Inlägg från: Anonym (lökj.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lökj.)

Orkar inte längre

mson skrev 2021-05-27 17:05:17 följande:
    Jag ångrar så klart inte mina barn, de är det bästa jag vet.. och ja, jag vet inte. är för feg ärligt talat, har inte vågat säga nej.. hon bryter samman varje gång jag försökt och till slut har jag gett med mig :(

Som någon skrev, hon kan inte ändra sig. Eller jo, hon KAN, men det kräver enorm energi från hennes sida vilket i sin tur gör henne orkeslös. 

Det finns en folkhögskola med internat i Örebro (just nu sker inte så mycket där, men förhoppningsvis är pandemin över eller iaf i schack snart) där man kan gå en linje jag tror de kallar allmän linje. 

Där får man lära sig sånt som att ta kontakt med myndigheter osv. Kanske kan det vara ett alternativ för henne framöver?
    Den är på ett år har jag för mig. 

Sen så behöver hon struktur och rutiner. Man kan få hjälp av en boendestödjare tex, eller en kontaktperson som hjälper en med myndighetskontakter och liknande. Boendestödjaren är mer till för stöd i hemmet så hon klarar av vardagsuppgifterna. 

Men då måste hon vilja söka stödet.

Det du kan göra, om du vill och orkar, är att tex fixa ett schema, gärna med bilder och text. Måndagar, då ska hon tvätta en maskin tvätt. Kan hon inte tvätta lär du henne, det finns även jättebra bildstöd för sånt så hon kommer ihåg hur. skriv gärna också ut tider på schemat, antingen exakta tider, men det kan då bli svårt om det måste ändras av någon anledning, eller tex fm och em. 

När hon har fått rutin på tvätten kan man lägga in att bädda om sängarna varje xdag. Sätt bild på schemat och ha bildstöd för utförandet om det behövs. 

Sen kan man lägga in att packa ett barns gymnastikkläder (eller vad du nu känner skulle passa hos er), bild på schemat och bildstöd med vad som ska finnas med i väskan. 

Jag gillar bilderna från widgit, det kostar att vara med, men finns en gratis provmånad om man vill testa. Ibland kan man också få detta via habiliteringen. Det finns också pictogrambilder, de är svartvita och mer enformiga. En del fungerar bättre med det. 

Ang körkort, det måste hon ha intyg från psykolog för att få ta, en del klarar inte av att ha körkort av olika anledningar. 

Jag tänker att en elcykel kanske är ett alternativ Det finns såna med låda framtill där man kan ha barnen eller en massa mat. Men då måste hon lära sig handla först... Idag kan man ju göra det via nätet och sen åka och hämta på anvisad tid ur en box, kanske är det lättare för henne. en del har ju även hemkörning. 

• Anonym (lökj.)
    Anonym (Ta dig ur relationen!) skrev 2021-05-27 19:13:15 följande:

Hej fina du!

Hoppas verkligen att du inte tar åt dig av de som skriver så nervärderande till dig! Jag förstår att det är en tuff situation du är i. Du har kämpat på i alla dessa år och nu orkar du inte mer. Särskilt tufft blir det också då du inte har några känslor kvar i relationen. Din partner kan få hjälp med god man och Lss boende. Det är inte du som behöver ta hand om henne. Jag tror att du själv kommer att gå under om du väljer att stanna. Det är jättetufft att ta steget och det är sedan tufft ett tag. Men du kan inte ta henne på ditt ansvar. Däremot kan du till en början hjälpa henne att få den hjälp hon behöver. Det finns gott om hjälp att få om man har Aspergers och inte klarar att reda ut ditt liv. Ring kommunen och fråga vart du ska vända dig! Lycka till och se till att omge dig av personer som kan stötta dig istället för att lyssna på personer här inne som bara kastar skit på dig!

LSS boende är det inte säkert att hon kan få dock, men boendestöd borde gå att få samt en god man. 

Det är brist på LSS boenden på de flesta håll. Här har de tex flyttat en person med ett intellektuellt funktionshinder som har diabetes för att hen var 'för duktig' för att få bo i LSS boende. Att hen inte kan ta hand om sin diabetes själv utan äter och dricker helt olämpliga saker spelar ingen roll. Det hen får hjälp med är sprutorna, att ta hand om sitt hem och en god man. 

Det är också en del i de vansinniga lagarna om bestämmanderätt! Jag arbetar på en särskola och givetvis ska de få bestämma själva så långt det går. Men så fort de är 18 så är vissa på boendena så, ursäkta, jävla flata och korkade att de låter de boende bestämma själva vad de ska äta, helt enligt lag förvisso, men de flesta är kanske omkring fem år i huvudet medan deras fysiska ålder är 18. 

En femåring kan inte ta bra beslut kring sin mat utan stöttning och ledning. Vi får samtal från oroliga föräldrar som kommit hem till sina barns boenden och sett att det bara finns chips och en falukorv i barnens skafferi/kyl. För det var vad barnet ville handla... 

Så, nej, LSS boende är ingen självklarhet. 

• Anonym (lökj.)
    mson skrev 2021-05-28 07:08:24 följande:

Det är svårt att förklara. Hon har inga problem rent intellektuellt att klara av att städa huset, diska, ge barnen mat, prata med dem om känslor och leka med dem.. Det handlar främst om ork, depressionen osv. det föreligger aldrig någon direkt fara för barnen. Det hennes intellekt begränsar henne i är mer saker som hör till vuxenvärlden och inte direkt påverkar barnen, så länge jag sköter det dvs. Kontakt med alla instanser i samhället.. föräldrapenning, bank, ekonomi, läkarbesök, deklaration, sparande och fonder, försäkringar, gravrätt, avtal osv osv.. Hon kan inte se en vanlig film utan att tappa intresset då hon upplever den för svår att förstå.

Jag gav dig tips i ett tidigare inlägg kring just detta. Hon kan lära dig allt det där, vissa saker kommer dock kanske aldrig att fungera.

Du kan inte ändra en annan människa, du kan bara ändra dig själv och ditt sätt att se på det hela.

För er skull, oavsett om ni fortsätter ihop eller inte, sök hjälp. Prata med henne om folkhögskolan jag nämnde.

Ordna schema så blir det mer tydligt osv.
Svar på tråden Orkar inte längre