• mson

Orkar inte längre

Hej!

Jag är en man på 36 år. Jag lever i ett destrukrivt samboförhållande sedan 13 år tillbaka. Vi har 6 barn mellan 1 och 14.

Min sambo har asperger syndrom och är mentalt på en mycket lägre nivå än jag vilket gör att jag inte får något intellektuellt utbyte av henne.

Hon förstår inte vanliga saker som normalbegåvade förstår. Hon kan inte sköta sin egen ekonomi. Hon vet inte hur man byter en glödlampa och hur man ändrar hdmi på rvn. Hon vet knappt vad de olika instanserna och myndigheterna är i ett samhälle.

Hon överlåter allt åt mig. Jag fick sköta hela dödsboet efter hennes far osv.

Hon har varit arbetslös hela sitt liv och med tanke på våra 6 barn har hon hittills levt på grundarvodet från föräldrapenning. Hon hade inte vetat hur det fungerar att sköta ett jobb.

Själv är jag egenföretagare och drar in all kosing till familjen.

Hon är inne i en depression och har varit det under lång tid, där hon inte gör mycket alls. Hon sköter tvätten och gör enkla grejer som att byta blöjor på barnen och ammar, men allt övrigt gällande husgöromål får jag göra.

Jag sköter hennes ekonomi, jag gör maten när jag kommer hem från jobbet då hon inte ens förberett något. Jag städar hela huset, gör läxor med barnen, kör dem till aktiviteter, sköter trädgården, diskar.. Ja i princip allt.

Hon har inget körkort så jag får köra henne överallt, hämta paket åt henne osv. Hon har social fobi och vågar inte ens gå in och handla i affärer själv så det får jag göra.

Hon är nedstämd och ledsen hela tiden och ligger för det mesta i sängen och vilar.

Mycket tråkigt har hänt i hennes liv, hennes mor dog när hon var 11 år. Hennes pappa dog också nyligen, och hennes andra släktingar hör aldrig av sig.

Hon har blivit väldigt intresserad av en förskolelärare som hon försöker bli vän med, hon säger att det är "vänskap vid första ögonkastet " och det är en slags besatthet hon har av henne. Förskoleläraren visar inget intresse tillbaka och har nekat flera gånger när hon frågat om fika och dylikt. Varje gång när hon visar ointresse mot henne så deppar hon ihop och gör ingenting. Tror det är att hon saknar en modersgestalt och försöker ersätta det med henne.

Hon påstår att hon inte kan leva utan denne person i sitt liv.

Hon vägrar söka hjälp, varje gång jag ber henne så säger hon bara att den enda hon vill prata med är denna kvinna och att så fort de blir vänner kommer allt bli bra.

Detta tar hårt på mitt psyke. Medicinerar med högsta dosen citalopram.

Tilläggas kan att jag inte har känslor kvar för henne. Enbart irritation.. jag attraheras inte heller av henne sexuellt.

Att lämna henne är ju inte heller ett alternativ då familjen skulle slitas isär. Hon har inte den erfarenheten/orken/kunskapen som krävs att sköta ett eget hem. Sen finns risken att hon hade gjort något dumt och det vill jag inte ha på mitt samvete.

Hon påstår att hon älskar mig, och hon säger att hon ska försöka bättra sig.. men det känns hopplöst. Livet glider mig förbi..

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Orkar inte längre
  • Egon den stora

Hon kan inte bättra sig eftersom det är sån hon är. Ska det bli någon förändring måste hon heller enkelt söka hjälp på riktigt och också ha viljan. Kan du ställa ett ultimatum? Gå till psykolog eller skiljas?

• Jonnynilsson

Uppfinn en tidsmaskin och åk tillbaka och träffa någon annan i stället. För ärligt talat, vem skaffar barn med en person som har så många utmaningar?

Hur tänkte du?

• Anonym (??)

Hur kommer det sig att du valt att skaffa barn igen och igen med en person som du ser ner så mycket på? 

• mson
    Anonym (??) skrev 2021-05-27 16:56:35 följande:

Hur kommer det sig att du valt att skaffa barn igen och igen med en person som du ser ner så mycket på? 

Jag ångrar så klart inte mina barn, de är det bästa jag vet.. och ja, jag vet inte. är för feg ärligt talat, har inte vågat säga nej.. hon bryter samman varje gång jag försökt och till slut har jag gett med mig :(
  • mson
    Jonnynilsson skrev 2021-05-27 16:55:24 följande:

Uppfinn en tidsmaskin och åk tillbaka och träffa någon annan i stället. För ärligt talat, vem skaffar barn med en person som har så många utmaningar?

Hur tänkte du?

Vi träffades när hon var 20 och jag 23. hon hade bott med sin pappa själv, och hennes pappa har gjort allt åt henne, jag tänkte ju såklart att hon behövde tid att mogna, och växa upp, lära sig ta ansvar o.s.v och att det skulle komma med tiden, precis som ett barn som växer upp och lär sig bli självständig..

då hade hon inte heller fått diagnosen asperger.  vi bodde inte ens ihop när hon blev gravid och jag såg hennes "problematik" enbart som att hon var lite blyg och svårt att ta egna initiativ. men jag hade aldrig i min värld kunnat tro att problemen skulle vara så stora.
  • mson
    Anonym (Purjo) skrev 2021-05-27 18:21:45 följande:

Du såg det inte komma trots 6 barn... 

