Orkar inte längre
Som någon skrev, hon kan inte ändra sig. Eller jo, hon KAN, men det kräver enorm energi från hennes sida vilket i sin tur gör henne orkeslös.
Det finns en folkhögskola med internat i Örebro (just nu sker inte så mycket där, men förhoppningsvis är pandemin över eller iaf i schack snart) där man kan gå en linje jag tror de kallar allmän linje.
Där får man lära sig sånt som att ta kontakt med myndigheter osv. Kanske kan det vara ett alternativ för henne framöver?
Den är på ett år har jag för mig.
Sen så behöver hon struktur och rutiner. Man kan få hjälp av en boendestödjare tex, eller en kontaktperson som hjälper en med myndighetskontakter och liknande. Boendestödjaren är mer till för stöd i hemmet så hon klarar av vardagsuppgifterna.
Men då måste hon vilja söka stödet.
Det du kan göra, om du vill och orkar, är att tex fixa ett schema, gärna med bilder och text. Måndagar, då ska hon tvätta en maskin tvätt. Kan hon inte tvätta lär du henne, det finns även jättebra bildstöd för sånt så hon kommer ihåg hur. skriv gärna också ut tider på schemat, antingen exakta tider, men det kan då bli svårt om det måste ändras av någon anledning, eller tex fm och em.
När hon har fått rutin på tvätten kan man lägga in att bädda om sängarna varje xdag. Sätt bild på schemat och ha bildstöd för utförandet om det behövs.
Sen kan man lägga in att packa ett barns gymnastikkläder (eller vad du nu känner skulle passa hos er), bild på schemat och bildstöd med vad som ska finnas med i väskan.
Jag gillar bilderna från widgit, det kostar att vara med, men finns en gratis provmånad om man vill testa. Ibland kan man också få detta via habiliteringen. Det finns också pictogrambilder, de är svartvita och mer enformiga. En del fungerar bättre med det.
Ang körkort, det måste hon ha intyg från psykolog för att få ta, en del klarar inte av att ha körkort av olika anledningar.
Jag tänker att en elcykel kanske är ett alternativ Det finns såna med låda framtill där man kan ha barnen eller en massa mat. Men då måste hon lära sig handla först... Idag kan man ju göra det via nätet och sen åka och hämta på anvisad tid ur en box, kanske är det lättare för henne. en del har ju även hemkörning.