• dansandegrodan

Fick ni frågor om er förlossning?

Jag är nyfiken på om det är vanligt att få frågor om sin förlossning från familj och vänner efter att man fått sitt barn? Var folk intresserade av att veta hur du upplevde det eller är allt fokus på den lilla som kommit?

Som gravid är jag väldigt upptagen med att läsa och lyssna på förlossningsberättelser men vet inte alls om det kommer vara något jag kommer vilja dela med mig av efteråt. Hur kände ni? Behövde och ville ni prata av er och var anhöriga intresserade?

• Svar på tråden Fick ni frågor om er förlossning?
  • fjanten

Nej, inte mycket mer ingående än "gick det bra"a, så har jag berättat det jag velat. Har dock varit rätt öppen med vissa. Exempelvis att första slutade med sugklocka, men att jag inte tyckte just det var särskilt hemskt och att jag inte sprack något, att moderkakan fastnade efter andra förlossningen, att bebisen fastnade med axeln tredje förlossningen, att det kändes tyngre att krysta ut lilla prematurbebisen än de andra stora bebisarna o.s.v. Men alltså, då på mitt initiativ, och inte djupgående frågor om inte JAG öppnat upp för det.

Diskuterat sånt främst med nära väninnor, och min egen mamma. Inte gammelfaster Berit...

• Anonym (Eva)

Ja, de var superintresserade och ville ha alla detaljer från min traumatiska förlossning. Det var så jobbigt. Men ingen frågade hur jag mådde.

• Jemp

Jag har inte fått några direkta frågor om detaljer. Sådana har jag bara diskuterat med närmsta vännerna, sådana man har diverse intima prat med.

Längd, vikt, kön och ev hur lång tid det tog är väl standardfrågorna. Och "har allt gått bra" vilket jag absolut förstår att man vill ställa men samtidigt tyckte var jättejobbig att få efter min första förlossning där saker gick... Inte helt rätt, om än inga bestående katastrofer.

Ang att dela med sig så hade jag nog kunnat tänka mig skriva mer eller mindre anonym förlossningsberättelse, men inte dra detaljer till alla jag känner. Känns som en rätt intim händelse.

• viljaa

Hahah jag har nog inga spärrar. Skulle lätt kunna berätta för alla om varenda liten detalj. Men brukar hejda mig, för vet att frågar de inte så är de inte intresserade!

Jag fick en del frågor, speciellt av folk som inte har barn ön.

• Anonym (Tre barn)

Nej. Fått frågor på nivån ?gick det bra? ?mår alla bra? typ. Är inte alls bekväm med att prata om privata/intima detaljer. Hade inte heller något behov av att prata om förlossningarna.

• dansandegrodan
    Anonym (Eva) skrev 2021-05-26 22:06:25 följande:

Ja, de var superintresserade och ville ha alla detaljer från min traumatiska förlossning. Det var så jobbigt. Men ingen frågade hur jag mådde.

Usch vad tufft.
  • dansandegrodan
    Jemp skrev 2021-05-26 22:15:51 följande:

Jag har inte fått några direkta frågor om detaljer. Sådana har jag bara diskuterat med närmsta vännerna, sådana man har diverse intima prat med.

Längd, vikt, kön och ev hur lång tid det tog är väl standardfrågorna. Och "har allt gått bra" vilket jag absolut förstår att man vill ställa men samtidigt tyckte var jättejobbig att få efter min första förlossning där saker gick... Inte helt rätt, om än inga bestående katastrofer.

Ang att dela med sig så hade jag nog kunnat tänka mig skriva mer eller mindre anonym förlossningsberättelse, men inte dra detaljer till alla jag känner. Känns som en rätt intim händelse.

Det är väl kanske "har allt gått bra" som man kan förvänta sig då, vilket känns betryggande på sätt och vis.

Intressant där om anonym förlossningsberättelse, det låter som något jag skulle kunna göra sedan! Kanske hamnar en här så småningom...Glad

• Embla twopointoh

Nja, frågor och frågor, det har mest varit det allmänna "Gick allt bra?", och det kan man ju välja hur ingående man vill svara på.

Sedan har jag och nära vänner diskuterat förlossningar under förtroliga former, men det vet jag inte om du räknar till frågor om förlossningen.

• Berguven

Inte mer än frågan om allt gick bra och hur jag mår.

Men jag är väldigt öppen av mig och skulle någon fråga så skulle jag berätta väldigt detaljerat om allt. Jag finner det inte pinsamt eller jobbigt att berätta om att jag sprack lite. Eller när jag fick så ont att jag blev illamående, kräktes och mitt i allt även kissade på mig. Det ser jag mer som en rolig grej faktiskt, haha!

Svar på tråden Fick ni frågor om er förlossning?