Ok att en person kanske inte visar vad hen går för innan första barnet, men du skaffar fem till. Och nu är det som det är.

Vad du ska göra? Ja eftersom separation inte är ett alternativ så får du väl fortsätta som du alltid gjort och fortsätta ta hand om allt. Kanske ha en plan vad som händer den dan du kraschar?

Du får helt enkelt acceptera att det var det här du valde, och väljer. Du valde henne och att skaffa så många barn, och där du gör allt i princip.

Personligen tror jag inte på att stanna i en relation som dödar en själsligt. Men du får väl försöka hitta sätt att stå ut, finns säkert personer i samma sits som kan ge tips.

Jag tror på att lämna. Hur hon hanterar det är faktiskt inte ditt ansvar, men jag tycker du ska prata lite med henne om saken. Vill hon inte separera så måste hon börja anstränga sig. Våga ställ krav! Och ge dig inte. Du måste vara bestämd och konsekvent. Du kan stötta henne om hon vill jobba för er, men finns inte viljan hos henne så måste hon ju vara medveten om att du kan lämna. Och då står hon där, utan någonting och med sex barn varannan vecka och ta hand om.

Gå och prata med någon som kan hjälpa dig komma fram till en lösning och ge dig perpektiv!!!

Ja vad ska man säga. Jag har varit väldigt naiv hela tiden, och trott att allt skulle bli bättre om man bara ger det lite tid. Sen är jag väldigt konflikträdd, har svårt o säga nej. De gånger jag försökt har jag fått en verbal käftsmäll och blivit skuldbelagd. Jag förstör hennes liv osv.. har inte orkat ta den fajten :(
  • hjertgren

När fick du reda på att hon är psykiskt störd? Detta kan inte vara hälsosamt för barnen och dig? 

Förstår att det är svårt att lämna, men eftersom det tynger ner dig samt att du inte har någon kärlek till henne, varför gör du inte det?

• Anonym (LSS)

Har hon fått diagnosen Autism så borde hon kunna få boendestöd. De kan hjälpa med att styra upp vardagen, se till att hon städar, tvättar, laga mat, ... som hon nu inte gör förmodligen för att hon har svårt att planera det.

Värt att kolla upp så hon får hjälp och du får avlastning.

• Drottningen1970

På nåt vis känns det inte som om det är dig det är synd om här. Känns mer eller mindre som ett övergrepp att du hållit en kvinna utan förmåga att ens ta hand om sig själv i princip gravid under hela er relation. Och nu gnäller du över att livet inte går ihop. Känns lite äckligt då hon uppenbarligen har så begränsade förmågor.

• Anonym (lökj.)
    mson skrev 2021-05-27 17:05:17 följande:
    Jag ångrar så klart inte mina barn, de är det bästa jag vet.. och ja, jag vet inte. är för feg ärligt talat, har inte vågat säga nej.. hon bryter samman varje gång jag försökt och till slut har jag gett med mig :(

Som någon skrev, hon kan inte ändra sig. Eller jo, hon KAN, men det kräver enorm energi från hennes sida vilket i sin tur gör henne orkeslös. 

Det finns en folkhögskola med internat i Örebro (just nu sker inte så mycket där, men förhoppningsvis är pandemin över eller iaf i schack snart) där man kan gå en linje jag tror de kallar allmän linje. 

Där får man lära sig sånt som att ta kontakt med myndigheter osv. Kanske kan det vara ett alternativ för henne framöver?
    Den är på ett år har jag för mig. 

Sen så behöver hon struktur och rutiner. Man kan få hjälp av en boendestödjare tex, eller en kontaktperson som hjälper en med myndighetskontakter och liknande. Boendestödjaren är mer till för stöd i hemmet så hon klarar av vardagsuppgifterna. 

Men då måste hon vilja söka stödet.

Det du kan göra, om du vill och orkar, är att tex fixa ett schema, gärna med bilder och text. Måndagar, då ska hon tvätta en maskin tvätt. Kan hon inte tvätta lär du henne, det finns även jättebra bildstöd för sånt så hon kommer ihåg hur. skriv gärna också ut tider på schemat, antingen exakta tider, men det kan då bli svårt om det måste ändras av någon anledning, eller tex fm och em. 

När hon har fått rutin på tvätten kan man lägga in att bädda om sängarna varje xdag. Sätt bild på schemat och ha bildstöd för utförandet om det behövs. 

Sen kan man lägga in att packa ett barns gymnastikkläder (eller vad du nu känner skulle passa hos er), bild på schemat och bildstöd med vad som ska finnas med i väskan. 

Jag gillar bilderna från widgit, det kostar att vara med, men finns en gratis provmånad om man vill testa. Ibland kan man också få detta via habiliteringen. Det finns också pictogrambilder, de är svartvita och mer enformiga. En del fungerar bättre med det. 

Ang körkort, det måste hon ha intyg från psykolog för att få ta, en del klarar inte av att ha körkort av olika anledningar. 

Jag tänker att en elcykel kanske är ett alternativ Det finns såna med låda framtill där man kan ha barnen eller en massa mat. Men då måste hon lära sig handla först... Idag kan man ju göra det via nätet och sen åka och hämta på anvisad tid ur en box, kanske är det lättare för henne. en del har ju även hemkörning. 

Svar på tråden Orkar inte längre