Inlägg från: Anonym (myt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (myt)

Inga cravings?

Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 15:27:20 följande:

Är gravid v 20 och har i det närmaste inga cravings. Kanske lite mer sug på juice, men det kan också vara att jag alltid gillar juice men tillåter mig att njuta mer av det nu ????. Men inget direkt annat, matsuget är rätt identiskt med hur det var som ogravid.

Känner mig nästan lite lurad, har ju hört så mycket om cravings och om hur folk helt snöat in på saker, och så känner jag inte saker fullt så starkt själv.

Nån annan som äter typ som vanligt som gravid?

Jag tror att såna där galna cravings är lite av en myt eller nåt som drabbar endast ett fåtal. Jag hade inga direkta craving vid någon av mina graviditeter. inte heller höll jag på och körde med min man att han skulle tillgodose alla min nycker bara för att jag var gravid.

Med första barnet mådde jag så illa att bara viss mat fungerade, det var typ sån mat som inte smakar så mycket som vitt bröd, pasta utan nåt till, banan. Skulle inte säga att det var en craving alls, det var snarare som ett måste att få i sig något alls. Mot slutet av graviditeten blev illamåendet bättre och då åt jag ungefär som vanligt.

Med barn nummer två var jag konstant hungrig, inte på nåt särskilt utan bara allmänt hungrig. Åt med god aptit min vanliga mat som jag alltid brukar äta. 

Varför skulle du vilja ha en craving? 
  • Anonym (myt)
    Anonym (H) skrev 2021-05-25 15:47:37 följande:
    Jag tror lite som du att cravings faktiskt inte är så vanligt. Och att man kanske också som gravid tolkar in mer än vanligt vad man är sugen på.

På vintern är det ju liksom inte konstigt att vara sugen på apelsin oavsett graviditet eller inte.

Kom faktiskt på en sak som jag fick riktigt sug på tre gånger. Pizzasallad. En av dessa gånger köpte vi pizza och pizzasallad.

Visst kan man tolka det som en craving som övergick snabbt. Men samtidigt var det ju inget direkt lidande de två gånger jag inte fick min sallad mer än att suget kanske var något starkare än vad det normalt sätt hade varit
    Såna cravings kan man ju få ändå :)

Det finns forskning som visar att cravings oftast handlar om sån mat som ofta äts som tröst, snacks, godis etc. Och att det då inte handlar om att man behöver just den maten eller näringen utan att man behöver lite tröst för att det är lite jobbigt och tungt att vara gravid. 
  • Anonym (myt)
    Anonym (H) skrev 2021-05-25 16:06:35 följande:
    Ah spännande.

Det där med att man får äta godis, kakor och grejer ?för att man är gravid? verkar inte ovanligt att folk åtminstone undermedvetet tänker. Iaf i min omgivning.

Fick höra ett antal gånger att jag ju kan äta för jag är gravid. Försökte undvika socker rätt hårt som gravid (gjorde det även innan och såg ingen anledning att sluta med tanke på att det finns studier som visas att barn påverkas av detta redan i magen) och tackade bland annat nej till äppelkaka på jobbet, för jag var helt enkelt inte sugen egentligen och då behöver man ju inte äta bara för ätandets skull
    Ja, min känsla är att man tillåter sig det för att man får liksom. Och för att man tröstar sig lite allmänt om det är tungt.

Men om man får en craving på tex spadet från saltgurka eller potatisskal då handlar det nog inte om tröst :) Men jag har aldrig hört någon på riktigt som haft såna galna cravings, bara sånt där vanligt man kan få ändå, att man blir sugen på chips eller godis när man är trött, stressad eller bara vill unna sig. 
  • Anonym (myt)
    mammabitch skrev 2021-05-25 16:14:44 följande:

Tja det är klart att det är lätt att tänka att "jag ska ändå bli stor som ett hus och behöver lite tröst för att jag har ont här och där" när man är gravid, men cravings är väl först och främst när man blir sugen på sådant man vanligen inte är så förtjust i...?
    I mitt fall var det mjölk med ett barn (ökat kalciumbehov?) och öl (tur att det finns helt alkoholfritt!) med ett annat , kanske behov av extra b-vitamin där?

Utan att ha vetenskapliga belägg för det så gissar jag att sannolikheten för cravings minskar om den blivande mamman får i sig alla näringsämnen hon och barnet behöver.

Av det man sett i studier så finns det inget som tyder på att cravings är kopplat till brister eller behov. Det är främst kopplat till tröstätande och de som har mycket cravings efter och äter mer tröstmat har också en större och mer ohälsosam/icke nödvändig viktuppgång.

De där cravings som handlar om att äta jord eller potatisskal verkar vara väldigt ovanliga och de kan vara kopplade till näringsbrister, främst då järnbrist. Det kallas egentligen pica syndrome, men i daglig tal är det väl cravings som de flesta känner till. 
Svar på tråden Inga cravings?