mson skrev 2021-08-24 17:26:21 följande:
Då jag står som delägare på huset så räknas vi enligt gällande regler fortfarande som sambos , vilket inte ger henne rätt till varken bostadsbidrag eller socialbidrag, jag är solidariskt betalningsansvarig för huset inklusive alla kringkostnader. Det är inte ett alternativ som sagt. Dessutom hade jag fått vara vid huset flera gånger i veckan för att klippa gräset och sköta underhåll av huset eftersom det faktiskt är mitt hus också och hon inte klarar sånt. En lägenhet är enda möjligheten både ekonomiskt och praktiskt för henne.
mson skrev 2021-08-24 17:20:04 följande:
Jag har bokat en tid med banken. Om vi låt oss säga, delar upp barnen mellan oss, så vi har 3 barn var boende hos oss, så tror jag inte det borde vara några problem att få "ta över lånet " helt på huset. Dessutom har vi gjort en helrenovering av köket och bostadspriserna har samtidigt gått upp en del sen vi köpte huset, så det lär vara värderat så pass högt så jag borde kunna köpa ut henne dessutom. Däremot med ensam vårdnad om 6 barn finns det inte en chans. Banken drar typ av 3000 kronor för varje barn i sina beräkningar gällande levnadsmarginaler etc. Jag har kollat allmännyttan här, och det står i deras stadgar att de inte praktiserar någon form av förtur här, så jag har väldigt svårt att tro att kommunen skulle kunna hjälpa oss
Hur ska hon få lägenhet?