Anonym (till förskolan) skrev 2021-05-25 19:12:04 följande:
Jag har både haft barn på förskola och jobbat på förskola och jag säger - ge något till avdelningen/förskolan som de kan ha glädje och nytta av istället för att ge till pedagogerna. Som pedagog, precis som lågstadielärare, blir man översköljd av saker som oftast egentligen inte är så välkommet. Man håller god min och tackar så klart men vad ska jag egentligen med 15 chokladaskar, 10 vinflaskor och 17 blombuketter till? Nej, ge mig en sagosamling. En sångbok. En låda kritaskar. En paket ritpapper eller bara kopiator/skrivarpapper. En låda urvuxna strumpor och vantar.
Vi är hårt pressade för material i både förskolan och skolan. Tyvärr. Vi är många som jobbar där som lägger egna pengar i verksamheten. Det borde inte vara så men så är det. Har ni råd med en present, låt presenten vara något som faktiskt kan hjälpa oss.
Alltså... Just choklad, vin och blommor går ju alltid åt även om just vin kan vara lite känsligt att ge bort. Udda muggar och tråkiga böcker är däremot trist i mitt tycke. Att ge något till förskolan är något annat än att personligen tacka personalen, tycker jag! Något lokalt som kan ätas i personalrummet gillar jag. Men, skutsvårt! För alla är, och gillar, olika! Finns väl typ "lärarpaket" där man skänker pengar så att barn i fattigare länder får möjlighet till undervisning. Kan skrivas i förskolans eller pedagogernas namn och man får ett fint gåvobrev!