Inlägg från: Anonym (Lillan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lillan)

Aktivitetsstöd efter 6 månader

Anonym (Nn) skrev 2021-05-27 18:46:41 följande:

Nja det är ju inte helt nytt, det fungerar på liknande sätt som "stöd och matchning" som funnits längre i t ex min region. Jag kommer i kontakt med AF i mitt arbete med mina patienter och flera har deltagit i detta program. Fördelen är att när man är inskriven i aktivitersprogram hos AF så pausas SGI:n under tiden man får aktivitetsstöd. Dvs har man ännu inte fått något arbete när programmet är slut kan man återigen få a-kassa så då är det ju ingen nackdel att det blir aktivitetsstöd för henne, snarare tvärtom.

Detta stämmer ej. A-kassan har inte koppling till SGI på det sättet, dvs du får ej A-kassa igen för att du haft aktivitetsstöd. A-kassedagarna tickar under tiden du får aktivitetsstöd.

Till TS:

Låter märkligt, är du säker på att hon anvisats till jobb och utvecklingsgarantin (JOB)? En person kan även under perioden med A-kassa anvisats till arbetsmarknadspolitiskt program eller insats. Under programmet eller insatsen så får den arbetssökande/deltagaren aktivitetsstöd istället för A-kassa, men A-kassedagarna tickar samtligt iväg. Utbetalningen kommer från ett annat ställe bara.

Har hon inkomstförsäkring? Om ja så bör hon ej anvisats till KROM i och med att ersättningen från i inkomstförsäkringen faller bort, tala i sådana fall med AF.
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (AF) skrev 2021-05-27 23:42:16 följande:

Ja absolut! Det handlar om att sätta in en insats snabbt för att minska risken för långtidsarbetslöshet. Detta med KROM har alltså ingenting med pandemin att göra, innan hade vi STOM (vilket fortf finns) men håller på att ersättas av KROM.

Jag jobbar på AF, dock ej som förmedlare, så har lite koll :) Tycker det är jättebra att du ställer frågor, är inte så himla lätt att förstå!

Hej kollega! Bra att du verkar rätat ut missförståndet. :)
Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader