Urinläckage, gravid
Jag skulle nog säga grattis till att du inte haft något läckage tidigare.
Jag uppfattar det som att du läcker väldigt lite ich att ett tunt trosskydd är tillräckligt för att skydda underkläder? Isf är du lååååångt ifrån ensam. Oavsett graviditet. Många läcker som icke gravida efter att ha fött barn (gör det naturligtvis inte mindre jobbigt men det är verkligen vanligt).
Under graviditeten är det många som kissar på sig (och då menar jag verkligen kissar) och jag vågar nog påstå att majoriteten av alla gravida upplever något läckage under graviditeten.
Som gravid är din bäckenbotten mer belastad än normalt. Det är inget konstigt att inte kunna hålla helt tätt.
Det du kan göra är naturligtvis att göra knipövningar. Men kom ihåg att avslappning av bäckenbotten är minst lika viktig. För tips på avslappning så kolla instagramkontot ?heltunderliv?.
Om du enbart kniper och inte slappnar av är risken att du så småningom får en överspänd bäckenbotyen. Det innebär att musklerna är konstant spända (mer eller mindre) och kan orsaka bland annat smärta. Men. Det är också så att överspända muskler inte går att träna upp ordentlig styrka i. Så en överspänd bäckenbotten blir liksom lite kontraproduktiv då man pga detta faktiskt kan få urinläckage.
Jag tror inte alls det är någon fara med ditt läckage. Hade det varit mer så hade man kunnat fundera på om du haft missade skador sedan förra förlossningen.
Så. Knip och kör avslappning. Det är det du kan göra.
Observera dock att ditt läckage kanske fortsätter resten av graviditeten ändå. Men då gör du iaf vad du kan