vänta på ytterligare 5 månader för jag betalade 1 räkning en dag sent under en 6 månaders-period. Då kan vi komma överens om dagar jag kan göra avdrag när vi har ett gemensamt avtal. 
    "När du har betalat det beslutade beloppet i tid minst sex månader i följd prövar Försäkringskassan om det finns skäl att fortsätta att betala underhållsstöd. Du och den andra föräldern får då både ett brev om det." 

Självklart är det så att det gör nytta på något sätt. 
    Det handlar om några hundralappar som du kan dra av och du har bra ekonomi. Varför är det sådant stort problem? Mår du bättre om ditt barn får sämre ekonomisk standard hos sin mamma? 
  • Törstiga tuppen
    Fakturanummer skrev 2021-05-26 10:31:29 följande:
    Nej vi har hittat ett drömboende där jag och tjejen vill bo och bilda familj. Hade som sagt med inte räknat med att hon skulle flytta så långt.
    Ja precis, inte motorväg direkt.

Jag vill ha varannan vecka, minst, och jag har tänkt flera gånger att börja ta upp den diskussionen men jag tror hon inte kommer samarbeta och börjar vägra som hon alltid gör och göra allt svårare än vad det är nödvändigt. 
    Mamman kanske också hittade sitt drömboende. Du får stämma henne på vårdnaden då, om ni inte kan samarbeta.
Svar på tråden Betala underhåll när det tar emot