Aktivitetsstöd efter 6 månader
Nja det är ju inte helt nytt, det fungerar på liknande sätt som "stöd och matchning" som funnits längre i t ex min region. Jag kommer i kontakt med AF i mitt arbete med mina patienter och flera har deltagit i detta program. Fördelen är att när man är inskriven i aktivitersprogram hos AF så pausas SGI:n under tiden man får aktivitetsstöd. Dvs har man ännu inte fått något arbete när programmet är slut kan man återigen få a-kassa så då är det ju ingen nackdel att det blir aktivitetsstöd för henne, snarare tvärtom.
Till TS:
Låter märkligt, är du säker på att hon anvisats till jobb och utvecklingsgarantin (JOB)? En person kan även under perioden med A-kassa anvisats till arbetsmarknadspolitiskt program eller insats. Under programmet eller insatsen så får den arbetssökande/deltagaren aktivitetsstöd istället för A-kassa, men A-kassedagarna tickar samtligt iväg. Utbetalningen kommer från ett annat ställe bara.
Har hon inkomstförsäkring? Om ja så bör hon ej anvisats till KROM i och med att ersättningen från i inkomstförsäkringen faller bort, tala i sådana fall med AF.